Vedtar trolig ny lov denne uka:
Kan bli en milepæl i utviklingen av selvkjørende biler
Representantenes hus i den amerikanske kongressen skal onsdag stemme over en ny lov som kan markere en milepæl i arbeidet med utviklingen av selvkjørende biler.
Loven vil gi bilprodusenter anledning til å teste så mange som 25 000 biler uten å måtte følge dagens gjeldende sikkerhetsstandard, melder nyhetsbyrået Reuters. Dagens regler definerer kravene til alt fra sikkerhetsbelter til rattstandard, men disse vil nå kunne fravikes.
Antall testbiler skal kunne økes til 100 000 i løpet av tre år.
– Med vedtaket av denne loven begynner vi å frigjøre selvkjørende bilers fulle potensiale for å gjøre veiene tryggere, skape nye økonomiske muligheter og hjelpe eldre og bevegelseshemmede til å leve sine liv mer uavhengig, sier de to republikanske kongressrepresentantene Greg Walden og Bob Latta.
Les også: Selvkjørende biler klarer ikke den norske vinteren
Et utkast til «The Self Drive Act» passerte enstemmig en underkomité i Huset tidligere i sommer, og det er ventet at forslaget vedtas i Huset. Det er litt større usikkerhet rundt behandlingen i Senatet, etter intenst lobbyarbeid fra blant annet transportarbeiderforeningen Teamster, men også her er lovforberedelsene i gang.
Den amerikanske samferdselsministeren Elaine Chao har tidligere sommer sagt at hun er «dypt bekymret» for hvilken betydning selvkjørende biler vil kunne ha på amerikansk arbeidsliv.
Ledere i bilindustrien har anslått at tre millioner arbeidsplasser i transportindustrien kan være i fare.
Ikke desto mindre har bil- og teknologiselskaper som General Motors og Waymo presset tungt på for å få de endringene som ventes vedtatt onsdag. Waymo er utviklingsselskapet for selvkjørende til Alphabet (Googles morselskap), som regnes som en av de teknologiske spydspissene i utviklingen på feltet.
Les også: Alle nye biler vil være selvkjørende i 2027
– Selvkjørende biler vil gjøre vårt transportsystem tryggere og mer effektivt. Den neste utviklingsfasen krever mulighet for testing i det omfanget vi nå vedtar. Det er beslutninger som denne som gjør USA til det mest innovative landet i verden, sier republikanernes majoritetsleder i Huset, Kevin McCarthy.
Debatten om selvkjøringsteknologien har skutt fart i USA, ikke bare på grunn av teknologiutviklingen i seg selv og hvilke endringskonsekvenser den åpner for tradisjonell industri.
Men også trafikksikkerhet har blitt en svært sentral del av debatten, etter at dødstallene i trafikken har vokst kraftig. Antallet trafikkdrepte økt med 7,7 prosent i 2015, den høyeste veksten på nær 50 år.
Les også: Tror Høyre-statsråden tar feil om ny teknologi