SUVEREN PLASS: Skoda Superb er bilen med den største innvendige plassen, både når det gjelder beinplass i baksetet og plassen i bagasjerommet. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
SUVEREN PLASS: Skoda Superb er bilen med den største innvendige plassen, både når det gjelder beinplass i baksetet og plassen i bagasjerommet. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Skoda Superb stasjonsvogn:

Bilen for deg som vil ha god plass

Skoda har lagt seg til en god vane med å bygge bilene sine et halvt nummer større enn konkurrentene. Derfor er det vanskelig å komme utenom Superb dersom du er på jakt etter en stasjonsvogn med mye plass.

Publisert Sist oppdatert

Skoda Superb stv 2017

74 poeng

Testbil: Skoda Superb stv. 1,8 TSI Sportline DSG. Pris: Kr 461.100, inkl. reg. kostnader. Motor: Fire syl. rekkemotor, 1,8 lit. bensin m/turbo, 132 kW/180 hk v. 5.100 omdr. – dreiemoment 320 Nm v. 1.250 omdr. Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 8,1 sek. Toppfart: 230 km/t. Dekk på testbilen: Continental VikingContact 6 – 235/40 R19.

Komfort 8/10

Superb har et bortimot perfekt oppsett av understellet. Det gir en svært god kombinasjon av kjørekomfort på langkjøring og sikre egenskaper på svingete veier. Med automatgir er bilen lettkjørt og vi sitter godt i setene. Den innvendige støyen på grov asfalt målte vi til lave 63,5 dBA, men importøren hadde utstyrt bilen med piggfrie vinterhjul. De støyer mye mindre enn det de 19-tommers sommerhjulene ellers ville ha gjort.

Design 7/10

Klassisk og ordinært utvendig utseende. Oversiktlig interiør og førermiljø. Gøyale detaljer som paraply, is skrape, lommelykt integrert i bilens interiør. Brukervennlighet og plass i fokus.

Kjøreegenskaper 8/10

Testbilen har en bensinmotor på 180 hester som gjør den rask. I våre akselerasjonstester bruker den 10,1 sekunder fra 0-100 km/t og er rask også i forbikjøringer. Styring er presis og understellet henger svært godt med i kritiske manøvrer. Veigrepet er godt, noe som de store hjulene sikkert bidrar positivt til. Til tross for at den som eneste testbil har piggfrie vinterdekk, er bremsestrekning fra 80 til 0 km/t på 34,3 meter. Det er på linje med de andre på sommerdekk.

Miljø og forbruk 6/10

Vi målte forbruket til 0,69 liter på mila i vår testrunde på 70 kilometer med en blanding av by og landevei. Dette er litt høyere enn forventet og en del høyere enn fabrikkens tall, som oppgir 0,57 og et CO2-utslipp på 131 gram per kilometer. Utslippet av miljøgassen NOx på 12,8 milligram per kilometer er greit til en bensinbil å være, og betydelig lavere enn en diesel.

Utstyr 7/10

Til tross for at Sportline-utstyr og høy pris, er ikke utstyret i testbilen imponerende. Den har xenonlys i stedet for LED med automatisk dimmer, navigasjon, dynamisk fartsholder og en del annet komfort-utstyr. Den har ikke regnsensor for pusserne eller head-up display, og elektrisk bakluke koster for eksempel 4000 kroner ekstra, ryggekamera 3800 kroner og varme i frontruten 2900 kroner.

Praktisk 9/10

Er du på jakt etter en stor stasjonsvogn for en familie med to-tre barn, er Superb et svært godt valg. Den har best beinplass og bredde i baksetet og et bagasjerom som tar hele 660 liter. Et lite minus er at gulvet i lasterommet ikke blir flatt når bakseteryggene slås ned. Bilen kan trekke henger på hele 1800 kilo.

Pris 8/10

Billigste utgave av Superb stasjonsvogn koster 345.600 kroner. Da får du en 125 hesters bensinmotor og relativt lite utstyr. Størrelsen tatt i betraktning, er dette uansett mye bil for pengene. Vår testbil har både 180 hesters motor, automatgir, Sportline-utstyr, koster 461.100 kroner og viser at Skoda ikke er noen typisk billig-bil lenger.

Driftskostnader 7/10

Erfaringsmessig har Skoda gjennomsnittlige service- og delepriser. Forbruket vi målte på 0,69 liter på mila er ikke spesielt gunstig. Velger du en dieselmotor kan du få et forbruk på rundt 0,5 liter på mila. Skoda gir fem års/100.000 kilometers nybilgaranti og 12 års mot gjennomrusting.

Sikkerhet 8/10

Superb fikk høyeste karakter fem stjerner i EuroNCAPS kollisjonstester i 2015, med henholdsvis 86, 86 og 71 prosent score for sikkerheten til voksne i bilen, barn i bilen og fotgjengere. Voksne og barn i bilen er godt beskyttet i både front og sidekollisjoner. Bilen har bra med sikkerhetsutstyr som kollisjonsvarsler med automatisk brems, blindsonevarsler, filskiftvarsler og automatisks bybrems. Minus: Denne bremser ikke for fotgjengere. Du kan lese detaljert om testene på www.euroncap.com.

Annenhåndsverdi 6/10

Autolease beregner markedsverdi etter 4 år/60.000 km til å utvikle seg over snittet både i markedet og i klassen. Autolease anbefaler å velge minimum utstyrsnivå Style i kombinasjon med DSG og firehjulstrekk, Vinterpakke og Bagasjeromspakke for at bilen skal holde seg best i pris.

Baksetet har både plass til langbeinte tenåringer og tre barnestoler i bredden. Bagasjerommet er på 660 liter og sluker familiens feriebagasje. Nest største bagasjerom av testbilene har Renault Talisman med 572 liter.

Når du setter deg inn i en Skoda Superb, får du ikke lenger følelsen av at dette er en billigbil.

Førerplassen er svært oversiktlig og setene gode. Interiøret har en ren og elegant design.

Les også: Dette er de nye SUV'ene som kommer i 2018

Allerede i standard-utgave har bilen et understell som kombinerer komfort og kjøreegenskaper på en svært god måte. På veien er bilen lettkjørt, styringen presis og bilen er stabil i vår kritiske unnamanøver.

Bilen har justerbart understell, men det er egentlig unødvendig.

Heller ikke prismessig er Skoda noen utpreget billig bil lenger.

Den er kanskje noen tusenlapper rimeligere enn tilsvarende modeller fra VW, men dyrere enn mange andre konkurrenter.

Riktignok får du en Superb stasjonsvogn med 125 hesters bensinmotor og lite utstyr fra 345.600 kroner, men vår 180 hesters bensinutgave med automatgir og Sportline-utstyr koster 461.100 kroner.

Les også: Her er bilene som kommer i 2018

 

Til tross for dette er ikke standard-utstyret imponerende, men den har noen kule detaljer som paraplyer i egne lommer i dørene, bagasjeromslys som kan tas ut og brukes som lykt og is-skrape plassert i tanklokket.

Sikkerhetsutstyret er imidlertid bortimot komplett.

Motoren gir overskudd av krefter, og vi målte forbruket til 0,69 liter på mila i vår testløype på 70 kilometer med blanding av by og landeveiskjøring. Det er noe høyere enn de beste bilene i testen – Kia Optima, Renault Talisman og Opel Insignia.

Superb er den eneste av testbilene som kan leveres med firehjulstrekk. Pristillegget er på rundt 15.000-20.000 kroner og over halvparten av Skodas biler med firehjulstrekk.