ROBUST: Utseendet til Subaru Forester får ingen pris, men bilen signaliserer noe robust og trygt.

Test: Subaru Forester (mildhybrid)

Dette er rett og slett ikke bra nok i 2020

Forester er en solid og sympatisk bil med suveren framkommelighet, men med en motor og girkasse som er fullstendig parkert. Subaru bør umiddelbart banke på døra til samarbeidspartner Toyota og be om litt hjelp.

Publisert Sist oppdatert

Samarbeidet har faktisk eksistert helt siden 2005, materialisert gjennom to ganske kjente modeller på norsk jord, som hadde stort sett alt – bortsett fra logoen – felles:

Sportsbilen, som enten het Toyota GT86 eller Subaru BRZ. Og den lille flerbruksbilen, som enten het Toyota Verso-S eller Subaru Trezia.

Subaru Forester 2019

58 poeng

Drivlinje: 2,0 liter bensinmotor og liten elmotor, totalt 150 hk (194 Nm). Toppfart: 188 km/t. Permanent firehjulsdrift, trinnløs automat (CVT). Forbruk (l/mil): 0,8 (fabrikktall). 0-100 km/t: 11,8 sek (fabrikktall). Bilens vekt/maks nyttelast: 1681/504 kg. Dekkdimensjon: 225/55R18. Bagasjerom liter/hengervekt: 520/1800. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 463/182/168/22 cm.

Komfort 6/10

Utmerket kjørestilling med god oversikt, mye lys og deilig ratt. Også passasjerer trives. Varme i ratt og baksete er pluss. Minus for kombinasjonen av den momentsvake bensinmotoren og den trinnløse girkassa. Selv med svært moderat gassbruk øker turtallet og motorstøyen merkbart. Dekkstøy på det jevne.

Design 5/10

Funksjonelt og robust med store vindusflater og rette sider. Men Subaru vinner aldri noen designpris hos oss. Innvendig er det klassisk SUV-preg, med et solid og bruksvennlig uttrykk – og stort sett høy kvalitetsfølelse. Rattet er fint å se på – og deilig å bruke.

Kjøreegenskaper 5/10

Få biler har bedre egenskaper på skikkelig dårlig underlag. Men i den mer klassiske betydningen av begrepet, så kommer Forester til kort med sin svake motor og særdeles lite sporty girkasse. Man føler likevel at bilen har iboende egenskaper som takler større utfordringer.

Miljø og forbruk 4/10

Vi fikk et bensinforbruk på 0,89 over en uke med normalt, pen kjøring. Det er for høyt, og det føles ganske opplagt at forbruket lider under den trinnløse girkassas karakteristiske jag etter turtall. Da stiger forbruket og utslippet. En momentsterk diesel hadde passet bilen bedre.

Utstyr 8/10

Leveres i fire utstyrsgrader, der du bør opp på den nest laveste for å få bra komfort og ok gjenkjøpsverdi. Da får du blant annet varme i ratt og bakseter, elektrisk justerbart forsete og nøkkelfritt system. På toppmodellen får du også skinn og soltak.

Praktisk 7/10

Firkantet karosseri. Alle sitter høyt og lyst og oversikten er svært god. Bakdører med stor åpningsvinkel. Bagasjerommet er blitt mer lastevennlig enn tidligere, men med volum i nedre del av segmentet. Høy bakkeklaring. Kan trekke henger på 1800 kilo.

Pris 4/10

Sliter tungt mot relevante japanske konkurrenter som Toyota RAV4 og Mazda CX-5 – som begge er både sterkere og rimeligere i sammenliknbare utstyrsversjoner med bensinmotor og firehjulsdrift.

Driftskostnader 5/10

Serviceintervall på 15.000 km eller årlig, avhengig av hva som inntreffer først. Normale kostnader innenfor disse rammene, men høyere kjørelengde gir selvsagt betraktelig høyere utgifter. Subaru lager solide og gjennomarbeidede biler som gir et forutsigbart bilhold.

Sikkerhet 9/10

Fem stjerner i EuroNCAP og helt i tet på sikkerheten rundt voksne og barn. Har sitt egetutviklede kamerabaserte sikkerhetssystem «EyeSight», som oppdager hindringer i trafikken. For øvrig alt av moderne sikkerhetsystemer på plass, som adaptiv cruisekontroll, autobrems og filvarsler.

Annenhåndsverdi 5/10

Leaseplan anslår et årlig verditap på 70-80.000 kroner. Det er rundt 15.000 mer i året enn for en konkurrent som Toyota RAV4. Høy nybilpris og generelt lav omsetning av modellen, er en ulempe. En Forester-kunde bør basere seg på å ha bilen i mange år.

I 2020 er konkurrentene sterkere, rimeligere og mer elektrifiserte enn Forester.

Kort sagt, bedre på de fleste kjøpsutløsende parametere.

Subarus tradisjonelle fortrinn – permanent firehjulsdrift og spisskompetanse på framkommelighet – er ikke nok når de bratteste bakkene her i Norge helst må forseres med høy grad av elektrifisering.

Subaru har riktignok koblet på litt strøm på sine turboløse boxermotorer i form av en liten elektrisk hjelpemotor som bidrar i lave hastigheter og ved start og stopp.

