Bruktbilguide – familiebiler under 100.000:
Slik gir dieselfallet mulighet til bruktbilkupp
Det er fullt mulig å koble på noen følelser i jakten på en fornuftig familiebil. Vi har plukket ut tre stasjonsvogner som har bevart et moderne utseende. Men ikke verdien.
Diesel er på vei ut og stasjonsvogner på vei ned. Det gir noen usedvanlig gode muligheter på bruktbilmarkedet.
Spesielt hvis du tør å gå litt på utsiden av de nedtråkkete stiene inn til selgerne av volummodellene.
Motor har valgt følgende tre stasjonsvogner:
Peugeot 508, Opel Insignia og Volvo V50.
Fellesnevnerne er et design som har tålt rundt åtte år med rivende utvikling – samt at de beveger seg litt under radaren hos de bruktbilsøkende på Finn.no og andre steder. For øvrig tilhører 508 og Insignia en klasse over V50.
Les også: Tre gode, brukte elbiler
Trond Pettersen er en rutinert selger av både brukte og nye Peugeot hos Andresen Bil på Ski i Akershus. Han skal naturligvis ikke skrives inn som hundre prosent objektiv i denne saken, men han er verdt å lytte til:
- 508 er en undervurdert bil. De som eier, eller har eid, en 508, skryter uhemmet av den. Det er flott design, høy kjørekomfort, fint førermiljø og lite problemer. Kort sagt, mye bil for pengene, sier Pettersen.
Det er nok enda mer fornuftig å lytte til en eier. Helge Hoff (73) for eksempel. Han har hatt en 508 i fem år nå. Og det er hans sjette Peugeot på rad.
- Jeg har ikke hatt én ting å utsette på den bilen, den er veldig bra, fastslår den pensjonerte IT-sjefen.
Han har alltid kjørt sedan. Først to 505, så to 605, før det ble den enda større 607. Da dro frankofile Helge på biltur til Toulouse. Der måtte han stoppe og vente på kortesjen til den franske presidenten. 50 Peugeot 607 passerte …
- Jeg vurderte å henge meg på, humrer Hoff.
Ove Lutdal, innehaver av Trondheim Bilsenter – en merkeuavhengig aktør med 40 års bransjeerfaring – heller til Opel Insignia hvis han skal plukke ut en av våre kandidater.
- Da får man veldig mye bil for pengene til rundt 100.000. Insignia er komplisert å selge, erkjenner han.
Med andre ord: Bra for kjøperen.
Les også: Du kan gjøre et kupp på brukte småbiler
Solide biler
Går vi inn på diverse forum med seriøse dialoger, så bekreftes inntrykket av tre solide biler. Spesielt eierne av 508 og Insignia er generelt meget godt fornøyde.
En gjennomgående holdning er at dette er biler som langt flere burde ha oppdaget. Blant eierne av V50 er erfaringene litt mer blandet. Mye fordi modellen kom på markedet allerede i 2004.
Inntrykket bekreftes også av teknisk konsulent i NAF, Audun Bergerud.
- Dette er biler som ligger på gjennomsnittet i antall anmerkninger, men Volvo har litt flere enn de to andre, opplyser han.
- Typiske anmerkninger på disse bilene er oljelekkasje, slitte bremser, slitte hjuloppheng og foringer, feil på lys og feil på avgassystem (ofte EGR-ventil), sier Bergerud.
Les også: Dette bør du lese før du kjøper bruktbil
Gjennomsnittlig
Det betyr at det finnes biler med generelt både flere og færre problemer. Da er det ekstra viktig å studere bilens historikk. Servicer må være fulgt, alle tilbakekallinger og fabrikkoppdateringer må være gjort, og rustprogrammet må være vedlikeholdt.
Hos tyske DEKRA – verdensomspennende bruktbilkontrollør med over 26 millioner konsultasjoner i året – kommer en 508 med 100.000 til 150.000 kjørte kilometer, best ut i en direkte sammenlikning med konkurrentene Toyota Avensis, VW Passat og Ford Mondeo.
DEKRA vurderer viktige komponenter som motor, bremser, styring, elektronikk og karosseri. 508 ender opp med vurderingen «god», som er nest best. De tre øvrige ender på nivået under – «tilfredsstillende».
Insignia kommer også i sistnevnte kategori. Det samme gjør V50, men da i en bilklasse under – og på nivå med konkurrenter som Ford Focus og Toyota Auris.
I denne klassen ligger lillebroren til Opel Insignia – Astra – et hakk over de øvrige.
(Klikk på bildene under for å komme rett til testen av hver enkelt bil)