SKODA-KODEN: Som alltid med Skoda – skreller vi av emblemer og nullstiller oppfatninger rundt prestisje og image, så sitter vi igjen med knakende gode biler. I dette tilfellet: Karoq.

Test: Skoda Karoq (diesel)

Fargeløs og fornuftig

Karoq ankommer denne testen i en farge som trolig ble blandet da Tsjekkoslovakia var en del av Østblokken og ingen ante noe om Skodas formidable klassereise i bilverden.

Publisert Sist oppdatert

Eller vi kan snu litt på det:

En slik farge kler bare en som bobler av trygghet. Som vet at de indre kvalitetene er viktigst.

To år etter at jernteppet raknet ble Skoda kjøpt opp av Volkswagen. Nærmere 30 år senere er det bare de uvitende som morer seg med Skoda-vitser.

Skoda Karoq 2018

70 poeng

Vår testbil koster fra kr. 451.500, inkl reg. kostnader (Style Intro, 4x4, automat). Drivverk: Firehjulstrekk, 7 trinns dobbeltklutsjautomat (DSG). Motor: Diesel, 150 hk./dreiemoment 340 Nm. 0-100 km/t i sek. (fabrikktall): 9,3. Toppfart: 195 km/t. Dekk på testbilen: Continental ContiVikingContact6 225/50 R18.

Komfort 7/10

Oversiktlig. Gode seter foran, meget barnevennlige bak. Dieselmotoren er godt dempet, men dekkstøyen burde vært lavere. Den automatiske DSG-girkassen (dobbeltklutsj) har vi opplevd hakket mer harmonisk i andre VAG-produkter. Fin fjæringskomfort.

Design 6/10

Mer praktisk funksjon enn fancy former. Men Skoda har klart å pakke inn fornuften på en god måte, spesielt forfra er Karoq både særpreget og elegant. Innvendig er det oversiktlig og ryddig, slik vi kjenner fra flere øvrige VAG-produkter.

Kjøreegenskaper 7/10

Hang godt med i svingene da vi utfordret den på lukket bane mot mer motorsterke og definerte kjøremaskiner som BMW X2 og Volvo XC40. Forutsigbar og trygg i alle situasjoner, og DSG-giret og 150 dieselhester er en god match både til hverdag og fest.

Miljø og forbruk 6/10

Med normal kjøring og den effektive dobbeltklutsjautomaten (DSG) kommer du fint ned mot halvliteren på mila. Co2-utslipp på 137 er en del høyere enn for eksempel den 40 hester sterkere dieselmotoren til BMW X2.

Utstyr 9/10

Skoda er flinke til å sette sammen relevante utstyrspakker til gode priser. Eksempel: Skinn, navigasjon, ryggekamera, 18 toms alufelg og førerassistentpakke til 18.000 kroner. Det meste av moderne infotainmentløsninger er på plass. Ofte er det også gunstige kampanjer.

Praktisk 9/10

Bagasjerommet er på 521 liter med standard baksete. Men du kan bestille baksete i tre deler som både kan legges ned og skyves fram separat. Da kan du øke volumet til 588 liter. Masse praktiske småløsninger.

Pris 7/10

Skoda er ikke lenger noe billigmerke. Når du bikker over en halv million for en relativt liten SUV, så er du inne i en klasse der prestisje og image er vel så kjøpsutløsende faktorer som plass og gunstige utstyrspakker. Men mye bil for pengene.

Driftskostnader 6/10

Føyer seg nå inn i rekken av VAG-produkter som skal ha årlig service. Det øker kilometerkostnadene for dem som ikke kjører så mye i året. Estimerte vedlikeholdskostnader: 6563 kroner (ved 15.000 km per år).

Sikkerhet 8/10

Fem stjerner i EuroNCAP i 2017, med meget høy score på sikkerhet for voksne (93 prosent). Godkjent score også på sikkerhet for barn (79) og myke trafikanter (73), men bare middels (58) for bilens egne førerassistentsystemer.

Annenhåndsverdi 5/10

Skoda tilbyr ikke plug-in eller elbil før mot slutten av 2019, så her er det fossilt som gjelder. Skoda har alltid gunstige priser ekstrautstyr, og det er de dyreste og best utstyrte variantene som selger best.

Den største kritikken man kan rette mot Skoda i dag, er at de opptrer som kannibaler i egen familie.

Altså at de stjeler kunder fra VW, Audi og Seat.

 

 

Skoda stjeler neppe mange kunder fra Volvo og de tyske prestisjemerkene. Men skreller vi av emblemer og nullstiller oppfatninger rundt prestisje og image, så sitter vi igjen med knakende gode biler. I dette tilfellet Karoq. 

Vi tipper folk flest ikke ville klart å skille denne fra en BMW X2 eller Volvo XC40 i en blindtest.

Men blindtest av biler er en dårlig idé. Dessuten er utseendet blant de mest kjøpsutløsende faktorene.

NAFs mann som lekte seg litt med testbilene på lukket bane, melder at Karoq holdt overraskende bra følge med Volvo og BMW, tross lavere effekt og et mindre ideelt dekkvalg.

Vi andre som testet Karoq i en mer praktisk hverdag, kan melde om meget god komfort og en bra match mellom den sterke dieselmotoren og den etter hvert velprøvde dobbeltklutsjautomaten (DSG).

Vi har riktig nok en formening om at DSG-automaten har fungert bedre på andre biler fra konsernet, men mulig vi er en smule miljøpåvirket av elbilene som suser sømløst avgårde.

Vi mener bestemt også at den teknisk sett nærmest identiske storebroren Kodiaq har et lavere støynivå.

Praktisk sett er Karoq i en egen klasse, med størst bagasjerom og muligheten for en rekke setefigurasjoner i baksetet. Men prisen er nok høyere enn du kanskje tipper.

Du bikker fort en halv million om du skal ha firehjulstrekk.

Karoq erstatter Yeti – som kom storøyd og full av sjarm på markedet for snart 10 år siden. Produktet er blitt bedre, men sjarmen er borte.

Litt som fargen på testbilen.