Range Rover Velar er den nest minste i Range Rover-familien, og hakket større enn Audi Q5 og Volvo XC 60.
Den ser dyr ut.
Og den er dyr.
Range Rover Velar 2017
73 poeng
Range Rover Velar 3,0 D SE autom. Pris: 1.160.950,- inkl. reg. kost.
Drivverk: Firehjulstrekk, 8 trinn automatgir. Motor: Seks syl. V-motor, 3,0 lit. diesel m/turbo, 221 kW/300 hk v. 4.000 omdr. – dreiemoment 700 Nm v. 2.000 omdr. Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 6,5 sek. Toppfart: 241 km/t.
Dekk på testbilen: Yokohama Geolandar – 265/54 R21.
Komfort
9/10
Vi sitter godt, og det er massasje i setene. Men det tar tid å finne frem i menyene på de to store skjermene. På tross av den store motoren oppleves Velar likevel like lettkjørt som de andre, mye takket være den åtte-trinns automatgirkassen. På langkjøringen er fjæringskomforten og stabiliteten svært god. Svært lavt innvendig støynivå.
Design
9/10
En lekker og tøff bil, rett og slett. Interiøret preges av britisk eleganse og kvalitetsfølelse, med også moderne detaljer som gleder den med et hjerte for design. Det runde giret skyves opp når motoren starter. Stor og oversiktlig skjerm med fantastisk kvalitet og oppløsning. Lekre skinnseter. Mange stilige detaljer.
Kjøreegenskaper
8/10
Føles litt tung og myk i fjæringen på landevei, men stabil og presis på svingete bane. Med «sportsmodus»-understell er veigrepet godt i kritiske manøvrer. 300 hk. gir overskudd av kraft med 7,9 sek. fra 0-100 km/t. og 2.4 sek. i forbikjøring i våre akselerasjonstester. Justerbar firehjulstrekk er svært effektiv. Lang bremsestrekning: 40,9 m.
Miljø og forbruk
5/10
Fabrikken oppgir 0,64 l/mil. Vi målte faktisk et lavere forbruk, nemlig på 0,61 l/mil. Likevel høyest i testen. CO2-utslipp: 167 gram pr. km. NOx-utslipp: 64,0 milligram pr. km. Det er høyt, også sammenliknet med andre dieselbiler.
Utstyr
8/10
Velar har greit standardutstyr, bl.a. dynamiske LED hovedlys, navigasjon, delskinn seter, regnsensor for pusserne. Nivåregulering, dynamisk fartsholder, reservehjul og elektrisk bakluke koster ekstra. Mye av dette er standard på for eksempel «billige» Lexus NX.
Praktisk
9/10
Testens største bil (4,80 m. lang), men ikke større baksete enn Audi Q5 – og plass til kun to barnestoler. Størst bagasjerom (673 l). Hengervekt: 2.500 kg. Bakkeklaring: 18 til 24 cm. Justerbart understell med heve/senkefunksjon. Meget god oppløsning på skjermen. Automatisk setetilpasning.
Pris
5/10
Velar er en dyr bil i dette segmentet. Billigste Velar koster 847.900 kroner med 180 hk. dieselmotor. Vår testbil, med 300 hk. diesel og SE-utstyr, koster i utgangspunktet 1.160.950 kroner ferdig på veien. Med diverse ekstrautstyr er den oppe i over 1,3 millioner kroner.
Driftskostnader
5/10
Range Rover har litt høyere service- og delepriser enn gjennomsnittet. 5 års/100.000 km. nybilgaranti, men kun 6 års garanti mot gjennomrusting. Autolease anslår ca. 10.500 kroner i årlige vedlikeholdskostnader, som er over snittet i markedet og klassen.
Sikkerhet
10/10
5 stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester. Sikkerheten til voksne og barn i bilen er godt beskyttet, det samme for myke trafikanter. Standard sikkerhetsutstyr: Automatisk bybrems, blindsoneovervåking, filskiftvarsler, skiltgjenkjenning og sidekollisjonsputer i baksetet.
Annenhåndsverdi
5/10
Autolease beregner markedsverdi etter 4 år/60.000 km. til å utvikle seg dårligere enn gjennomsnittet i markedet og omtrent som snittet i klassen. Autolease anbefaler en 250 hk. bensin eller 240 diesel og utstyrsnivå SE eller høyere.
Vår testbil, med en 300 hesters diesel motor og SE-utstyr, koster over 1,1 million kroner, så dette er åpenbart ikke en bil for alle.
Den billigste utgaven koster fra 847.900 kroner og kommer med en 180 hesters dieselmotor.
Komforten i bilen er svært god, samtidig som den innehar egenskaper godt egnet for dårlige veier.
Vi har kjørt storebror Discovery Sport i ekstreme vintertester og den tok seg fram under de mest ekstreme forhold.
Høydejusteringen av understellet koster ekstra, men er nyttig i dyp snø.
Velar imponerer ikke på utstyrsfronten. Til en såpass høy pris forventer vi mer utstyr inkludert i prisen. For eksempel er ikke dynamisk fartsholder, reservehjul og elektrisk bakluke inkludert, slik som for eksempel rimeligere Lexus NX.
På landeveien føles Range Rover Velar litt tyngre enn de andre premium-SUV’ene vi har testet i høst (Audi Q5, Volvo XC60 og Lexus NX), men den overrasker likevel med stabile egenskaper i kritiske situasjoner.
I to-tre kuldegrader opplevde vi plutselige duggproblemer i bilen, at en av dataskjermene gikk i svart og at dørhåndtakene ikke trakk seg inn igjen under kjøring.
Erfaringsmessig har Range Rover hatt et litt frynsete rykte for driftssikkerhet, men det har blitt noe bedre.