Hos finn.no, Norges største markedsplass - også for bobiler - har de aldri sett maken.
- I takt med at folk begynte å innse at sommeren 2020 etter alle solemerker skulle tilbringes i Norge, skjøt særlig bobil- og båtmarkedet voldsom fart. Begge deler er jo fantastiske ferieformer dersom man vil se- og oppleve alt det vakre Norge har å by på, sier forretningsutvikler Magnus Frøshaug Ryhjell hos Finn til Motor.
- Vanligvis ville vi sagt at 10 prosent økning er mye, men våren 2020 har sprengt alle skalaer.
- Både mai og juni 2020 bød på besøkstall rundt 2 millioner pr måned, hvilket gir henholdsvis 79- og 51 prosent vekst kontra mai og juni i fjor, presiserer Ryhjell.
Annonse
Å leie bobil blir enda mer populært
For dem som ikke er helt sikre på om bobilferie helt kommer til å bli det store for dem, er det å leie en måte å teste konseptet på.
- Leiemarkedet for bobiler har faktisk enda mer ekstreme veksttall enn bobil til salgs har. Mai og juni 2020 har vist en økning på 137% i antall FINN brukere som har søkt etter bobil til leie, sammenlignet med i fjor, sier Ryhjell.
- Vi tror at noe av grunnen til dette er at årets sesong (og situasjon) har rekruttert mange helt ferske bobil-interessenter.
- Videre tror vi at dette, kombinert med en usikker økonomisk situasjon gjør at mange ser på leie som det beste alternativet i år. De er en mindre økonomisk forpliktelse som samtidig gir leietaker en mulighet til å bruke sommeren 2020 til å finne ut om bobil er en ferieform man ønsker å fortsette med i fremtiden, mener Ryhjell.
En mulighet også for forhandlerne
Ryhjell kan fortelle at det også kan være i forhandlernes interesse at flere vil leie:
- Vi vet også, fra dialog med bransjen, at mange leietakere konverteres til kjøpende kunder etter ett, to eller tre år med leie-bobil og at dette er grunnen til at mange forhandlere også tilbyr utleie, sier han og avslutter:
- Med et så vakkert land, med så vakker natur og så mange opplevelser så får du ikke noe bedre salgsargument enn å la kundene teste ut en bobil i hele ferien!