GRIP SJANSEN: – Jon Georg Dale har nå muligheten til å få diskusjonen om bompenger inn på et nytt spor, sier NAFs kommunikasjonssjef Camilla Ryste.

Tre NAF-krav til Jon Georg Dale:

– Dette er de tre tingene du må prioritere

Fredag ble Jon Georg Dale (34) utnevnt som ny samferdselsminister. – Han har mange oppgaver å ta fatt på, men tre ting viktigst: Bompenger, kollektivtransport og fylkesveier, sier NAFs kommunikasjonssjef Camilla Ryste.

Publisert Sist oppdatert

Dale etterfølger FrP-kollega Ketil Solvik-Olsen som har satt kraftige spor etter seg gjennom fem år i statsrådstolen.

Dale kommer ikke til dekket bord, selv om han skal administrere rekordhøye bevilgninger til samferdsel.

Bompengespørsmålet har eksplodert de siste ukene og månedene, og sprer fra seg fra by til by samtidig som nye bommer stadig er under oppføring.

Les også: – Nå kjører regjeringen sitt miljøprosjekt rett i grøfta

Bom på alvor

– Den nye samferdselsministeren må ta den sterke motstanden mot bomringene på alvor. Protestene vi ser i flere byer viser at smertegrensen er nådd og vel så det. Det er på tide å tenke nytt, sier Ryste – med henvisning til forslag om veiprising.

– Jon Georg Dale har nå muligheten til å få diskusjonen om bompenger inn på et nytt spor. Folk er lei av at politikerne peker på hverandre og skylder på andre. Nå må det handles, alternativer må frem og bommene må bort, sier Camilla Ryste.

Les også: – FrP snikinnfører nye bilavgifter

Gi oss alternativ

Parallelt med en løsning på bompengeopprøret, mener NAF at det må satses tydeligere på et bedre kollektivtilbud:

– At flere bruker kollektivtransport og sykkel er bra for alle. Det er bra for miljøet, bra for folkehelsen og det er bra for de som må bruke bilen fordi det blir bedre plass på veiene.

– Men politikerne må gi oss alternativet, det nytter ikke å be folk ta bussen hvis bussen ikke går eller det gjør at reisen din tar dobbelt så lang tid, sier Ryste.

Sist, men ikke minst, må Dale ta grep om fylkesveiene.

– Utrolig mange veier rundt om i landet er skremmende dårlig vedlikeholdt. Det går utover trygghetsfølelsen, disse veiene er viktige fartsårer for folk til og fra skole og arbeid. Vedlikehold og sikring av farlige veier må få en mye høyere prioritet enn det har i dag, avslutter Camilla Ryste.

Les også: I år bryter vi en magisk bompenge-grense