SJELDENT SYN: Honda CR-V har størrelse og egenskaper som passer det norske markedet. Nå har den også kommet som hybrid. Men prisen blir litt for drøy. Foto: Øivind A. Monn-Iversen

Test: Honda CR-V (hybrid)

Prisen ødelegger

Med honda på hjertet: Det finnes bedre SUV-kjøp enn dette. Det er prisen – ikke bilens – feil.

Publisert Sist oppdatert

For drøye 10 år siden lå Honda CR-V og Toyota RAV4 og knivet om førsteplassen på statistikken over de mest solgte SUV-ene i landet.

I 2007 var CR-V faktisk Norges fjerde mest solgte bil totalt, og den nest mest solgte firehjulstrekkeren. Men bak RAV4. Da som nå.

Honda CR-V hybrid 2019

69 poeng

Teknisk beskrivelse av vår testbil: Drivlinje: En 2,0 liters bensinmotor i kombinasjon med to elektriske motorer – en fremdrifts- og en generatormotor. To-og firehjulsdrift tilgjengelig. Systemeffekt: 184 hk/320 Nm. Trinnløst automatgir (CVT). 0-100 km/t: 9,2 sek. (fabrikktall) Toppfart: 180 km/t. Forbruk (blandet kjøring): 0,73 (WLTP) Bilens vekt/maks nyttelast: 1668/532 kg Dekkdimensjon: 235/55R18 Bagasjerom liter som 5-seter (2-seter)/hengervekt: 497 (1697)/750 Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 460/188/169/20 cm

Komfort 7/10

Gode seter, lys og luftig kupé, fin adaptiv cruisekontroll, svært komfortabel drivlinje under normal kjøring – og mer enn sprek nok i alle situasjoner. Behagelig fjæring. Men: Altfor mye dekkstøy ødelegger totalinntrykket. Neppe noe problem på fin amerikansk asfalt, men definitivt på ruglete norsk.

Design 7/10

Ser stor og muskuløs ut, vi skjønner at amerikanerne liker denne. Innvendig er det rene og elegante linjer, men litt for mye ripeutsatt plast og ikke overbevisende finish. Infoskjermen ser stor og eksklusiv ut med avslått tenning, men er i praksis ganske liten og uelegant.

Kjøreegenskaper 8/10

Honda har laget mange kjøreglade biler, og selv i en SUV-variant som dette kan vi ane DNA-et. Den styrer kjapt inn i svingene, og fjæringen – som i lave hastigheter kan føles litt stiv – bidrar effektivt. Girkassa er ikke skapt for moro, men kan tvinges til litt aktiv kjøring. Krefter er det nok av.

Miljø og forbruk 7/10

Drivstofforbruk på 0,69 (vårt forbruk) og Co2-utslipp på 166 g/km (fabrikktall) fra en motor på 184 hester er bra i et fossilt perspektiv. Du kommer enkelt ned på et lavere forbruk enn Motor hadde i en ganske aktiv testperiode.

Utstyr 9/10

CR-V finnes i tre utstyrsvarianter som hybrid. Avhengig av versjon, får du blant annet dette nyttige og vanedannende utstyret: Varme i rattet, varme i bakseter, elektrisk justerbare skinnseter, avising av vinduspussere, handsfree elektrisk bakluke, head up display og glasstak.

Praktisk 7/10

Romslig bil med smale vindusstolper foran og høy sitteposisjon. Det gir ok oversikt til biltypen å være. Masse plass i det daglige, mange praktiske oppbevaringsrom, men hybrid-teknologien stjeler 54 liter bagasjerom. Det merkes de få gangene du fyller bilen til randen. Infoskjermen ikke optimal.

Pris 3/10

Snaue 20.000 kroner dyrere enn hovedkonkurrenten blant hybridene, Toyota RAV4, og drøye 30.000 kroner dyrere enn en ladbar hybrid som Mitsubishi Outlander. CR-V har ingen unike egenskaper som forsvarer denne prisdifferansen.

