Signerer ny byvekstavtale:
Bilistene må betale 7,5 milliarder i Trondheim
Når regjeringen tirsdag undertegner en ny byvekstavtale for Trondheims-området, innebærer det nye milliarder i bomutgifter for bilistene.
Signeringen skjer på Trondheim sentralstasjon, og kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland (H) vil være tilstede sammen med kulturminister Trine Skei Grande.
Det gjør også statssekretær Anders Werp (H) fra Samferdselsdepartementet, noe som betyr at samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) ikke tar turen nordover.
Av avtalen, som det ble enighet om i mars i år, fremgår det at brukerfinansiering – altså bompenger – utgjør en vesentlig del av finansieringen.
Les også: 10 kjappe fakta om bypakker og bompenger
550 mill i driftskostnader
– Det er i miljøpakkens finansieringsplan lagt til grunn en forventet bominntekt på 3,33 milliarder kroner i perioden 2019–23 og 4,12 milliarder kroner i 2024-2029, til sammen om lag 7,45 milliarder kroner i hele perioden, heter det.
Samtidig fremgår det at takstene i miljøpakkens bomsystem ble hevet 1. juni 2018 og innkrevingsperioden forlenget til og med 2029.
Driftskostnadene anslås til 550 millioner kroner, noe som ifølge avtaleteksten betyr at nettoinntekten fra bompengene vil utgjøre rundt 6,9 milliarder kroner.
Les også: «Større sirkus er det ikke mulig å få til»
Fart på målingene
Diskusjonen om bompenger har gått høyt i vår, blant annet fordi Folkeaksjonen nei til mer bompenger har skutt fart på meningsmålingene i flere norske byer i forkant av høstens lokalvalg.
For to uker siden vedtok Frps ekstraordinære landsstyremøte seks krav for å få ned bompengeutgiftene. Stans i nye byvekstpakker og kostnadskutt i eksisterende bypakker er to av kravene.
Allerede i dag sliter imidlertid byvekstpakkene økonomisk, fordi vellykket elbilpolitikk har redusert bompengeinntektene kraftig.
(©NTB)