Fikk ikke vite om omfattende rustskader:
Bruktbilfirmaet hevdet rustskaden kom på én sommer…
I april ble Outlanderen kjøpt på en bruktbilbutikk. I august ble det avdekket omfattende rustskader. Bruktbilbutikken mener rusten må ha kommet i løpet av sommeren.
DETTE ER SAKEN: Bruktbilbutikken ble ikke trodd da de hevdet at brukbilen hadde fått omfattende rustskader på sommeren.
Rust er blant de tingene bruktbilkjøpere frykter aller mest. Slik også med en trønder, som i fjor vår kjøpte en 10 år gammel Mitsubishi Outlander på en bruktbilbutikk utenfor Kristiansand.
«Driftssikker og solid. Særdeles godt holdt både utvendig og innvendig», skrev bruktbilbutikken i annonsen.
De opplyste også at bilen har fått tectylbehandling mot rust.
Men bare tre måneder senere konstaterte et verksted omfattende rustskader på bakakslingen. Rustangrepet viser seg å være så omfattende at bolter var fastrustet.
Reparasjon vil koste minst 32.000 kroner, som utgjør mer enn en tredel av kjøpsprisen på 94.000 kroner.
Les også: Så ofte er det feil på bruktbilene
Avslo reklamasjon
Bruktbilselgeren avslo likevel kontant reklamasjonen samme dag, selv om to nylige EU-kontroller hadde avdekket rustskader. Disse EU-kontrollene fikk ikke kjøperen vite om. Først i ettertid greide han å grave dem frem.
– Rustskader kan oppstå plutselig, skriver bruktbilbutikken i avslaget sitt.
Kjøperens advokat mener det er lite trolig at rusten kan ha utviklet seg kraftig gjennom sommeren 2018, som var særdeles tørr, fin og varm.
Hun mener rusten må ha vært alvorlig også da bilen ble solgt.
– Det har formodningen mot seg at skaden ikke forelå på overleveringstidspunktet all den tid kunden kjørte bilen i tre tørre vår- og sommermåneder før skaden ble oppdaget, skriver kjøperens advokat i et notat.
Les også: Bruktbilfirma la ned da Marita klaget
Det er Forbrukerklageutvalget enig i.
– Det må ha formodningen mot seg at så alvorlige rustskader, enten fullstendig eller i all hovedsak, skal ha utviklet seg fra april til juli, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
Forbrukerklageutvalget behandler tvister i forbrukersaker.
De mener bilen var i dårligere stand enn kjøperen kunne forvente, og har nå vedtatt at bruktbilbutikken må betale 25.000 kroner av utbedringskostnadene på 32.000 kroner.
Les også: Color Line nektet å betale da de glemte å informere