FOSSIL-BRUKTBIL: Ikke fortvil om du skal selge brukt fossilbil. Interessen er stor, melder bruktbilselgerne. Foto: Geir Olsen

Bruktbilmarkedet er ikke som nybilmarkedet:

ØNSKES KJØPT: Brukte dieselbiler! (helst SUV eller stasjonsvogn)

Mens nybilsalget stadig mer domineres av elektriske biler, er det diesel som gjelder i bruktmarkedet. Det er rett og slett manko på brukte fossilbiler.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Både Finn og bruktbilselgere merker stor interesse etter fossile bruktbiler.

Ekspertene og bilorganisasjonene oppfordrer oss til å kjøpe helelektrisk og hybrid, og en stadig økende del av nybilsalget er elektrisk.

Tesla dominerer nybilsalget. På salgstoppen er det knapt bensin- og dieselbiler.

Men i bruktmarkedet er det helt annerledes.

– Her er det diesel som gjelder, sier Ola Flo, daglig leder i Bilsenteret Stryn i Bærum.

Les også: Kjøpers marked for brukte elbiler

Tesla-skepsis

Taperne i bruktmarkedet er de som skal bytte inn noen år gamle elbiler.

– Bruktbilkundene skygger banen for elbiler hvor nybilgarantien holder på å gå ut og som har gått rundt 100.000 kilometer, sier Flo.

Øverst på «skeptisk-lista» står Tesla.

– De er ikke drømmeobjekter for innbytte. Vi får mange forespørsler fra Tesla-eiere om vi vil ta inn bilene deres. Bare forrige uke var det tre-fire henvendelser, sier Ola Flo til Motor.

Les også: Bobilen har ikke vektplass til alle passasjerene

Manko

Han er ikke den eneste bruktbilselgeren som opplever fossil-interesse fra bruktbilkundene.

Bransjenettstedet Bilnytt har intervjuet flere aktører i bruktbilbransjen. De melder alle om stor interesse for brukte bensin- og dieselbiler.

Leasingselskapet Leaseplan selger over 8000 bruktbiler årlig. Lederen for Leaseplans bruktbilkonsept CarNext, Trond Nordal, sier at det rett og slett er manko på bruktbiler med spesielt dieselmotor.

Les også: Kjøpte og solgte 330 bruktbiler svart

SUV og stasjonsvogn

Kundene er på hugget, ikke minst etter SUVer og store stasjonsvogner.

Både premiummerker og folkemerker i fossilutgave står kun kort tid i bruktbilhallene før de selges til nye kunder. Konsekvensen av dette er stadig høyere innbyttepriser for fossile biler – og det motsatte for brukte elbiler.

Ola Flo i Bilsenteret Stryn forteller et illustrerende eksempel om en Tesla-eier som bommet helt på prisen da han skulle selge Teslaen sin:

– Han hadde en 2013-modell S uten firhjulstrekk som hadde gått 130.000 kilometer. Den la han ut for 409.000 kroner. Vi fant ut at vi kunne gi 200.000 kroner, hvis vi i det hele tatt ville tatt den inn.

Les også: Vant frem med klage på gammel bruktbil

Flere søker etter diesel

Også på Finn, det dominerende nettstedet for kjøp og salg av biler, merker de interessen for fossilbiler.

Antallet søk på dieselbiler har økt med rundt fem prosent i første halvår. Samtidig har antallet dieselbiler til salgs falt med over syv prosent.

– Dette har forsterket seg i høst. Det er rift om dieselbilene. Veldig mange vil ha dem, sier Magnus Frøshaug Ryhjell, forretningsutvikler for motor i Finn.

For hybridbilene er det stikk motsatt tendens.

– Eierne til disse sliter enda mer enn elbileierne. Det er blitt veldig mange brukte hybrider til salgs. Men søkene etter dem er daler kraftig, sier Frøshaug Ryhjell til Motor.

Les også: Sjekk denne bilannonsen