UTEN BREMSER: Bare to uker etter at verkstedet kontrollerte hele bilen - med utvidet kontroll av bremsene - hadde Henning S. Robbestad ingen bremseeffekt. Foto: Tomm W. Christiansen
UTEN BREMSER: Bare to uker etter at verkstedet kontrollerte hele bilen - med utvidet kontroll av bremsene - hadde Henning S. Robbestad ingen bremseeffekt. Foto: Tomm W. Christiansen

Bilen hadde nettopp vært på service:

Bremsene sviktet rett etter bremsekontroll

– Jeg tråkket inn bremsepedalen. Men det var plutselig ingen virkning, forteller Henning S. Robbestad. Bare to uker tidligere var bilen på årsservice – med ekstra kontroll av bremsene.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Bremsene sviktet rett etter kontroll. Det kan skje deg også.

Henning S. Robbestad fra Bærum fikk sjokk da han lå i 100 km/t på motorveien sørøst for Oslo.

Plutselig hadde han ingen bremsekraft.

Bare to uker tidligere hadde han Toyota Landcruiseren sin inne på årlig service. I tillegg til de vanlige servicepunktene var dette en ekstra service med «utvidet vedlikehold av bremser», som det står på spesifikasjonen fra merkeverkstedet.

Giret ned

– Jeg tråkket inn bremsepedalen. Rett i bunn. Men det var ingen bremseeffekt, forteller Robbestad til Motor.

Noen uker etter hendelsen er han fortsatt preget av opplevelsen.

– Det begynte å blinke på instrumentpanelet. Først trodde jeg det var en elektronisk feil, før jeg kjente at jeg ikke hadde bremser. Heldigvis var det en tidlig søndag morgen nesten uten trafikk. Jeg var også alene i bilen.

Han klarte å stanse ved å gire ned, og ved å bruke håndbrekket.

KONTROLLERT: Verkstedet mente både bremsene - og reservehjulet - var i orden, ifølge serviceskjemaet.
KONTROLLERT: Verkstedet mente både bremsene - og reservehjulet - var i orden, ifølge serviceskjemaet.

Gjennomrustet

På merkeverkstedet Toyota Asker og Bærum avdeling Rud, hvor han bare to uker tidligere hadde betalt over 10.000 kroner for service, ble det konstatert gjennomrustede bremserør på kaliperen, som klemmer bremseklossene mot bremseskiven og som holder klossene på plass.

– For å si det som en ansatt på verkstedet så treffende sa det: Her er det full utblåsing på hovedpulsåren, forteller Robbestad.

Les også: Bruktbilfirmaet la ned da de ble saksøkt

– Skremmende

Robbestad har eid Landcruiseren siden den var ny i 2005, og mener han har tatt godt vare på den. Da han kom hjem etter reparasjonen, la han merke til at det var mye bremsevæske på garasjegulvet.

– Derfor må det ha lekket ut bremsevæske over tid, sier Robbestad, som lurer på hvordan merkeverkstedet kan ha oversett rusten.

– På vedlikeholdsskjemaet for servicen er det blant annet krysset av for kontroll av bremserør, bremseslanger og kalipere. Det er alvorlig og virkelig skremmende at de ikke oppdaget rust på vitale bremserør under en omfattende og kostbar service.

Les også: Ekstreme prisforskjeller på service

– Skraper ikke vekk

Ettermarkedsleder Dag Erik Haraldsen ved Toyota Asker og Bærum avdeling Rud påpeker at det ikke var hverken synlig lekkasje eller synlig rust på bremserørene da bilen var inne til service.

– Bilen er tectylbehandlet og vi skraper ikke av tectyl på bremserør for å sjekke tilstanden. Tectylbehandlingen skjulte rusten. En av våre teamledere kikket på bilen da den kom tilbake. Han sier at heller ikke han ville oppdaget rusten, skriver Haraldsen i en epost til Motor.

Haraldsen hevder at bilen har et såkalt to-krets bremsesystem, og at bilen fortsatt hadde noe bremseeffekt da den kom på verkstedet igjen – kjørt dit av kunden fra Follo.

Les også: Bruktbilkunde og bruktbilselger kjemper i hver sin rettssal

SKREMT: – Dette er skremmende og alvorlig, sier Henning S. Robbestad. 
SKREMT: – Dette er skremmende og alvorlig, sier Henning S. Robbestad. 

– Vanskelig å avdekke

Teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF sier at bremseeffekten i slike situasjoner normalt er liten, og vanskelig å kjenne for vanlige bileiere.

Han har selv snakket med bileieren, men er forsiktig med å kritisere merkeverkstedet for dårlig jobb.

– Slik rust kan være vanskelig å se, spesielt dersom den er «bakenfor» eller «innenfor» et sted som er vanskelig tilgjengelig.

Bergerud understreker også at det raskt kan bli rusthull.

– Likevel er dette er en fryktelig uheldig sak. Det er skummelt å ikke ha bremser, og det var heldig at han ikke kjørte på noen.

– Er dette noe vi bileiere bare må være oppmerksom på at kan skje på eldre biler, selv om de er tatt godt vare på?

– Ja.

Sjekket ikke reservehjulet

Det hører med til historien at ifølge vedlikeholdsskjemaet var reservehjulet på bilen i god stand. Men det var flatt, nesten uten luft.

– De kan ikke ha sjekket det, sier Robbestad.

Dette beklager merkeverkstedet, som legger seg flate.

– Her har ikke lufttrykk blitt sjekket. Det skulle derfor ikke vært krysset av for dette på serviceskjemaet, sier ettermarkedsleder Dag Erik Haraldsen.

Les også: Mindre bagasjerom på nye RAV4