EGEN STIL: Opel Grandland X har utseendet med seg. De tyske ingeniørene har klart å skape en merkeidentitet, selv om karosseriet er en Peugeot 3008. Motoren ser du ikke, den er også fransk – og noe av det beste med bilen Motor har testet.

Test: Opel Grandland (bensin)

En fryd for øret

Det kom overraskende: En liten tresylindret bensinmotor i en pen og pyntelig Opel, ble en påminnelse om den genuine kjøregleden som bokstavelig talt er i ferd med å forsvinne med strømmen.

Publisert Sist oppdatert

Opel er ikke lenger hva det var.

Heldigvis.

Modellen Grandland X er et utmerket eksempel på at Opel vil trives bedre med franske enn amerikanske eiere.

Opel Grandland 2018

71 poeng

Vår testbil koster fra kr. 389.900, inkl. leveringsomkostninger (Premium, 130 hk. bensin/automat 2019-modell). Pris testbil inkludert utstyr: Kr. 425.000. Motor/drivverk: Firesylindret bensinmotor, 130 hk (96 KW). Dreiemoment 230 nm ved 1750 omdreininger. Forhjulstrekk, 6 trinns automat. Ytelser: 0-100 Km/t: 10,9 sek. (10.4 med åttetrinns aut) Toppfart: 188 km/t. Dekkdimensjon: 235/50R19.

Komfort 8/10

En av Grandlands styrker. Oppleves som en større og mer komfortabel bil enn plattform-søsknene Peugeot 3008/5008. Setene er svært gode, og oversikten bra for biltypen. Du hører lyden fra de store 19–toms sommerdekkene ganske godt, men øret oppfatter støyen som behageligere enn hos de fleste konkurrentene. De elektrisk justerbare setene gir komfort til de fleste kropper.

Design 7/10

Kompakt og pen, men mangler firehjulstrekket som fullt ut kunne forsvart det typiske SUV-preget. Opel har klart å gi Peugeot-karosseriet en tydelig merkeidentitet. Men utvendig – og spesielt innvendig – er Peugeot 3008 kantete og litt rampete der Grandland er pen og pyntelig og litt karakterløs. Interiøret har litt storbilpreg, med sveipende og elegante linjer. Bra kvalitetsfølelse.

Kjøreegenskaper 7/10

Ikke biltypen du kaster deg inn i svingene med, men man får fort en fornemmelse av bilens aktive sikkerhet. Grandland virker dynamisk og forutsigbar. Selv om understellet er fra PSA-gruppen, har Opel-ingeniørene klart å dyrke fram Opels velkjente trygge egenskaper på dårlig underlag. Med 130 hk. bensin og automat er bilen overraskende sprek. Motorlyden fra de tre sylindrene er et pluss.

Miljø og forbruk 6/10

Vi hadde et testforbruk på 0,60 med vår 130 hk. bensin/sekstrinnsautomat (0,56 med 120 hk diesel/sekstrinnsautomat) Begge disse motoren får åttetrinns automat som 2019-modell). Tallene kan fint senkes med litt mer forsiktig og mindre testpreget kjøring. Med fossile mål er dette moderne, effektive og relativt miljøsnille motorer – og de nye er enda litt bedre.

Utstyr 9/10

Grunnmodellen «Innovation» er ok utstyrt, men du får langt mer for pengene med graden «Premium» - blant annet automatisk klimaanlegg, varme i baksetet, nøkkelfri betjening av dørene og adaptive LED-lys. Denon lydanlegg og elektrisk justerbare skinnseter med ventilasjon koster nesten 20.000 tilsammen, men er verdt pengene.

Praktisk 6/10

Høyden på bagasjeromsgulvet kan justeres til to nivåer og baksetet – som har en smart fellemekanisme - er delbart 60/40. Likevel lite å skryte av i en moderne familiebil. En konkurrent som Skoda Karoq er langt mer fleksibel. Grandland er større enn de fleste konkurrentene, det gjenspeiles også i kupébredden foran og bak. Lettlastet bagasjerom.

Pris 8/10

Du får en bra utstyrt Grandland til under 400.000 med automat (diesel eller bensin). Men du bør absolutt vurdere adaptive LED-lys (standard på «Premium») og elektrisk justerbare skinnseter med ventilasjon. Da kommer den ganske gunstig ut i et sjikte med sterke konkurrenter som Peugeot 3008, Nissan Qashqai og Skoda Karoq. Ladbar hybrid og firehjulstrekk er varslet i 2020. Det bør gjøre den ekstra attraktiv, men da har også konkurrentene kommet på banen.

Driftskostnader 8/10

Det kreves service per 15.000 km. eller en gang i året. Men Opel har relativt lave servicepriser, og kommer derfor ganske godt ut. Biladministrasjonselskapet Leaseplan beregner noen kroner lavere serviceutgifter enn på konsernsøsknene 3008/5008. Cirka årlige utgifter (bensin, forsikring, service) over tre år/45.000 km: 24.000 kroner.

Sikkerhet 8/10

Fikk fem av fem stjerner da den ble testet av euroNCAP i 2017. Prosentscore på voksen- og barnebeskyttelse er henholdsvis 84 prosent og 87 prosent. Testbilen hadde ikke automatisk nødbrems, og ble trukket for dette. De to aktuelle utstyrsmodellene her hjemme har dette som standard.

