Line og Per Helge offer for hull i systemet:
Forbrukerministeren vil ikke hjelpe etter bruktbil-lureri
Line Dybedal og Per Helge Helgesen ble lurt av bruktbilselgeren, og er to av flere ofre for et hull i de ellers gode norske forbrukerrettighetene. Forbrukerministeren vil ikke tette hullet.
Motor har avslørt at flere bruktbilkjøpere som får medhold i Forbrukerklageutvalget likevel ikke får pengene de har krav på.
Årsaken er bilselgere som ikke vil eller kan betale, og namsmyndighetene som ikke greier å inndrive pengene kjøperne har krav på.
Flere av ofrene for det som er et hull i solide ordninger for norske forbrukere hevder namsmyndighetene ikke har gjort nok for å drive inn pengene.
Les også: Vi har prøvekjørt heftige Audi e-tron
– Vi fikk ikke hjelp, forteller Per Helge Helgesen, som fikk medhold i Forbrukerklageutvalget på at han og kona skal ha 60 000 kroner fra bilselgeren som solgte dem en bil med omfattende rustskader som bilselgeren ikke fortalte om.
De er ikke alene.
Motor har intervjuet flere med samme erfaringer.
Blant annet Sofie Bjerkeli fra Glomfjord, som har fått medhold i å få heve kjøpet av en bil til 410 000 kroner. Men bilselgeren vil ikke betale pengebeløpet, som med renter nærmer seg en halv million kroner.
– Namsmannen sa bare at det ikke var noen penger å hente hos bilselgeren, forteller Sofie Bjerkeli til Motor. Bilselgeren har startet opp nytt bruktbilfirma.
Les også: Dette bør du vite ved bruktbilhandel
Statsråd vil ikke stille opp
Motor har flere ganger gjennom en uke forsøkt å få intervju med forbrukerminister Linda Hofstad Helleland.
– Statsråden har ikke anledning til å gi intervju, skriver hennes kommunikasjonsrådgiver Rune Martin Akselsen i en epost.
Motor har sendt ministeren fire spørsmål på epost. I et svar formidlet av kommunikasjonsrådgiver Akselsen skriver Helleland at «forbrukerne har sterke forbrukerrettigheter og tilgang til raske og gratis klagesystemer» og at «jeg har tillit til at namsmyndighetene gjør hva de kan».
Statsråden svarer ikke på spørsmål om hvorfor hun har tillit når Motors undersøkelse viser at dagens system ikke fungerer.
Les også: Bruker bompenge-millarder på å rive vestkantvillaer
Statsråden svarer heller ikke på spørsmål om hva hun vil si til de som er ofre for det som er et hull i de ellers gode norske forbrukerrettighetene, og hva hun synes om at mange opplever å ikke få hjelp med inndrivingen.
– Mange har problemer med å få oppgjør etter å ha vunnet frem. Her gjelder de vanlige reglene om at hvis den tapende part i en klagesak ikke klarer å betale, er konkurs eller lignende, så må vinneren av saken gi tapt uansett hva som er grunnlaget for kravet, skriver Hofstad Helleland.
Les også: Stortingspolitikere sjokkert
– Beklagelig
Heller ikke i et svar på et skriftlig spørsmål fra SVs stortingspolitiker Freddy André Øvstegård gir forbrukerministeren inntrykk av at hun vil gjøre noe etter Motors avsløringer.
– Det er beklagelig at den som har vunnet frem med sin sak og dermed har et rettmessig krav, likevel har store problemer med å få oppgjør fra selgeren, skriver statsråden – som i sitt svar gjentar at hun likevel har tillit til namsmyndighetene.
Stortingspolitiker Freddy André Øvstegård er skuffet over svaret.
– Svaret viser at statsråden ikke tar dette på alvor. Det er synd for alle de som har blitt lurt og utnyttet av useriøse aktører, sier Øvstegård.
Han vil ta med Motors undersøkelse inn i prosessen med statsbudsjettet og i arbeidet med SVs fremtidige forbrukerpolitikk.
– Forbrukerrådet og Forbrukertilsynet må styrkes og gi hjelp også etter vedtak, sier Øvstegård.
Les også: Nye vinterdekk? Les Motors test