GJENNOMRUSTET: Flere steder har det rustet hull tvers igjennom. Foto: NAF
GJENNOMRUSTET: Flere steder har det rustet hull tvers igjennom. Foto: NAF

Bilen er gjennomrustet og ulovlig å kjøre:

Bilselgeren mener dette ikke er alvorlig rust

Både NAF og bilverkstedet dokumenterte at rustangrepet var så omfattende at det ikke er mulig å reparere. Likevel påsto selgeren av bilen at «det er ikke alvorlig rust». Nå er hele kjøpet hevet.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Rustangrepet var så omfattende at det ikke var mulig å reparere.

– Jeg kan gi deg 115.000 kroner dersom det ikke er for mye rust, skrev bilkjøperen.

– Det er ikke noe alvorlig rust. Litt brunt i skjøter på ramma, skrev den private bilselgeren tilbake om den 15 år gamle Toyota Landcruiseren.

Dermed ble det bilhandel på den kvinnelige kjøperen fra Osterøy på Vestlandet. Landcruiseren ble kjøpt for 118.000 kroner.

Men bare et par uker etterpå fant hun ut at bilen har så store rustskader at det ikke en gang er mulig å reparere.

Les også: Så ofte er det feil på bruktbilene

ANNONSEN: Slik så bilen ut da den ble annonsert. Ifølge kjøperen skal rusten være forsøkt skjult med tectylbehandling. Faksimile fra Finn.
ANNONSEN: Slik så bilen ut da den ble annonsert. Ifølge kjøperen skal rusten være forsøkt skjult med tectylbehandling. Faksimile fra Finn.

Flere rusthull

– Rustskadene på høyre og venstre ramme er for store til å reparere. Det må skiftes komplett ramme, skriver bilverkstedet som undersøkte bilen.

NAF har også undersøkt bilen. De dokumenterer flere rusthull, og fraråder bruk av hengerfestet på grunn av omfattende rust.

– Hele rammen er svekket, konkluderer NAF.

Verkstedet og NAF mener rusten er så omfattende at bilen ikke kan brukes. Bilen har derfor stått avregistrert i mange måneder.

Verkstedet og NAF konkluderer med at det vil koste ca. 150-200.000 kroner å reparere bilen. Det er langt mer enn kjøpesummen på 118.000 kroner.

Om årsaken til rusten skriver NAF:

– Rusten har oppstått på grunn av manglende understellsbehandling og vedlikehold fra tidligere eier.

Tectylbehandlingen skal ifølge et brev fra kjøperen være smurt direkte oppå rusten.

Les også: Saltforbruket mer enn doblet

- Rusten er ikke alvorlig, sa bilselgeren. Men tilstandsrapporten avdekket alvorlige rustskader. Foto: NAF.
- Rusten er ikke alvorlig, sa bilselgeren. Men tilstandsrapporten avdekket alvorlige rustskader. Foto: NAF.

Prøvekjørte ikke

Selv om bilen er 15 år gammel, og den ble kjøpt uten at kjøperen besiktiget eller prøvekjørte den, får hun nå hevet hele kjøpet.

– At bilen var 15 år gammel og med en kilometerstand på 271.000 tilsier isolert sett at kjøperen må regne med utgifter til reparasjon og vedlikehold også kort tid etter kjøpet, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

Forbrukerklageutvalget behandler blant annet bruktbiltvister.

– Utvalget finner imidlertid at selgeren har formulert seg og opptrådt slik at kjøperen fikk rimelig grunn til å anta at det ikke ville påløpe kostnader til rustproblematikk av et slikt omfang som er avdekket allerede to uker etter kjøpet, konkluderer Forbrukerklageutvalget.

Den private selgeren, en mann fra Jæren, må ta tilbake den avregistrerte bilen, og refundere hele kjøpesummen på 118.000 kroner til kjøperen.

Les også: Ikke alle biler er godt rustbeskyttet

Powered by Labrador CMS