Så ofte blir det krøll etter bruktbilkjøp:
Feil på nesten halvparten av bruktbilene
Nesten halvparten av bruktbilkjøperne opplever at det er feil på bruktbilen de kjøper. Bruktbilkjøperne er mest misfornøyd når de handler hos en bruktbilforhandler.
DETTE ER SAKEN: Forbrukerrådet har spurt 1000 bruktbilkunder om kjøpsopplevelsen da de sist handlet bruktbil.
Undersøkelsen til Forbrukerrådet avdekker at mange får problemer med bruktbilen etter kjøpet:
Salgssted
Opplever feil med bruktbilen etter kjøp
Merkeforhandler
36 prosent
Bruktbilforhandler
45 prosent
Privatperson
45 prosent
Undersøkelsen sier ingenting om hvor alvorlige problemene er.
Men langt flere kunder er misfornøyd når de handler hos en bruktbilforhandler enn hos en merkeforhandler eller hos en privatperson.
Les også: Bruktbilkundene dropper merkeforhandleren
Misfornøyd
Nesten tre ganger så mange er misfornøyd med kjøpsopplevelsen hos bruktbilforhandlerne sammenlignet med kjøp både av privatperson og hos merkeforhandlerne.
Forbrukerrådet er kritisk til bruktbilforhandlerne.
– Bruktbilforhandlere har ikke samme fokus på å gi kunden den gode kjøpsopplevelsen. Dessuten er mindre bruktbilforhandlere mer avhengig av å kjøpe inn bruktbiler billig og selge dem dyrere. Det kan bli oppskriften på konflikt, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet.
Les også: Bruktbilfirmaet la ned etter at Marita klaget
Mangler tilstandsrapport
40 prosent av bruktbilkundene handler bruktbil av en privatperson. Knapt 35 prosent kjøper hos en merkeforhandler, mens 25 prosent handler hos en bruktbilforhandler.
Verdt å merke seg er at biler kjøpt hos forhandler er langt nyere og med kortere kjørelengde enn bilene vi kjøper av andre privatpersoner:
Salgssted
Alder
Kjørelengde
Salgspris
Merkeforhandler
4 år
60.000 km
224.000 kr
Bruktbilforhandler
7 år
93.000 km
164.000 kr
Privatperson
12 år
136.000 km
83.000 kr
Undersøkelsen avdekker også at mange bruktbiler mangler tilstandsrapport:
Salgssted
Bruktbiler for salg uten tilstandsrapport
Merkeforhandler
13 prosent
Bruktbilforhandler
31 prosent
Privatperson
50 prosent
Les også: Reparerte uten å spørre