Forrige gang ble det fiasko
Spanske Seat prøver seg i Norge igjen
Seat skal igjen bli å finne på norske veier. Harald A. Møller, som i dag importerer og selger blant annet VW, Audi og Skoda, skal stå for jobben med å få norske bilkjøpere til å sette det spanske bilmerekt på handlelisten. De har prøvd før, men da endte det med fiasko.
– Det har skjedd mye spennende med Seat siden sist vi stod for importen av merket. Produktporteføljen fremstår svært attraktiv for det norske markedet, merket og fabrikken har medvind og vi leker med alle de spennende mulighetene Seat nå åpner for oss. Vi kommer til å gjøre ting på en helt ny måte, sier administrerende direktør for Harald A. Møller AS, Ulf Tore Hekneby.
Les også: Seat Ateca i Motors store vinterbiltest
Forrige gang Harald A Møller forsøkte seg på Seat i Norge – etter sterkt påtrykk fra fabrikken – ble det valgt en svæt ungdommelig og sportslig profil med derav følgende markedsføringsstrategi.
Problemet var bare at ingen i denne målgruppen hadde penger til å kjøpe en ny Seat …. eller annen bil for den saks skyld.
Resultatet ble at importøren svidde av en del titalls millioner kroner før forsøket med Seat ble avsluttet i 2006.
- En leken og ungdommelig merkevare som Seat åpner for at man ikke behøver å forholde seg strengt til bransjens tradisjonelle forretningsmodeller, sier Heckneby.
Les også: Disse kan bli Årets Bil i Europa
Det betyr at Harald A. Møller og Seat sammen kommer til å teste ut nye direktekanaler for distribusjon, både on- og offline.
- Vi har sammen med Seat laget et rammeverk for veien videre i Norge. Vi vil bruke tiden godt for å planlegge relanseringen av SEAT i Norge, og tilby nye attraktive modeller som SEAT Ibiza, Leon, Ateca og nye Arona i det norske markedet, sier Tor Anton Bjørge, som blir sjef for Seat i Norge.
– Inntil videre er det ikke naturlig å dele mer konkret informasjon om planene vi jobber med, sier Hekneby, som lover å fortelle mer under bilutstillingen i Frankfurt i September.