Politikere bak mikrofoner
Sikrer plass og avgiftsløsning:
Bobil-folket med dobbel grunn til å juble
Den særnorske bobilregelen om sitteplasser og liggeplasser blir nå endret. Bobilkjøperne risikerer heller ikke sjokkøkning i avgiftene.
DETTE ER SAKEN: Særnorsk bobilregel endres i budsjettforliket.
Budsjettavtalen regjeringspartiene Høyre, KrF og Venstre har inngått med Fremskrittspartiet innebærer to gode nyheter for bobilbransjen, som nå opplever rekordinteresse.
Den største nyheten er at det ikke er antallet liggeplasser som skal avgjøre hvor mange passasjerer som kan sitte i bobilen.
Regjeringspartiene og Fremskrittspartiet har forpliktet seg til å endre regelverket slik at antall sitteplasser kan overstige antall liggeplasser.
Frp-reaksjoner
Bobiler og campingbiler har en mye lavere avgift enn personbiler fordi de regnes som feriebiler – og ikke er ment for bruk i det daglige.
Men for å hindre at bilene brukes også i det daglige, har det til nå ikke vært lov å ha med flere passasjerer enn det er liggeplasser. Er det sengeplass til tre, kan bobilen kun ha fører og to passasjerer – selv om mange bobiler har seteplass med sikkerhetsbelter for fire personer.
Stortingspolitiker Tor André Johnsen har reagert på den særnorske regelen, og bedt om endring. For bare en uke siden signaliserte samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) endringer, og nå kommer de altså.
Også Frps Sylvi Listhaug har i VG reagert på bobilregelen.
I mai var det salgsrekord av bobiler. Det ble solgt 2194 brukte bobiler og 564 nye bobiler, en økning på 725 bobiler fra mai i fjor.
Siden årsskiftet er det omsatt 5661 nye og brukte bobiler.
Iman Winkelman, leder for Virke Servicehandel, er glad for sitteplass-endringen.
– Dette gjør hverdagen litt enklere for mange bobileiere, sier han.
Virke servicehandel er hoved- og arbeidsgiverorganisasjon for deler av den norske fritids- og caravanbransjen.
Slipper avgiftsøkning
Som finansministeren tidligere har bekreftet gjennom Motor, vil budsjettavtalen også sikre at avgiftsomleggingen av bobilene skal skje uten avgiftsøkning – men såkalt provenynøytralt, slik at avgiftene ikke stiger fra årsskiftet.
Norges Caravanbransjeforbund har tidligere beregnet at overgangen fra målemetoden NEDC til WLTP for utslipp vil gi avgiftshopp for bobilene på mellom 90.000 og 170.000 kroner for nye, ordinære bobiler.
Men akkurat som med personbiler og lette varebiler blir overgangen gjort ved at avgiftene skal forbli på samme nivå som i dag.