Driftskostnader 7/10

Service en gang i året eller etter 20.000 km. avhengig av hva som inntreffer først. Generelt har Honda hatt problemfrie biler, men få solgte biler de siste årene gir begrenset kunnskap om kvaliteten på bilene under norske forhold. Vi har tillitt til at Honda ivaretar sitt gode rykte også med en ny og avansert hybrid-bil.

Sikkerhet 8/10

Fem av fem stjerner hos Euro NCAP. Nærmest identiske tall med RAV4, men litt mer brutal mot mykere trafikanter. Godt utviklet sikkerhetsnivå med blant annet skiltleser, køkjøringsassistent, autobrems, samt adaptiv cruisekontroll og filsentreringsfunksjon som fungerer bedre enn hos de fleste.

Annenhåndsverdi 6/10

Biladministrasjonsselskapet Leaseplan anslår et årlig verditap på 65-75.000 koner de tre første årene. Det er et litt høyere verdifall enn for konkurrenter som RAV4 og Outlander. Lavt nybilsalg gir også lav oppmerksomhet på bruktmarkedet. Men kan være et lite kupp for deg som skal kjøpe brukt.

Men det som bare var noen billengders avstand i 2007, er nærmest som endeløse køer i dag. Så langt i 2019 er RAV4 Norges sjette mest solgte bil. CR-V ligger på 51. plass.

Avstanden speiler på ingen måte forskjeller i egenskaper eller kvalitet.

Pris, derimot. En CR-V hybrid koster i dag rundt 20.000 kroner mer enn en tilsvarende utstyrt RAV4.

I det gapet bør det ligge noen unike egenskaper som kan lokke kundene til en CR-V. Vi finner ingen. Det vil si, vi finner drøssevis av gode egenskaper i CR-V.

Men ingen som forsvarer prisdifferansen til den eneste relevante hybridkonkurrenten – som er litt større og litt sterkere, og som i tillegg kan dra en over dobbelt så tung tilhenger.

Og da har vi ennå ikke nevnt slangen i paradiset – eller mer presist, konkurrenten med slange: Mitsubishi Outlander. Omtrent like romslig og like sterk og like god på vinterføre, men over 30.000 kroner rimeligere. 

Fete subsidier

Den avanserte og kostbare teknologien Honda har dyttet inn i sin hybridutgave av CR-V, blir ikke tilstrekkelig belønnet i det norske avgiftssystemet.

Dermed sitter vi igjen med hybrid som bare er noen få tusenlapper rimeligere enn en tilsvarende bensinvariant med litt flere hester, litt større bagasjerom og muligheten for å få sju seter.

Hybridens gjenstående fortrinn er da litt bedre drivstofføkonomi – som for mange ikke vil trumfe det praktiske med større bagasjerom eller sju seter.  

Så med mindre det kommer løfter om noen fete subsidier fra hovedkontoret i Tokyo, så vil CR-V forbli en gjemt modell på salgsstatistikken.

Trist. For bilen fortjener oppmerksomhet fra flere enn dem som kommer til bilforretningen med en eldre CR-V som innbyttebil og en sterk merkelojalitet.

Bilen som på slutten av 90-tallet var en pioner blant de kompakte SUV-ene, har alle sine beste grunnegenskaper i behold:

Den er stor nok for en familie, den er trygg og driftssikker, den har moderne motorteknologi – og den kommer seg fram på vinteren.

Spare drivstoff

Honda har jobbet i mange år med hybridløsninger i flere av sine modeller. Rent teknologisk er det noen ulikheter mellom systemet i CR-V og RAV4, men prinsippet er det samme:

En bensinmotor og en elektrisk motor samarbeider om både energigjenvinning og kraftuttak.

Det betyr at du får mer enn tilstrekkelig med krefter når du ønsker det – men også muligheten til å spare en del mer drivstoff enn på en tradisjonell bensinbil.

