BLOMSTER: Samferdselsminister Jon Georg Dale i midten med kommunalråd John Peter Hernes i prisvinnerbyen Stavanger (t.h.) og vegdirektør Bjørne Grimsrud. Foto: Peter Raaum

«Har utvist modighet og nytenkning»:

Bomopprørets vugge kåret til smarteste mobilitetsby

Stavanger, byen der bompengeopprøret eksploderte for et snaut år siden, ble mandag kåret Norges smarteste by for sitt «offensive og nytenkende arbeid» innen mobilitet.

Publisert Sist oppdatert

– Stavanger har utvist modighet og nytenking. Gjennom samhandling og helhetlig arbeid med areal, transport og by-/tettstedsliv har byen løftet mobiliteten i en mer bærekraftig retning. De deler sine erfaringer og får andre med, sier samferdselsminister Jon Georg Dale som delte ut Mobilitetsprisen under Arendalsuka mandag.

Også Bodø, Sauda og Kongsberg ble trukket fram.

Kommunalråd John Peter Hernes fra Stavanger pekte i sin presentasjon av tiltakene på blant annet:

  • Byens sykkelsatsing, med den såkalte sykkel-motorveien mellom Sandnes og Stavanger, samt bysykkelordningen HjemJobbHjem.

  • Satsingen på kollektivtrafikk med elektriske busser, selvkjørende el-minibuss og landets første elektriske hurtigbåt.

  • Billettsystemet Kolombus, med felles billettløsning for buss, tog, båt og sykkel.

  • Ny taxiløsning hvor el-taxiene kommer først i bestillerens oversikt.

  • Og ikke minst ordningen med elbillading ved lyktestolper.

Les også: Dette er de beste elbilene akkurat nå

Synliggjøre arbeidet

Mobilitetsprisen for smarte og bærekraftige byer deles ut av Statens vegvesen.

– Vi ønsker med prisen å synliggjøre arbeidet som gjøres innen smart og bærekraftig mobilitet i norske byer. Vii skal ta i bruk ny teknologi for å oppnå smart mobilitet. Vi får ikke så mye mere penger, og det er greit, sier juryleder og vegdirektør Bjørne Grimsrud.

Arbeidet i 44 byer er kartlagt i forbindelse med kåringen.

– Smarte byer bruker IKT-relatert teknologi til å skape nye tjenester og for å forbedre og effektivisere tilbudet av eksisterende tjenester. Smart mobilitet bruker IKT, er bærekraftig og bidrar til at de politiske målene i Nasjonal transportplan kan nås. Delemobilitet, kombinert mobilitet, kollektivtransport, gåing, sykling, næringslivets transporter og automatisering er fokusområder, sier vegdirektør Bjørne Grimsrud.

Les også: Slik har den svenske byen løst Oslos miljøproblemer

Tilrettelegger for fremtiden

Juryens har vektlagt bruk av kostnadseffektiv digital teknologi for å forbedre mobilitet i byen, om man tar utgangspunkt i innbyggernes mobilitets behov og involverer innbyggerne, samt om byene benytter samarbeidskonstellasjoner på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer.

– Statens vegvesen skal tilrettelegge for fremtidens transportsystem. Transportsektoren vil i årene framover preges stadig sterkere av digitalisering, elektrifisering og automatisering. Dette åpner muligheter for store samfunnsmessige gevinster, både innen effektivisering og trafikksikkerhet. Dette skal vi være med å gjøre mulig, sier vegdirektør Bjørne Grimsrud.

PS: I juryen som har vegdirektøren hatt med seg fagfolk fra KS, ITS Norge og Entur.