TALLET ER 10…: Til bomstasjonen er det 10 meter fra utkjøringen fra gårdsveien til Jan Sverre Mortensen. Men nyveien som er bygget ligger 10 kilometer unna. Foto: Sveinung Uddu Ystad
TALLET ER 10…: Til bomstasjonen er det 10 meter fra utkjøringen fra gårdsveien til Jan Sverre Mortensen. Men nyveien som er bygget ligger 10 kilometer unna. Foto: Sveinung Uddu Ystad

Jan Sverre fortviler over bomplassering:

10 km til bomveien, 10 meter til bomstasjonen

Jan Sverre Mortensen får ikke mye glede av den nye veien mellom Steinkjer og Namsos. Nyveien ligger 10 kilometer unna huset hans. Bomstasjonen, derimot, er 10 meter fra gårdsveien.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Bomstasjon irriterer sindig trønder.

– Eller 9,5 meter, sier Jan Sverre Mortensen, som har målt opp avstanden fra bomstasjonen til innkjørselen til gårdsveien hans.

Når bompengeinnkrevingen starter i midten av juni, må Mortensen og kona betale 48 kroner hver vei hver gang til skal til byen, som for dem er Steinkjer. Tur/retur blir det 96 kroner.

– Vi betaler for en vare vi ikke får, sier Mortensen oppgitt.

På skolegrensen

Hovedregelen for bompengeinnkreving er at de som betaler bompenger også er de som bruker veien.

De aller fleste bomstasjonene i Norge – med unntak for bomringene rundt byene – er langs den nybygde veien.

Men på den nye veien som nå bygges på fylkesvei 17 nord for Steinkjer, er det et annet hensyn som er ivaretatt.

– Bomstasjonen er satt opp på grensen mellom to skolekretser, forklarer Jo-Bernt Brønstad, seksjonsleder i Trøndelag fylkeskommune.

På den måten vil ingen i de to skolekretsene behøve å kjøre gjennom bomstasjonen for å komme seg til skolen.

Les også: Oslo utsetter kraftig takstøkning

BOMFRI POST: Postkassen sto på den andre siden av bomstasjonen. Men den har Jan Sverre Mortensen fått lov å flytte. Foto: Sveinung Uddu Ystad
BOMFRI POST: Postkassen sto på den andre siden av bomstasjonen. Men den har Jan Sverre Mortensen fått lov å flytte. Foto: Sveinung Uddu Ystad

Den nye veien er en 15 kilometer lang strekning, også med tunnel og bru. Men Jan Sverre Mortensen får lite glede av bompengene han og kona heretter må betale.

Ikke har de skolebarn på gården lenger, og de aller fleste lokalturene går til Steinkjer. Han har regnet ut at plasseringen av bomstasjonen blir kostbar.

– Det dreier seg om 20-30.000 kroner i året.

Han har forgjeves forsøkt å klage på bomstasjonsplasseringen. Det eneste han oppnådde var å få flyttet postkassen på riktig side av bommen, slik at de ikke må betale også for å hente posten.

– Kan du kjøre omvei for å slippe bommen?

– Ja, men da blir det en omvei på 15 kilometer, sier Mortensen – og gir uttrykk for at det ikke er noe han planlegger å gjøre.

Les også: Slik skal Hareide hindre bompengesjokk

PLASSERINGEN: Bomstasjonen (rød sirkel) er plassert like før innkjøringen til Jan Sverre, som bor på gården med den røde markeringen. Hadde bomstasjonen vært satt opp etter avkjøringen, ville han og kona sluppet bompenger. Foto: Google
PLASSERINGEN: Bomstasjonen (rød sirkel) er plassert like før innkjøringen til Jan Sverre, som bor på gården med den røde markeringen. Hadde bomstasjonen vært satt opp etter avkjøringen, ville han og kona sluppet bompenger. Foto: Google

Fire kilometer

Mortensen har forsøkt å ta bomproblemet opp med fylkespolitiker Hallgeir Grøntvedt (Sp), som er heltidspolitiker i fylkeskommunen og leder i hovedutvalg for vei.

– Jeg syns Mortensen burde fått fritak. Men administrasjonen sier at bomgrensen bare må gå et sted, og at det er vanskelig å gi fritak. Bompenger blir urettferdig for noen, sier Grøntvedt.

Seksjonsleder Jo-Bernt Brønstad i fylkeskommunen sier at nyveien om en stund vil komme nærmere Mortensen.

– Vi fortsetter utbyggingen med fire kilometer mot bomstasjonen til høsten, sier Brønstad.

Men det gjør ikke Mortensen gladere.

– Det er urimelig at vi skal betale for en vei som er langt unna oss. At den kommer litt nærmere betyr ikke noe i praksis.

Powered by Labrador CMS