SIER NEI: – La det være helt klart: NAF kommer aldri til å akseptere den avgiftsbonanzaen som TØI-forsker Lasse Fridstrøm skisserer, sier NAF kommunikasjonssjef Camilla Ryste. Foto: NAF
SIER NEI: – La det være helt klart: NAF kommer aldri til å akseptere den avgiftsbonanzaen som TØI-forsker Lasse Fridstrøm skisserer, sier NAF kommunikasjonssjef Camilla Ryste. Foto: NAF

NAF kritiserer TØI-beregning av veiprising:

– Vil aldri godta avgiftsbonanza for bilistene

– NAF kommer aldri til å akseptere den avgiftsbonanzaen som TØI-forsker Lasse Fridstrøm skisserer for et veiprisingssystem, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Lasse Fridstrøm, forsker ved Transportøkonomisk Institutt, lanserte denne uka et veiprisingsystem som ville gi politikerne «penger i bøtter spann»

Tilhørerne spisset ører da Fridstrøm presenterte et veiprisingsystem på Mobilitet 2020-konferansen tirsdag, der avgiftsinngangen hadde potensiale til å gi politikerne «så mye penger at de ikke vet hva de skal gjøre med dem».

Uttalelsen sjokkerte mange også utenfor konferansens vegger.

– La det være helt klart: Dette kommer aldri NAF til å akseptere. Etter høstens bompengeopprør tror vi heller ikke det er noe parti som drømmer om å gjøre noe slikt, sier Ryste.

– NAF har støttet en utredning av veiprising, vi har ikke sagt vi er for veiprising. Vi ønsker å se hva en utredning gir av kunnskap og hvordan det vil slå ut for bilistene. Årsaken er at hele bilavgiftssystemet skal legges om i årene fremover. Fossilavgiftene dør langsomt med nedgangen i nybilsalget av bensin- og dieselbiler, og politikerne skal etterhvert snekre framtidens bilavgifter for framtidens biler, sier Ryste.

Les også: Vil ha full fart på utredning av veiprising

By og land

Fridstrøm skisserer en modell med ekstreme forskjeller i kostnader for bilister i byene og på landet – ut fra en tanke om at bilistene skal dekke de såkalte marginale kostnadene, altså kostnadene for veislitasje, ulykker, kø, støy og utslipp.

Men NAF er meget skeptisk til Fridstrøms modell:

– Vårt utgangspunkt er at politikerne ikke må videreføre feilene med dagens system. I dag er det én avgift for å kjøpe bil, én avgift for å eie bil, to avgifter på drivstoff, og en haug med bompenger for å passere med bil. Dagens avgifter er et overlesset juletre. Vi må sørge for at politikerne ikke viderefører gamle feil på nye biler, sier Ryste.

– Spørsmålet blir da: Hva skal vi ha? At bilavgiftene skal forsvinne, er det ingen som tror på. Derfor må alle som er opptatt av bil stille seg spørsmål om hva slags avgifter framtidens bil skal ha, sier hun.

Les også: Foreslår 20 ganger høyere avgift i by-rush enn på landet

Bompengene må bort

– En utredning av veiprising som erstatning for alle andre bilrelaterte avgifter må være med som grunnlag for den vurderingen. Det er vårt standpunkt. Når en slik veiprising er utredet får vi se om dette er noe å gå videre med eller ikke, sier hun.

Men på ett punkt er Ryste enig med Fridstrøm: Bompengene må bort.

– Staten må overta ansvaret for å finansiere vei og samferdsel i dette landet. Det er uhørt at norske bilister betaler 13 milliarder kroner i stykkpris på noe så grunnleggende som infrastruktur, sier hun.

I tillegg har NAF satt som krav at veiprising må erstatte, ikke komme i tillegg, til dagens avgifter og at personvernet må ivaretas.

Powered by Labrador CMS