SJEKK BILDENE: Dette var rusten på understellet. Se flere bilder lenger ned av det selgeren hevdet ikke var rust. Foto: Privat

Sjekk bildene:

– Her er det ikke rust, sa selgeren

Flere ganger spurte kjøperen om det var rust på BMWen. – Det er ikke noe rust, svarte bruktbilselgeren. Men rust var det – i store mengder.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Bruktbilen var full av rust, selv om selgeren sa det ikke var rust.

Som bruktbilkjøper har man ansvar for å sjekke bilen før man kjøper den.

Det gjorde da også mannen som kjøpte en 18 år gammel BMW 320 for 50.000 kroner av en annen privatperson.

– Er det rust på bilen, spurte kjøperen flere ganger på sms.

– Litt overflaterust, men ikke noe på understellet, svarte selgeren.

Les også: – Dette er ikke alvorlig rust, sa selgeren

SJEKK BILDENE: Dette var rusten på understellet. Foto: Privat

 – Dårlig vedlikehold

Kort tid etter overtakelsen oppdaget kjøperen rust både i dørlåsene og på bakskjermen – og de to ble enige om at kjøperen skulle få tilbake 8000 kroner.

Men bare noen dager senere fant kjøperen masse rust også på understellet. Rusten var så omfattende at et bilverksted konkluderer med at det vil koste 55.000 kroner å reparere.

Det er mer enn bilen kostet.

– Bilen har mye rust som både er dyrt og vanskelig å reparere. Rusten kan tyde på dårlig vedlikehold. Bilen vil ikke bli godkjent i EU-kontroll, skriver verkstedet i sin rapport.

Les også: Bruktbilbutikken: Rusten kom i løpet av sommeren

Får heve

Motor har vist bildene til Audun Bergerud, teknisk konsulent i NAF. Han er enig i at her er det rust i store mengder.

– Det er jo til og med gjennomrustet, sier han.

Selgeren hevder på sin side at han ikke visste om rusten på understellet og at kjøperen burde oppdaget det da han så på bilen før kjøp.

I sitt vedtak viser de til at kjøperen spurte konkret om rust – og at selgeren «kategorisk avkreftet dette».

Kjøperen får derfor heve kjøpet, som innebærer at han får tilbake alle pengene, mot at han gir selgeren bilen.