DELER PLATTFORM: Mange har ventet på iX3, el-SUV-en fra BMW som er basert på samme plattform som bensin- diesel og hybridversjonene. Her fra førproduksjon i fabrikken i Shenyang i Kina. Foto: BMW

Bedriftsrådet i BMW:

- Bytt elbilstrategi!

De ansattes representanter hos den tyske premium-produsenten BMW støtter ledere som anbefaler å utvikle en ny, dedikert elbilplattform.

Publisert

BMW fra el- til multiplattform.

Siden den rene elbilen I3 har BMW gått for multi-drivlinjeplattformer. Interne krefter vil nå igjen ha en dedikert elbilstrategi.

Bedriftsrådet, som representerer de ansatte, er et innflytelsesrikt organ i tyske bedrifter.

Det legges derfor merke til når Manfred Schoch, som er formann i BMWs bedriftsråd, tar til orde for at den bayerske bilprodusenten bør endre kurs og utvikle en teknologiplattform bare for batterielektriske biler.

Vil bort fra integrert arkitektur

Det ville bety et brudd med dagens strategi, der BMW utvikler biler som kan utstyres med elektrisk drift, bensin/dieseldrift eller en kombinasjon av begge deler.

I3, som ble lansert i 2013, hadde en dedikert plattform, men med et begrenset marked, småskalaproduksjon og et produkt med begrenset bruksområde, viste dette seg den gangen å bli altfor kostbart.

Andre selskaper, som Jaguar og ikke minst Volkswagen, mener tiden nå er mer enn moden for en ny tilnærming til en rendyrket elbilstrategi.

- Bare med vår egen e-arkitektur vil vi kunne utnytte til fulle fordelene med et elektrisk kjøretøy, sier Schoch til magasinet Der Spiegel.

– Ikke konkurransedyktig

Schoch mener en dedikert elektrisk plattform er nødvendig om BMW ikke skal bli frakjørt av Tesla og de kinesiske elbilprodusentene.

Ifølge Der Spiegel har også flere i toppledelsen sunget samme sang som Schoch nå stemmer i. De ønsker en strategi for å utvikle en rendyrket e-plattform, som ville gjøre bilene lettere, sørge for bedre plassutnyttelse og mulighet for bedre rekkevidde.

MULTIPLATTFORM: BMWs kommende elbiler – iNEXT, BMW i4 og BMW iX3 - her under vintertesting i fjor vinter - er ikke basert på en plattform spesialutviklet for elbiler.

Spørsmålet ble aktualisert da amerikanerne bestemte seg for å droppe den kommende iX3 i USA på grunn av lite konkurransedyktig rekkevidde.

«Spekulasjoner»

Til magasinet sier en talsmann for BMW at selskapet er optimalt posisjonert og avslår å kommentere spekulasjoner om diskusjoner internt.

Den fornyede toppledelsen i BMW uttalte i februar at de vil fortsette med dagens integrerte plattform, som kan benyttes både med elmotorer og med forbrenningsmotorer.