SUBARU FORESTER: Eksteriør
SUBARU FORESTER: Eksteriør
SUBARU FORESTER: Eksteriør
SUBARU FORESTER: Eksteriør

Men den er ikke sterk nok til å drive bilen alene.

Da vi testet Forester med og uten den lille elmotoren i Tyskland i sommer, var det små, men merkbare forskjeller.

Utfordring

Men Foresters utfordring er at den ikke konkurrerer med seg selv. Derimot mot en haug nykommere som har kommet mye lenger i elektrifiseringsprosessen og som i dag har langt mer moderne og forbruksvennlige drivlinjer.

Ikke minst den nevnte samarbeidspartneren Toyota.

Toyota har lenge hatt sine konvensjonelle hybrider – som er sterkere og mer effektive enn Forester sin – og kommer nå med en ladbar utgave av RAV4 som får klasseledende rekkevidde på strøm.

Dette er teknologi som kunne gjort Forester særdeles godt.

Toyota har også fått langt bedre skikk på sine trinnløse automatkasser de siste årene. Også her kunne Subaru med fordel fått hjelp. Mer om dette senere.

Klenger seg på

De øvrige konkurrentene klenger seg også på. Som Peugeot 3008, Opel Grandland og Ford Kuga. Gode eksempler på størrelse med Forester – med firehjulsdrift og de samme praktiske løsningene – som kan kjøres helelektrisk i fire-fem mil, og som resten av tiden har uhorvelig mer krefter. Og, ikke minst: De er vesentlig rimeligere.

Og naturligvis må vi legge til selve nestoren i den ladbare delen av SUV-segmentet: Mitsubishi Outlander.

Og like selvsagt to modeller uten ledning som det fortsatt selges noen av i Norge: VW Tiguan og Mazda CX-5.

Så kan man innvende følgende: Subaru er alene om å ha permanent firehjulsdrift. Og ja, trenger du det absolutt ypperste av framkommelighet, så er det ingen konkurrenter. Da er Forester antakelig verdt hver krone.

SUBARU FORESTER: Interiør
SUBARU FORESTER: Interiør
SUBARU FORESTER: Interiør
SUBARU FORESTER: Interiør
SUBARU FORESTER: Interiør
SUBARU FORESTER: Interiør
SUBARU FORESTER: Interiør
SUBARU FORESTER: Interiør
SUBARU FORESTER: Interiør
SUBARU FORESTER: Interiør
SUBARU FORESTER: Interiør

Forbløffende bra

Vi har tidligere testet bilen i terreng de færreste eiere ville utsette sin privatbil for. Og konklusjonen er enkel og grei:

Sjåførens mot svikter før bilen.

Den permanente firehjulsdriften, et velutviklet antispinnsystem og bakkeklaring på 22 centimeter, gjør offroadevnene forbløffende bra.

Men hvis du ikke har dette behovet, så sitter du igjen med en bil som ikke helt henger med i utviklingen. Den beskjedne graden av elektrifisering er nevnt. Kombinasjonen av motor og girkasse er et større minus i praktisk, daglig bruk.

Subaru kaller sin trinnløse automatkasse for Lineartronic. Den er, som andre tilsvarende girkasser, elsket og hatet. Forståelig begge deler. Ved rolig kjøring er den svært komfortabel. Vibrasjonsfri og lydsvak – nesten som en elbil. Men med litt gass, skifter den karakter. Motoren piskes opp i turtall, og det blir mye støy og lite krefter.

Det siste skyldes en bensinmotor uten turbo på 150 hester og 194 Nm. Den skal flytte en bil som veier nærmere 1,7 tonn før passasjerer og bagasje. Det er opplagt at motor og girkasse må jobbe mer eller mindre kontinuerlig for å holde tempoet oppe.

Selv med høyst moderat gass, legger motoren seg på 3000 omdreininger. Ved litt belastning, legger den seg på 4000 omdreininger. Ligger du i 80 km/t., så skal du knapt nok tenke tanken på å røre gassen før turtallet øker.

Forester føles rett og slett kraftig undermotorisert. Det kler ikke en bil til en halv million å framstå så lite sofistikert.

En momentsterk diesel kunne gjort girkassen hakket mindre hysterisk, men på det norske markedet er det kun bensinmotor som gjelder.

Toyota har opp gjennom årene fått den største dosen kritikk for denne motor- og girkassekombinasjonen, men har på modeller av siste generasjon gjort dette langt mer balansert og harmonisk.

Lojale eiere

Subaru-eierne er lojale. Og vi skjønner dem godt.

Hver gang vi kjører en Subaru, så sitter vi igjen med følelsen av at dette er bunnsolid og funksjonelt og vanedannende – og godt tilpasset forestillingen om nordmenn som stikker til fjells hver helg og som må ha spisskompetente firehjulstrekkere for å komme seg opp til hytta.

Så ekstremt er det selvsagt ikke.

Poenget er mer at Subaru i mange år har levert varene på ypperste vis. Nøkternt og trygt – slik det passer både lommebøker og den norske folkesjela. Og fortsatt sitter disse kvalitetene i bilens DNA. Forester er på alle vis solid og sympatisk. Men den henger dessverre ikke med i utviklingen.