STOR OG STILIG: Skoda Kodiaq bygges på samme plattform som VW Tiguan, men er betydelig lenger og har mer innvendig plass. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
STOR OG STILIG: Skoda Kodiaq bygges på samme plattform som VW Tiguan, men er betydelig lenger og har mer innvendig plass. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Test: Skoda Kodiaq (diesel)

En bil for store anledninger

Skoda Kodiaq er bilen for de store anledningene. Ikke bare fordi den innvendige plassen gjør den perfekt for en familie med mange barn. Anledningen kan like gjerne være en tur til en premiere på operaen. Bilen er stilig nok til det!

Publisert Sist oppdatert

Kodiaq er den første i en rekke av nye SUV-er fra Skoda.

Oppkalt etter Kodiaq-øya utenfor kysten av Alaska – hvor det visstnok skal finnes noe sånt som 3500 bjørner – skal den gi inntrykk å være en skikkelig tøffing under vanskelige forhold.

Skoda Kodiaq 2017

78 poeng

TDI Style 4x4 aut. 7-seter. 219 hk. Drivverk: Firehjulstrekk, 7 tinns automatgir. Motor: Turbodiesel 140 kW/1905hk, dreiemoment 400 Nm. Testbilen koster kr 542.900.

Komfort 9/10

Meget behagelige seter og lav innvendig støy. Varme i rattet og justerbart armlene (både frem og opp/ned). Godt avstemt fjæring, automatgirkassen med dobbelt kløtsj gir god komfort på småkjøring. Adaptive LED-lys gir komfortabelt lys i mørket. Gjennomgående god plass.

Design 7/10

Klassisk og pen utvendig design, rene linjer. Oversiktlig og elegant instrumentpanel, med unntak av speedometer i beige farge. Hva har man tenkt her? Det praktiske og brukervennlige i fokus. Pluss for gøyal detalj som is-skrape innfelt i drivstoff-lokket.

Kjøreegenskaper 8/10

190 hk. og 400 newtonmeter gir hurtighet og styrke. Lettkjørt med presis styring og understell som henger godt med i kritiske manøvrer. God på langtur.

Miljø og forbruk 6/10

Vi målte forbruket til 0,60 l/mil, mot fabrikkens 0,56 l/mil, og høyest i vår test. CO2-utslipp: 150 gram pr. km. NOx-utslipp: 39,4 milligram pr. km er greit til diesel å være, men langt høyere enn i bensinbiler.

Utstyr 7/10

Kodiaq Style med høyeste utstyrsnivå har greit standardutstyr: Dynamiske LED-hovedlys, regnsensor for pusserne, fartsholder, navigasjon og varme i ratt. Standard sikkerhetsutstyr: automatisk bybrems og fotgjengerbrems, kollisjonsbrems for landevei og blindsonevarsler. Hadde forventet ryggekamera og skiltleser på en så dyr bil.

Praktisk 9/10

Fin familiebil, mye plass. Midterste seterad flyttbart, store dører/høy sitteposisjon. Paraply, isskrape og 230 volts uttak inkl. Plast-beskyttere på dørene som spretter ut når de åpnes og hindrer bulker i nabobilen.

Pris 7/10

Vår testbil har høyeste utstyrsnivå, største motor, firehjulstrekk, automatgir og sju seter. Dyreste i vår test av SUV'er i høst, overraskende til Skoda å være. Rimeligste utgave (350.000 kroner) med forhjulstrekk og 125 hk. motor gir mye for pengene.

Driftskostnader 7/10

Erfaringsmessig har Skoda gjennomsnittlige service- og delepriser. 5 års/100.000 km. nybilgaranti og 12 års garanti mot gjennomrusting. Drivstoff-forbruk relativt lavt, og spenner fra 0,49 til 0,56 l/mil.

Sikkerhet 9/10

5 stjerner i EuroNCAPS kollisjonstester. Sikkerheten til voksne og barn er godt beskyttet i både front og sidekollisjoner, litt høy belastning i nakken til barnet i baksetet. Automatiske nødbrems for fotgjengere.

Annenhåndsverdi 9/10

Autolease beregner markedsverdi etter 4 år/60.000 km til å utvikle seg bedre enn snittet både i markedet og i klassen. Autolease anbefaler 2,0 TDI 190 hk DSG (Aut.) 4x4 med 7-seter og utstyrsnivået Style for å holde seg best i pris. Anbefalt tilleggsutstyr: parkeringsvarmer og tilhengerfeste.

Bilen bygges på den samme plattformen som VW Tiguan, men i god Skoda-ånd har den betydelig mer plass innvendig.

Den er 4,70 meter fra støtfanger til støtfanger, og kommer både som fem- og sjuseter.

Førstnevnte har et bagasjerom på 650 liter (litt mindre enn Peugeot 5008), mens utgaven med sju seter har 270 liter igjen til bagasje.

Kodiaq ser bra ut, er svært komfortabelt på landeveien og du finner deg garantert godt til rette i de gode setene.

Dette er en bil som vi gjerne kjører fra Oslo til Trondheim. Og kanskje hjem igjen samme dag…

Oversikten fra førerplassen er god, men instrumentene har så dårlig leserbarhet at du kan risikere å få en fartsbot på grunn av det.

Ellers har den kule ekstra-dingser som paraplyer i fordørene, isskrape på innsiden av bensinlokket og 230 volts strømuttak bak.

Bilen kan leveres med en rekke bensin- og diesel-motorer fra 125 til 190 hester. Skoda har varslet at de kommer med en ladbar hybrid-utgave neste år.

Vår testbil har den største dieselmotoren, firehjulstrekk og automatgir, og koster dermed god over en halv million kroner.

Likevel er dette en av de mest solgte utgavene i Norge så langt.

Powered by Labrador CMS