SÆRPREG: Med XV har Subaru klart å skape en bil med identitet. Det kompakte crossover-designet med den rause bakkeklaringen på hele 22 centimeter har sine trofaste fans i Norge. Foto: Tomm W. Christiansen

Test: Subaru XV (bensin)

Sikker og kjøreglad

Subaru leverer tungt i statusgrenene sikkerhet, framkommelighet og kjøreegenskaper. Men tar også godt betalt.

Publisert Sist oppdatert

Det begynner å bli noen år siden Petter Solberg herjet i Rally-VM. Stø på rattet, ustø i engelsk. Men friskusen fra Spydeberg skapte en slags norsk identitet rundt sin blå Subaru.

Det ga også utslag på salgsstatistikken.

Subaru XV 2018

66 poeng

Vår testbil koster fra kr. 434.800 inkl. omkostninger, eks reg. avgift (1,6 liter 156 hk. bensin, automat, firehjulstrekk). Drivverk: Firehjulstrekk, trinnløst automatgir. Bensin, 156 hk/dreiemoment 196 Nm.

Komfort 6/10

Mest kvalitetsfølelse og mest plass i alle retninger, gjør XV til en behagelig bil å oppholde seg i. Meget gode framseter, men lavere sittestilling enn i de andre. Taper poeng mot Subaru i kategorien motor/girkasse. Også en del støy fra bakre hjulhus.

Design 6/10

Subaru er ikke akkurat kjent for god design, men XV har fått sin egen signatur – og mange liker crossoverpreget og den rause bakkeklaringen. Innvendig fortsetter formgleden. Litt rotete ved første øyekast, men enkelt å forstå. Materialkvaliteten er klart best i testen.

Kjøreegenskaper 8/10

Her kommer rallygenene farm. Sikker og trygg og litt underholdende. Men automatkassa leverer dessverre ikke under aktiv kjøring. Treg respons og et voldsomt leven. Girvelgerne ved rattet gir litt mer manuell kontroll, men konklusjonen er uansett at understellet hadde fortjent noe bedre.

Miljø og forbruk 5/10

Gjennomsnittsforbruk på 0,77 liter på mila er godkjent gjennom en ganske tøff testperiode. Men Subarus velkjente boxermotor er ikke spesielt snill mot miljøet. Et Co2-utslipp på 155 hører langt eldre – eller sterkere – biler til.

Utstyr 8/10

Startmodellen har det meste av sikkerhetsutstyr på plass, ikke så mye annet. Du kan plusse på med tre utstyrspakker til 20.000, 40.000 eller 60.000 kroner. Vi anbefaler den i midten med blant annet navigasjon og nøkkelfritt start/stopp. Den største pakken har soltak og skinnseter i tillegg.

Praktisk 6/10

Bagasjerom på 380 liter, og det blir nesten flatt når baksetet legges ned. Men mangler gjennomlastningsluke, og setet er bare delbart 60/40. Karosseriformen gjør den uoversiktlig, men du får ryggekamera i en gunstig utstyrspakke. Pluss for fysiske hurtigknapper for de mest brukte funksjonene på berøringsskjermen.

Pris 5/10

Billigste XV har en startpris nesten 50.000 kroner over dyreste Dacia Duster. Og skal du ha toppmodellen, så er vi oppe på rundt 450.000. Det er mye penger for en liten bil. Men firehjulstrekk og klassens beste sikkerhet teller mye. Det samme gjør høyere sittestilling og solid driftssikkerhet.

Driftskostnader 6/10

Serviceintervall på 1 år/15 000 km., avhengig av hva som inntreffer først. Kombinasjon årlige servicebesøk og noe høyere servicepriser gjør at XV kommer ut med høyeste vedlikeholdskostnadene per km. Vi endte på et bensinforbruk på 0,77.

Sikkerhet 9/10

Fikk fem av fem stjerner da den ble testet av EuroNCAP i 2017. Var sikrest i sin klasse – og en av de sikreste totalt. Har et omfattende førerassistanseprogram som inneholder blant annet autobrems, adaptiv cruisekontroll, filskifte- og vinglevarsler, samt filassistent.

Annenhåndsverdi 7/10

Subaru har et godt rykte og høy lojalitet blant kjøpere. Bilene er godt tilpasset norske forhold, og kombinasjonen firehjulstrekk/automat/bensin gjør at den trolig vil holde seg bedre i verdi enn mange andre fossile biler framover.

I 2003 hoppet han opp på det øverste trinnet i VM. Året etter hoppet Subaru fra 18. til 10. plass på listen over Norges mest solgte biler.

Og selv om den lille japanske fabrikken i perioder har hatt problemer med å levere biler som passer både føringene fra norske myndigheter og ønskene fra norske forbrukere, så har det alltid vært et lite grunnfjell av lojale kjøpere.

Så langt i år er det solgt 715 utgaver av XV.

 

Testteamet er samstemte i at XV er best å kjøre. Seter, ratt og betjeningsfunksjoner passer oss utmerket. Interiøret er litt røft og særpreget, og materialkvaliteten langt bedre enn i Vitara og Duster.

XV har det lille særpreget som over tid gir en form for eierglede. Den faktoren kan man ikke dytte inn i et regneark. Spørsmålet er om det er verdt nærmere 150.000 mer enn for en Duster?

På svingete veier som så smått var i ferd med å dekkes av årets første snø, beveget Subaruen seg stabilt og trygt. Og kommer det mer snø, så vet vi at framkommeligheten til XV er godt dokumentert.

Subaru holder på sin trinnløse automatkasse, kalt Lineartronic. Prinsippet kjenner vi i moderne tid kanskje best gjennom modellene til Toyota og Lexus.

Felles for disse girkassene er at de går rykkfritt og behagelig ved normal kjøring, at de er problemfrie – og at de får mye kritikk i biltester.

Også i denne.

GODT FØRERMILJØ: Med behagelige seter og høy materialkvalitet. 

ØVRE KLASSE: En skrånende hekk stjeler en del plass i høyden, men med 380 liter har likevel XV bagasjeplass på nivå med de beste i «Golf-klassen».

Subarus boxermotor er nemlig såpass bråkete at den store ulempen ved girkassene – støybildet ved gasspådrag – blir veldig hørbart. I godt støydempede biler som for eksempel Lexus, er ikke dette noe tema.

Vi sitter også igjen med et inntrykk av motoren ikke får utløp for alle de 156 hestene. En turbo hadde naturligvis gjort noe med inntrykket. I daglig bruk virker en Suzuki Vitara med 140 hk. vesentlig sprekere og mer dynamisk.

Om ikke støydempingen er helt topp, så er kollisjonsdempingen det. XV fikk rekordhøy score da den ble testet av EuroNCAP i 2017.

Slik tester vi:

Motors testlag består av Motors journalister og eksperter fra NAF. Alle testerne kjører alle bilene over tid for å få et best mulig inntrykk av bilenes praktiske egenskaper i daglig bruk.

I tillegg til forbruksmålinger i omfattende by- og landeveiskjøring, gjør vi egne målinger av bremse- lengder, akselerasjon og støy.

Du finner flere av Motors tester med ytterligere testdata på motor.no/biltester.