MANGE MÅ SNU: Millioner av biler må tilbakekalles på grunn av større eller mindre feil.

13,3 millioner biler rammet av kvalitetsproblemer:

Disse bilmerkene har flest tilbakekallinger

Toyota har et solid kvalitetsrykte. Men ingen produsent har kalt tilbake flere biler for å utbedre feil og mangler.

Publisert

Etter drøye seks måneder av 2020 har hele 13,3 millioner biler vært rammet av en eller annen eksisterende, eller potensiell feil, som krever at eieren må levere bilen på merkeverksted.

Og litt overraskende er det den japanske giganten Toyota som topper listen over antall tilbakekalte biler, skriver næringslivs- og finansnettstedet Finbold.com.

Få Tesla

Toyota har vært nødt til å tilbakekalle 3,95 millioner biler. Ford er nummer to på den ikke spesielt prestisjetunge listen, med 2,9 millioner biler.

Mens relativt lille Volvo havner på tredjeplassen med 2,1 millioner biler, etter at det ble oppdaget en svakhet i setebeltemekanismen.

I motsatt ende - og trolig like overraskende som Toyotas plassering - finner vi Tesla.

Mange forklaringer

Amerikanerne har tatt bilverden med storm, for ikke å si strøm, men ordet kvalitet ligger ikke ytterst på tunga når man skal gi noen rosende ord.

Men bare 150.000 Teslaer er tilbakekalt på verdensbasis.

Det finnes selvsagt tunge faktorer og små nyanser bak disse tallene. Selger du over 10 millioner biler i året, som Toyota, så blir tallet ditto høyt ved en tilbakekalling.

Oftest sikkerhet

Og selger du kanskje 400.000 biler, som Tesla - og i tillegg har teknologi til å foreta en rekke oppgraderinger og utbedringer over nettet - så blir tallet tilsvarende lavt.

Minst like viktig er årsaken til tilbakekallingen. Som oftest er det faktorer knyttet til sikkerhet:

Styring, kollisjonsputer, setebelter eller barnesikkerhet.

Føre-var

Og like ofte - og heldigvis - er dette en føre-var-praksis. Man avdekker en potensiell svakhet under forskning og gransking av ulykker, og utbedrer den.


For eksempel har Toyota kalt tilbake et stort antall biler på grunn av problemer med drivstoffpumpene i de varmere delene av USA. I verste fall kunne bilen stoppe.

Etter hvert er det også oppdaget tilsvarende feil på eldre modeller, og antallet tilbakekalte biler har økt.

1,4 mill. Honda

Videre på tabellen – etter Volvo – følger Fiat/Chrysler, Honda, Kia, Hyundai, Nissan, Mazda, Volkswagen och Tesla.

Det stora spranget ser vi mellom Honda, med 1,4 millioner tilbakekallinger - og Kia, med 244 000.

Toyota tjener mest

Finbold.com har også sammenliknet inntektene til de store bilprodusentene. Også her topper Toyota - foran Volkswagen, Daimler, Ford, Honda, General Motors, SAIC, Fiat/Chrysler, BMW og Nissan.

STORPRODUSENT: Toyota selger over 10 millioner biler i året, dermed blir det også store kvanta når en modell må tilbakekalles.