UVISST I TROMSØ: Skjebnen for bypakken i Tromsø er uviss når Frp nå vil stanse alle bypakker hvor endelig byvekstavtale ikke er ferdigforhandlet. Foto: Peter Raaum

Frp vil sette bom for fem planlagte bymiljøpakker:

«Kaster Tromsø under bussen i desperasjon over dårlige målinger»

Frp krever at fem bymiljøpakker som er under planlegging, stanses for å få ned bompengeutgiftene. Ordførere reagerer kraftig.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er et svik, raser ordfører Kristin Røymo (Ap) i Tromsø til Bergens Tidende.

Byen er blant stedene som kan bli rammet dersom Frp får det som de vil.

I sju år har Tromsø forberedt en byvekstavtale, og ifølge ordføreren er forhandlinger med regjeringen om de økonomiske rammene det eneste som gjenstår.

Les også: 10 ting du bør vite om bypakker og bompenger

– Useriøst

Men på et ekstraordinært landsstyremøte onsdag vedtok Frp seks krav til regjeringen for å få ned bompengeutgiftene, blant dem stans i nye bypakker.

– Vi ønsker å stoppe nye bypakker, og det omfatter de pakkene det så langt ikke er inngått byvekstavtaler om, sier Frps parlamentariske leder Hans Andreas Limi til BT torsdag.

Ni steder har i årevis planlagt bymiljøpakker, men Frp vil altså sette bom for fem av dem. Disse er Kristiansand-området, Grenland (Skien og Porsgrunn), Nedre Glomma (Fredrikstad og Sarpsborg), Buskerud (Drammen og omegn) og Tromsø.

– Det Frp gjør nå, er at de kaster Tromsø under bussen i desperasjon over dårlige meningsmålinger. Det er fullstendig useriøst av en regjeringspartner å operere på denne måten, mener Røymo.

Les også: Bruker 132 mill. på å kreve inn 264 bompenge-millioner

– Meningsløst

Også andre Ap-ordførere reagerer kraftig på Frp-utspillet.

– Dette synes jeg er et helt meningsløst forslag. Spesielt når vårt ønske er å gjennomføre en byvekstavtale uten å øke bompengene, sier ordfører Robin Kåss (Ap) i Porsgrunn.

– Jeg vet ikke lenger hva vi skal forholde oss til. Er dette regjeringens politikk eller kun Frp? spør ordfører i Sarpsborg, Sindre Martinsen-Evje (Ap).

De øvrige Frp-kravene er å endre nullvekstmålet, slette bompengegjelden, kutte kostnader i eksisterende bypakker, strengere krav til egenandel fra lokale myndigheter når staten bidrar med penger til byområder og nei til veiprising.

Torsdag vedtok bystyret i Ålesund å halvere en planlagt bypakke for å få utgiftene ned fra 7 til 3,6 milliarder kroner.

(©NTB)