I CR-V fungerer systemet utmerket i daglig kjøring. Du må nesten følge med på et display for å vite om bilen går elektrisk eller om bensinmotoren er koblet på.

Skiftet skjer umerkelig, og den trinnløse girkassa trekker bilen effektivt og svært stille opp i fart. Trenger du mer skyv, så reagerer bilen lynkjapt og med overraskende mye sprut.

Ved mild belastning, hendte det at motoren plutselig skulle ha mye turtall – uten at vi helt forsto hvorfor.

Konklusjonen er likevel at den karakteristiske lyden av trinnløse girkasser som piner seg opp i turtall lenge før kreftene kommer, er borte.

Nå harmonerer støyen fra motorrommet med kraftutviklingen. Og støyen derfra er ganske godt dempet.

Plagsom dekkstøy

Vi skulle ønske vi kunne si det samme om dekkstøyen. Men på dette området svikter CR-V – som så mange Honda tidligere har gjort på norsk asfalt.

Komforten i form av setene, den fint avstemte fjæringen og den sømløse framdriften, ødelegges av det harde lydbildet som oppstår allerede i ganske lave hastigheter.

På motorvei er det direkte plagsomt. Toyota RAV4 har det samme problemet. En annen japansk konkurrent, Mazda CX-5, er svært mye bedre på dette området.

Kjøreegenskapene er ellers meget gode. Modellens popularitet på det amerikanske markedet kunne tilsi litt mykere bevegelser, men karakteristikken er tilpasset europeere som ønsker seg litt mer kvikke og svingglade biler.

CR-V er litt typisk SUV-stiv over skarpe ujevnheter, men bedre enn mange konkurrenter. Og fast og presis over de større ujevnhetene – på nivå med de beste konkurrentene.

Meget gode kjøreegenskaper, med andre ord. I god Honda-tradisjon.

 

Av den billige sorten

I praktisk daglig bruk er CR-V en strålende bil. Det er mye plass og lys, nyttige komfortfinesser, deilige seter og ukomplisert betjening av gir og andre primærfunksjoner.

Den litt spesielle girveksleren er for øvrig identisk med den som kommer i Hondas lille elektriske bybil.

Her er det knapper for D, P og N – mens du må nappe litt i en bryter for å skifte til revers. Svært enkelt og effektivt. 

Det er riktig nok litt skuffende at det som likner en svær og eksklusiv infoskjerm, blir et ganske puslete bilde når tenningen skrus på.

Store mørke felt rammer inn kartet eller andre symboler du måtte ønske å ha der.

I praktisk bruk betyr det fint lite, bortsett fra at symbolene er ganske små og logikken tidvis litt haltende.

Men man sitter likevel igjen med inntrykket av at designerne og økonomene i Honda har snakket for lite sammen.

Også head up displayet er av den billige sorten, her har Toyota en langt mer eksklusiv løsning. Generelt er ikke den opplevde kvaliteten helt på nivå med for eksempel Mazda CX-5.

Med omtrent lik pris ville vi hatt problemer med å bestemme oss: CR-V eller RAV4?

Og sistnevnte har tross alt oppnådd den høyeste poengsummen av de folkelige SUV-ene Motor har testet det siste året. Det forteller alt om hvor bra CR-V er. Men ikke til den prisen.

PLASS NOK: Bagasjerommet er på 497 liter i hybrid-utgaven. Plassen under gulvet går med til hybridteknologien.
FLATT GULV: Baksetene kan legges ned 60/40 for å få bedre plass, men vi savner en skiluke.
EKSKLUSIVT: Elektrisk justerbare skinnseter bidrar til totalkomforten.
GIRVELGEREN: Tre trykknapper til Park, Drive og Nøytral - og en liten knapp du trekker i for å få bilen i revers.
LITT LITEN: Infoskjermen ser stor og imponerende ut, men er i praksis litt mer puslete.