UTFORDRES: En Prius plug-in kan fortsatt være det opplagte valget for mange – ikke minst på grunn av Toyotas unike kompetanse på feltet og solide merkevare. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Test: Toyota Prius (ladehybrid)

Hybridkongen ned fra tronen

Toyota Prius er selve hybridkongen. Men den liker best å lage energien selv. Med ekstern strøm mister den litt av gnisten.

Publisert Sist oppdatert

Mens konkurrentene effektivt har kamuflert de store batteripakkene som følger en plug-in hybrid, så lyser det kompromisser av Prius.

Et fra før av ganske høyt bagasjeromgulv, har fått ytterligere en forhøyning og blitt over hundre liter mindre. Og i baksetet er det nå bare plass til to.

Toyota Prius plug-in 2018

66 poeng

Toyota Prius plug-in hybrid Solar. Vår testbil koster kr 355.800, inkl. reg/frakt. Drivverk: Forhjulsdrift, trinnløs automat (CVT). Motor/batteri: Bensinmotor 98 hk, El-motor 70 hk. Totaleffekt: 122 hk. Dreiemoment: 300/3000. 0-100: 11,1 sek. Toppfart: 162 km/t. Dekk på testbilen: Nokian Hakkapeliitta - 195/65 R 15.

Komfort 7/10

Silkemyk drivlinje ved pen kjøring, men den trinnløse automaten bråker mer enn den leverer under press. Ligger lavt og stabilt på veien. Fireseter gir topp komfort bak. Greit støynivå på smale og myke vinterdekk. Forsetene passer best for litt større personer.

Design 5/10

Elsk eller hat. Det aerodynamiske karosseriet - som er enda lenger enn på vanlig Prius - og det fantasifulle lyktedesignet signaliserer framtid. De små hjulene minner mer om en svunnen tid. Midtstilte instrumenter, fiks og lettbetjent girspak.

Kjøreegenskaper 6/10

Skapt for behagelig og sømløs transport i drivstofføkonomien og klimaets navn, ikke for sjåførmoro på svingete veier. Det trinnløse automatgiret er også en gledesdreper. Trygg og forutsigbar.

Miljø og forbruk 8/10

Har gått fra litt under til godt over 40 km på elektrisitet i våre tester, avhengig av temperaturer og kjøremønster. Vi endte opp med et forbruk på 2,1 l/100 km. i vår testrute (70 km. blandet kjøring, minus 6 grader). Med riktig bruk kan du kjøre svært rimelig.

Utstyr 7/10

Solcellepanel i taket er innovativt, og kan på skyfrie dager gi en rekkevidde på 5 km. Nøkkelfritt system standard fra rimeligste modell. Park-sensorer foran/bak og ryggekamera er et must.

Praktisk 5/10

Høyere bagasjeromgulv og over 100 liter mindre lastevolum enn i vanlige Prius. Bare plass til to i baksetet. Vanlige Prius kan trekke henger, ikke denne. Uoversiktlig, ryggekameraet må brukes hyppig.

Pris 6/10

Vår testbil ("Solar") har en grunnpris på 355.800. Da har den det meste du trenger av komfort- og sikkerhetsutstyr, pluss solcellepanel i taket, men ikke skinnseter.

Driftskostnader 6/10

Leaseplan estimerer vedlikeholdsutgiftene til 6305 kroner i året ved 15.000 kjørte kilometer. Med hyppig lading og pen kjøring kan man holde drivstoffutgiftene veldig lavt.

Sikkerhet 9/10

5 stjerner av EuroNCAP til den ikke ladbare Prius-hybriden, som er stort sett samme konstruksjon. Høy score på alle felt, og totalt sett best av testbilene. Men litt for svakt fjernlys.

Annenhåndsverdi 7/10

Toyota er en meget solid merkevare som står veldig godt i privatmarkedet. Men Prius er verken stasjonsvogn eller SUV - og har ikke firehjulstrekk. Det trekker litt ned igjen.

I motsetning til en vanlig Prius, kan ikke denne ha hengerfeste.

Les testen: Sjekk disse fire plug-in-bilene vi testet i fjor

Det er nesten så vi ser for oss hvordan ingeniørene i Toyota med bøyde hoder har brutt med sin stolte tradisjon rundt hybriden som lader seg selv – og kastet seg på bølgen av modeller som lades på ekstern strøm.

Men:

En Prius plug-in kan fortsatt være det opplagte valget for mange – ikke minst på grunn av Toyotas unike kompetanse på feltet og solide merkevare.

Det oser trygghet av Toyota.

Men den koster også nesten 30.000 mer enn en bedre utstyrt Ioniq.

Heller ikke i et av de viktigste delmomentene i denne sammenligningstesten - rekkevidde med ren elektrisk drift – når den helt opp. De to koreanske konkurrentene kjører over 1,5 mil lenger.

Les også: Her er bilene som kommer i 2018

Toyota holder på den omdiskuterte trinnløse automatgirkassen. Den er påliteligheten selv, og en av mange bunnsolide elementer i en bil omtrent uten feil. Den er også fantastisk myk og fin ved pen kjøring.

Men ved gasspådrag får den sitt karakteristiske utrykk:

Motoren fyker opp i turtall, og først etter sekunder kjennes fartsøkningen, som igjen ikke er på nivå med de sterkere konkurrentene.

Utradisjonelt, og det kler ikke resten av filosofien rundt denne bilen.

Sikkerheten og kvaliteten er på topp hos Toyota. Men på rekkevidde og forbruk må den se seg slått denne gangen.

Les også: Her er alle Motors biltester