MÅ AVKLARE: Å lete etter feil på biler kan ta tid. Men da må bilverkstedet avklare tidsbruken med kunden. Foto: Geir Olsen

Bilverksted må betale tilbake:

Reparerte uten å spørre kunden – krevde 35.000

Søk etter en feil på girkassen skulle koste 900 kroner. Da verkstedet senere krevde hele 35.000 kroner klaget bilkunden – og fikk medhold.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Bilverksted får smekk etter at de reparerte bilen uten avtale.

– Bilkunden ble frarøvet muligheten for å få en billigere reparasjon, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

Bilkunden fra Grenland hadde et problem med girkassen på sin 15 år gamle Dodge pickup. Han ble enig med et verksted om at verkstedet skulle lete etter feilen, at de skulle utføre en såkalt diagnose.

Ifølge bileieren fikk han opplyst at diagnosen ville koste 900 kroner, og at han deretter ville få et prisoverslag for hvor mye det ville koste å reparere.

Les også: Sjekk skrekklisten for bruktbilkjøperne

Fullt medhold

Men verkstedet fant ikke feilen så raskt som de hevder at de normalt greier. De fortsatte søket, og brukte hele 18 timer på feilsøking før de fant feilen og deretter reparerte.

Det kostet totalt 34.875 kroner.

Bilkunden betalte motvillig slik at han fikk bilen ut igjen fra verkstedet. Samtidig klaget han, og tok saken til Forbrukerklageutvalget. De har gitt kunden fullt medhold.

Les også: Derfor må du ikke kjøpe bruktbil svart

– Verkstedet utførte reparasjonen av girkassen uten å gi prisoverslag i forkant og uten å informere bilkunden, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

Ifølge forbrukerkjøpsloven skal et verksted ikke reparere uten å ha fått aksept fra bilkunden.

– Her fikk ikke bilkunden mulighet til å innhente tilbud fra andre verksteder.

Forbrukerklageutvalget, som er et domstollignende organ som avsier vedtak i forbrukertvister, konkluderer med at bilkunden og verkstedet kun hadde avtalt at verkstedet skulle lete etter feilen, og at dette skulle koste 900 kroner.

De har derfor vedtatt at verkstedet må betale tilbake hele beløpet de krevde av kunden – unntatt de 900 kronene.

Les også: Diesel i skuddet som bruktbil

Ville «tilbakestille» reparasjonen

Verkstedet er uenig i vedtaket, selv om de erkjenner at de reparerte uten samtykke. De tar også selvkritikk for at de ikke informerte om pris.

Det hører også med til historien at verkstedet på et tidspunkt aksepterte at de skulle betale tilbake alle pengene – men under forutsetning av at de ville ha bilen tilbake på verkstedet for å «tilbakestille reparasjonen».

Les også: Dette betyr bilens varsellamper