Annenhåndsverdi 5/10

En ladbar hybrid med firehjulstrekk er varslet – men neppe før mot slutten av neste år. Det påvirker naturligvis annenhåndsverdien. Antatt verditap på testbilen med bensin og automat, beregnes til cirka 60-70.000 kroner i året de tre første årene. Det er litt høyere enn på svært sammenliknbare Peugeot 3008/5008.

Det franske PSA-konsernet, som består av Peugeot, Citroën og DS, kjøpte for et drøyt år siden det europeiske datterselskapet til amerikanske General Motors, altså tyske Opel og britiske Vauxhall.

Dermed vokste PSA forbi Renault, og er nå Europas nest største bilprodusent, etter Volkswagen-konsernet.

Forenklet og historieløst, men kanskje like fullt oppfatningen hos folk som ikke er så opptatt av bil: Gubbete og trauste Opel er kjøpt av eksperimentelle og innovative Citroën.

Men veiene på konsernnivå i bilverden er uransakelige.

Og spennende er det uansett.

Les også: Opel Mokka i Motor-test

ELEGANT: Interiøret er mykt og avrundet og typisk for Opels nyeste modeller. Kvalitetsfølelsen er også høy.

Ned i vekt

Dermed har Opel fått nye plattformer og nye motorer. Og, ikke minst – lavere vekt.

Og hvis du fortrenger at det ikke er så mye Opel igjen i Grandland, så sitter du igjen med en bil som har mange av kvalitetene norske bilkjøpere etterlyser:

SUV-preg med høy sittestilling, bra bagasjeplass, kompakte utvendige mål og en viss luksusfølelse til konkurransedyktig pris.

For første gang har Opel en konkurransekraftig modell i denne klassen.

Enda mer attraktiv vil den naturligvis bli som ladbar hybrid med firehjulstrekk. Drivlinjen er varslet, men ikke før i 2020. Og innen den tid kommer det en haug av konkurrenter på banen.

Et par av PSA sine ektefødte barn står nok også foran i køen: Peugeot 3008 og den nylig lanserte Citroén C5 Aircross blant andre.

Les også: En ny verden for Opel Insignia – les testen!

ENKELT: Bagasjevolumet er brukbare 514 liter, men vi savner større fleksibilitet både i bagasjerommet og baksetet.

IKKE BRA: Plastikken nederst på dørene ser tøft ut og har en viss beskyttende effekt, men det er fort gjort å tråkke ned i den fra innsiden når du skal ut av bilen.

Tre alternativer

Grandland finnes i dag med tre motoralternativer. Motor har kjørt to av dem: 130 hk bensin og 120 hk diesel. Begge med sekstrinns automat.

Versjonen med diesel, 177 hk, og åttetrinns automat koster 70.000 kroner mer. De to minste motorene kan du i disse dager også bestille som 2019-modell med ny åttetrinns automat. Effekten på dieselmotoren har da økt til 130 hk.

Motor har også kjørt disse to motorene på tysk jord. Man skal være det tyskerne selv kaller feinschmecker for å kjenne forskjell. De nye girkassene har litt lavere vekt som igjen gir ørlite lavere forbruk og utslipp. En fin utvikling med andre ord.

Men forskjellene i daglig kjøring er små.

I denne testen konsentrerer vi oss primært om bensinvarianten vi har kjørt i Norge. Og det gjør vi med glede.

Les også: Dette er bilene som kommer

Litt miljøskadet

Kanskje er vi litt miljøskadet av å kjøre lydløse og trinnløse elektrifiserte drivlinjer. Men det gir oss litt god, gammeldags kjøreglede å oppleve en liten tresylindret bensinmotor som jobber så iherdig og lydig som denne konstruksjonen med 1,2 liter, 130 hk og automat.

Vi har kjørt den samme kombinasjonen i Peugeot 3008, men oppfatter den faktisk som hakket sprekere og mer dynamisk i en Grandland.

De tre sylinderne skaper den karakteristiske rå og rampete lyden som man neppe etterlyser i en bil som dette.

Men punkt én: Den er godt dempet. Bare ved kaldstart og litt heftig gasspådrag kommer lyden fram.

Og da er vi ved punkt to: Lyden er en nytelse.

Punkt tre: Motoren er heldigvis meget bra tilpasset girkassen, ellers kunne det blitt mer mas enn fryd. Men her utnyttes dreiemomentet maksimalt ved moderat gasspådrag, samtidig som automaten kjapt og villig girer ned et par hakk om du skal ha maksimalt med krefter. Spesielt i det viktige mellomregisteret, virker bilen overraskende kvikk.

Sammenliknet med konsernsøsken Peugeot 3008, er Grandland mindre utfordrende designmessig. Den er pen og robust og elegant fra alle vinkler, men mangler kanskje noen kjøpsutløsende faktorer.

3008 har definitivt disse elementene, ikke minst det særpregete interiøret. Grandland ligger derimot et lite hakk over på komfortnivå og kvalitetsfølelse. Det er ingen dum idé å pare fransk design og oppfinnsomhet med tysk grundighet og nøkternhet. Grandland er i hvert fall et godt forsøk.