Omfattende straffesak mot bruktbilselger:
– Han hørte ikke på råd fra andre
ARENDAL (Motor): Politiet mener bruktbilselgeren på Sørlandet i flere år løy om økonomien i bruktbilvirksomheten sin. – Vi kan trygt legge til grunn at regnskapene ga et feil bilde av økonomien i selskapet, sier aktor Hans Olav Røyr.
DETTE ER SAKEN: Bruktbilselger står tiltalt i omfattende straffesak.
Denne uka avsluttes den historiske rettssaken mot han som var en av landets største bruktbilselgere.
De siste fem årene før den store bruktbilkonkursen solgte Geir Egil Olsen (43) omlag 2500 kjøretøy og omsatte bruktbiler for nær en halv milliard kroner.
Men de siste seks ukene har han sittet på tiltalebenken i Aust-Agder tingrett, tiltalt for rundt 100 straffbare forhold mens han drev bilverksted og bruktbilforretning.
– Han detaljstyrte virksomheten sin, og hørte i liten grad på råd fra andre, særlig regnskapsførere, sa Røyr, da han tirsdag innledet påtalemyndighetens avslutningsinnlegg, prosedyren, i den omfattende straffesaken.
Les også: Brøt ut i gråt og stormet ut av retten
– Var betydelig verre
Olsen Bil gikk dundrende konkurs like før jul i 2016. Samtidig ble bruktbilselgeren varetektsfengslet for mange uker.
Påtalemyndigheten mener de økonomiske problemene for Olsen startet så langt tilbake som i 2012. I august det året tok bruktbilselgeren opp et lån på 300.000 kroner da han solgte et bilvrak fra Olsen Bil til Olsen Bilverksted.
Han solgte altså bilvrak med lånefinansiering til seg selv.
– Fra da ble driften opprettholdt med økonomisk utroskap og lånebedragerier, og fra ca. 2015 ble problemene betydelige. Man kan trygt legge til grunn at regnskapene ga et feil bilde av økonomien til Olsen, sa aktor Hans Olav Røyr, og la til:
– Det var betydelig verre enn regnskapene viste.
Les også: Kundene møtte Olsen i retten – «En vill sak!»
Samrøre med privatøkonomien
Olsens forretningsmodell var å kjøpe og reparere kollisjonsskadde biler og selge dem videre til nye kunder.
– Vi legger til grunn at denne forretningsmodellen ga gode muligheter for inntjening. Men etter hvert ble det stadig vanskeligere og mer kostbart å reparere kondemnerte kjøretøy, sa Røyr.
Han påpeker også at det i realiteten ikke var et skille mellom Olsens privatøkonomi og Olsens aksjeselskaper.
– Når det har vært behov for penger i selskapene har Olsen privat dekket inn, eller motsatt, når Olsen privat har hatt behov for penger, sa Røyr.