SKUFFER OG BEGEISTRER: Volvo XC40 er kåret til årets bil i Europa og har veldig mye av det beste som kjennetegner siste generasjon Volvo. Men vent til plug-in-utgaven kommer i høst. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Test: Volvo XC40 (bensin)

Sjarmerende bråkebøtte

Volvo ruller ut modeller med både klassiske og moderne trekk. Men med XC40 har de spart på noe viktig: Støyisolasjon.

Publisert Sist oppdatert

(PS: Poengscore under punktet sikkerhet er løftet fra 9 til 10 etter NCAP-testen i juli. Ny sammenlagtscore på 72 poeng er derfor ett poeng høyere enn i papirutgaven av Motor 2/2018).

Noen biler er finere i virkeligheten enn på bilder. XC40, blant andre.

I trafikkbildet kommer det høye og muskuløse uttrykket bedre fram. Ikke prangende, bare selvsikkert.

Volvo XC40 2018

72 poeng

Motor/Drivverk: Firesylindret bensinmotor, 247 hk (182 KW). Dreiemoment 350 nm ved 1800 omdreininger. Firehjulstrekk, 8 trinns automat. Ytelser: 0-100 Km/t: 6,5 sek. Toppfart: 230 km/t. Dekkdimensjon: 245/45R20. Dekk på testbilen: Pirelli P-Zero.

Komfort 7/10

Dekkstøyen ødelegger karakteren her. For resten er stort sett plusser: Sittekomforten foran er utsøkt, med alt av justeringsmuligheter. Oversikten fra sjåførplass er bra, bortsett fra skrått bakover. Ypperlig ryggekamera kompenserer. Meget behagelig fjæringskomfort.

Design 9/10

Folk liker det kantede og muskuløse designet. Tar seg bedre ut i virkeligheten enn på bilder, men noen stusser over knekken på vinduet. Innvendig er alt i moderne Volvo-stil, funksjonelt og minimalistisk, men den harde plasten i midtkonsollen trekker kvalitetsfølelsen ned.

Kjøreegenskaper 9/10

Imponerte da vi tøyde grensene litt på lukket bane. Presis styring og fint avstemt understell. Den råsterke motoren i kombinasjon med firehjulstrekk og kjapp automatkasse gir mye moro og imponerende lite SUV-følelse.

Miljø og forbruk 5/10

Forbrukstallene strakk seg opp mot literen på mila. Men dette er en bil med overflod av bensindrevne hester som ber om å bli kjørt litt aktivt, noe som gjenspeiles i forbruket. Og utslippet.

Utstyr 9/10

Her er alt fra kleshenger i lasteromnettet til muligheten for at bilen kjører delvis på egenhånd. Det meste er på plass, men til en høy pris. Heldigvis er det meste av sikkerhetsutstyret standard.

Praktisk 7/10

Bagasjerommet er på 460 liter, det er i øvre sjiktet. Setet er bare delbart 60:40, med en skiluke som egner seg bedre til staver. Her er det lite klassisk Volvo herregård, mest moderne bygård. Oversikten fra førerplass og den rause bakkeklaringen gjør den letthåndterlig i alle situasjoner.

Pris 5/10

Volvo har jobbet seg opp i premiumklassen, og tar seg betalt deretter. Dyrere enn konkurrentene fra BMW, Mercedes og Audi. Storebror XC60 er heller ikke avskrekkende mye dyrere, men ikke like urban og kul. En plug-in-hybrid vil gjøre den langt mer prisgunstig.

Driftskostnader 6/10

I påvente av kostnadsoversikt på denne modellen fra Volvo, estimerer Leaseplan de årlige vedlikeholdskostnadene med utgangspunkt i Volvo V40. Summen blir da 7105 kroner (15 000 km. per år).

Sikkerhet 10/10

Toppscore i Euro NCAP-test – i god Volvo-tradisjon. Har blant annet varsel for kryssende trafikk ved rygging og kollisjonsvarsling/støtte for biler som kommer hurtig bakfra, adaptiv fartsholder og systemer for delvis selvkjøring.

Annenhåndsverdi 5/10

Volvo har offentliggjort at XC40 blir å få i plug-in versjon fra høsten. Det betyr at en diesel- eller bensinvariant ikke er et spesielt lønnsomt kjøp nå. Vent på plug-in hybriden – og en vesentlig høyere karakter.

Inntrykket kjølner ikke når du setter deg bak rattet.

Setene er formidable, designet enkelt og elegant – og noen av fargevalgene i de stoffkledde dørene fører tankene tilbake til en leken Amazon på 70-tallet.

Men det er ganske nøyaktig to gode grunner til at vi ber deg tenke deg om før du signerer kontrakten på en XC40. Og da har vi allerede tatt det for gitt at du har finansieringen i orden.

1) Volvo har annonsert at den kommer som plug-in-hybrid på tampen av året.

2) Den er dårlig isolert mot dekkstøy.

 

Sammenlikner vi prisene på storebror XC60, så skiller det 140.000 kroner mellom en plug in hybrid (762.000) med 390 hester og den dyreste versjonen (902.000) med 310 hester.

Du skal ha veldig dårlig tid eller sterke fobier mot ledninger for å hoppe over dette parallelle regnestykket hvis du vurderer en XC40.

Rådet fra biladministrasjonsekspertene i Leaseplan er kort og greit: Vent på ladehybriden.

Og ta deg en skikkelig testtur på sommerdekk og norsk asfalt og sjekk dekkstøyen. Sånt er individuelt.

Men fire av fem av Motors testsjåfører reagerte på støyen. Femtemann skrudde heller opp volumet på det store Harman Kardon-musikkanlegget.

Volvo har gjort det til en god vane å bygge biler som trives på den grove asfalten vi har her i nord.

Utgående modell av V60 er for eksempel eksepsjonelt stillegående, det samme var legenden V70. De nyeste modellene ivaretar tradisjonen, selv om Volvo er blant produsentene som dytter på oss de aller heftigste, og ikke spesielt støyvennlige, dekkdimensjonene.

Derfor skuffer XC40 ekstra mye på dette området.

Men begeistrer desto mer på andre: Design, seter, fjæringskomfort og ganske sikkert sikkerhet.