MULIG Å GJØRE ET GODT KJØP: Hva kan du regne med å få for 50.000 kroner? Et utgiftssluk – eller en god og billig bruksbil? Foto: Honda

Mange grunner til å kjøpe billig bruktbil:

God bruktbil til 50.000? Her er tipsene

Sitter du og venter på fullgode elbiler, men trenger en bruksbil i mellomtiden? Har du en elbil, men trenger en rimelig «nummer to bil» med rekkevidde? Eller vil du bare ha lavest mulig bilutgifter? Det er fullt mulig å få en bra bil for 50.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

Det regnes på bilutgifter om dagen, både i bilbransjen og i private husholdninger. Mange dieseleiere er engstelige for at verdien på bilen går rett til bunns.

Nybilsalget av diesel er nå nede på 12 prosent, og mange vil hurtigst mulig kvitte seg med den og frigjøre kapital.

Men til hva?

Myndighetene ønsker at vi skal kjøre utslippsfritt. Men elbiler i familiestørrelse finnes ikke til under 700.000 kroner.

De store volumprodusentene nordmenn tradisjonelt sett har kjøpt bil fra, har fint lite å tilby i øyeblikket. Og leveringstiden hos dagens aktører kan fort bli på flere år.

De ladbare hybridene er omdiskutert. Ved riktig bruk spares både miljø og penger de kilometerne bilene går på strøm.

Men med tilnærmet flatt batteri, er dette biler som veier, forbruker og slipper ut mer enn sine helfossile søsken. Til alt overmål har de litt mindre bagasjeplass på grunn av det store batteriet. 

Mange har også investert i en elbil til daglig bruk. Men denne har verken størrelse eller rekkevidde til de dagene man skal langt med full bil. For disse kan en rimelig stasjonsvogn med fossil motor være en naturlig bil nummer to.

For mange kan det altså være et alternativ å bruke en mer beskjeden sum penger på en grei bruksbil i påvente av fullgode elbiler.

Og nesten uavhengig av avgiftspolitikk og svingninger i nybilsalg – markedet for rimelige bruktbiler er ganske konstant.

Les også: Forbrukerrådet vil ha bruktbil bort fra klagetoppen

Billig og bra - eller billig brøler?

Spørsmålet er om en bil til 50.000 kroner kan være en god investering – eller om det bare blir et pengesluk?

– Kjøper du en bil i denne prisklassen, er du nødt til å ha en økonomisk buffer. Du må ta høyde for noen utgifter, sier Espen Dyvi, som driver bilforretningen Auto Spar AS i Bærum.

Han omsetter rundt 250 biler i året i prisklassen 20.000 til 150.000 kroner, og svarer «japanere og tyskere» når vi spør hva det lønner seg å kjøpe av rundt 10 år gamle biler.

Han nevner spesielt Toyota, gjerne alle modeller, men primært de kjente traverne her i Norge som Yaris, Corolla, Auris og Avensis. Toyota har til alle tider vært en vinner på driftssikkerhet og teknisk kvalitet.

Ingen er feilfrie

Også Golf og Polo er kurante og solide biler, ifølge Dyvi. Men ingen 10 år gamle biler er feilfrie.

Det bekreftes av Tom Andre Nilsen, teknisk konsulent i NAF.

– Det er ofte feil på bremser, hjuloppheng og fôringer, samt rustskader, som går igjen på såpass gamle biler. Det kan fort koste 10.000 kroner å få bilen gjennom en EU-kontroll, sier Nilsen.

NAF har generelt få anmerkninger på to av de tre bilene Motor har plukket ut til 50.000 kroner: Honda Civic og Toyota IQ. De to japanerne er kjent for meget høy teknisk kvalitet.

Det er litt mer feil på den tredje kandidaten, Ford Focus – som i stor grad omsettes med dieselmotor og noen flere mulige feilkilder.

Klikk på bildene for å komme til vurderingen av hver av bruktbilene.

 

Men som alltid når du kjøper bruktbil, og enda viktigere når bilen er eldre og garantiene utløpt:

Sjekk bilen nøye, og utred alle potensielle feil. 

– Har bilen fulgt serviceprogrammet fra fabrikken, er det en stor fordel, sier Nilsen. Han anbefaler en NAF-test. Det er en utgift du fort kan tjene inn igjen. 

Motors svenske samarbeidspartner på biltester, Vi Bilägare, har en omfattende bruktbilbase. Redaksjonssjef Tommy Wahlström underbygger inntrykket av Toyota IQ og Honda Civic som to biler med meget høy driftssikkerhet og lave verkstedsutgifter.

Men han påpeker begge bilenes svakheter på langturer. IQ på grunn av størrelsen, Civic på grunn av dekkstøyen.

– Det er også viktig å huske at sikkerheten aldri blir like høy i en liten bil. En gjennomsnittlig norsk bil veier nesten 1500 kilo, en IQ veier rundt 1000 kilo. På dette feltet er Ford Focus et bedre valg, mener Wahlström.

– Ford Focus er grunnleggende den samme bilen som Mazda 3 og Volvo S40/ V50. Volvo fikk ansvaret for sikkerheten til denne nye plattformen, som igjen bidro til at alle disse tre bilene fikk et meget høyt sikkerhetsnivå.

Han framhever også plassen og kjøreegenskapene til Focus, men er ikke like trygg på driftssikkerheten.

– Ford Focus er et utmerket valg hvis du bare kjenner en dyktig og billig mekaniker, sier Wahlström.

Les også: Feil farge gir prisfall på bruktbilen

Ulik standard

Rust er en utfordring på alle biler. Behandlingen fra fabrikk er ofte ikke bra nok for nordisk klima og veistandard, og importørene har hatt ulik standard og praksis for etterbehandling av biler som kommer til Norge. Her må bilen sjekkes nøye.

–Man må regne med litt rust på en 10 år gammel bil. Men det er forskjell på rust. Mye av det kan man fint holde i sjakk i fire-fem år til.

Bilens tekniske stand er viktigere enn det kosmetiske. Små bulker, riper og noen rustflekker finnes på så å si alle 10 år gamle biler, mener Espen Dyvi.