MORSOM: Nye Fiesta er blitt en morsom bil å kjøre. Den lille motoren er energisk og kjørefølelsen stabil og sporty.
MORSOM: Nye Fiesta er blitt en morsom bil å kjøre. Den lille motoren er energisk og kjørefølelsen stabil og sporty.

Test: Ford Fiesta (bensin)

Storselgeren er blitt bedre på alt

Helt siden den kom på veien i 1976 har Ford Fiesta vært en av de mest solgte bilene i Europa. Nå er nye Fiesta på plass i Norge og bilen er nesten ikke til å kjenne igjen: Større, mer komfortabel og med sportslige kjøreegenskaper.

Publisert Sist oppdatert

Ford tar ingen sjanser med utseendet:

Nye Fiesta er litt mer elegant, men lett å kjenne igjen ved siden av forrige modell.

Det første som slår oss på plass bak rattet, er at førermiljøet er blitt mye bedre. Nye, mer komfortable seter og mer oversiktlige instrumenter og betjeningsorganer teller mye.

Ford Fiesta 2017

67 poeng

Fiesta 1,0 EcoBoost Titanium – 100 hk bensin man. Motor: Tre syl. bensin rekkemotor m/turbo, 998 ccm., 74 kW/100 hk v. 6.500 omdr. – dreiemoment 170 Nm v. 1.500 omdr. Ytelse (oppgitt): Aks. 0-100 km/t: 12,2 sek. Toppfart: 188 km/t. Dekk på testbilen: Continental VikingContact 6 – 195/50 R16. Pris på testbilen: Kr. 234.000, inkl. reg. kostnader.

Komfort 8/10

Fiesta er blitt en svært komfortabel bil å kjøre. Vi sitter godt i de nye setene. Vi målte det innvendige støynivået til 62,2 dBA i 90 km/t på våt asfalt og det er nest lavest av testbilene. Interiøret er ryddig og den store skjermen på dashbordet er enkel og oversiktlig å betjene. Testbilen har ikke automatgir (+20.000 kroner), men er likevel lettkjørt. Misvisningen på speedometeret er relativt stor på vår testbil. Når det viser 80 er virkelig hastighet bare 73 km/t.

Design 7/10

Ford Fiesta har ny look, og særlig grillen skiller seg fra forrige modell. Trolig er det et design man enten liker eller misliker. Noe uenighet innad i testlaget om vi liker den eller ikke, men i sin helhet en fin og sporty liten sak.

Kjøreegenskaper 8/10

Testbilen har en tre-sylindret bensinmotor på 100 hester som er svært energisk. På vanlig landeveiskjøring gir den nok med krefter. Bilen klarer vår kritiske unnamanøver med full last på en svært overbevisende måte. I 76 km/t beskriver sjåføren oppførselen som «imponerende god», selv om bilen krenger en del. Fiesta har den korteste bremsestrekningen på hardpakket snø av de fire testbilene.

Miljø og forbruk 5/10

Vi målte forbruket til 0,49 liter på mila på vår testrunde med en blanding av by og landevei. Fabrikken oppgir 0,43 og et CO2-utslipp på 97 gram per kilometer. Det er med andre ord et relativt stort avvik mellom fabrikk og virkelighet. NOx-utslippet på 30,6 milligram per kilometer er nesten like høyt som en gjennomsnittlig dieselbil og høyt til en bensinbil å være.

Utstyr 6/10

Vår testbil med Titanium utstyr har mindre utstyr enn et par av de andre testbilene. Den har ikke LED hovedlys. For å få viktig utstyr som automatisk bybrems med fotgjengergjenkjennelse og kollisjonsvarsler må du kjøpe en ekstra utstyrspakke til 5.100 kroner. Da får du også en adaptiv fartsholder, som heller ikke er standard. Filskiftvarsler og skiltgjenkjenning er standard, men navigasjon og ryggekamera koster ekstra.

Praktisk 6/10

Nye Fiesta er sju centimeter lenger enn forrige modell, noe som både gir litt bedre beinplass bak og litt større bagasjerom. Det tar nå 292 liter, som er litt mindre enn Polo. Bilen kan trekke henger på 1000 kilo. Sikten bakover er relativt dårlig og Fiesta har ikke reservehjul som standard.

Pris 7/10

Vår testbil koster 234.000 kroner ferdig på veien, med 100 hesters motor og manuelt gir. I tillegg har den høyeste utstyrsnivå Titanium. Dette ser i utgangspunktet ut til å være en bra pris, men til tross for høyeste utstyrsnivå, har bilen mindre standard-utstyr enn flere av konkurrentene. Den billigste utgaven av bilen har en 85 hesters bensinmotor på 85 hester og koster 197.000 kroner. Uansett et rimelig bilhold.

Driftskostnader 8/10

Erfaringsmessig har Ford gjennomsnittlige service- og delepriser. Forbruket på 0,49 liter per mil som vi målte er OK for en bensinbil. Autolease anslår ca. 3.750 kroner i året i vedlikeholdskostnader. Dette er under snittet i markedet og litt under snittet i klassen. Ford gir fem års/100.000 kilometers nybilgaranti og 12 års garanti mot gjennomrusting.

Sikkerhet 6/10

Ford Fiesta fikk høyeste karakter fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester, med henholdsvis 87, 84 og 64 prosent score for sikkerheten til voksne i bilen, barn i bilen og fotgjengere. Denne bilen hadde automatisk bybrems for fotgjengere som standard. Dette er merkelig nok ekstrautstyr i Norge. Uten dette får bilen maksimalt fire stjerner. Poengsummen for fotgjengere er litt lavere enn de beste.

Annenhåndsverdi 7/10

Modellens markedsverdi etter fire år/60.000 kilometer er beregnet til å utvikle seg bedre enn gjennomsnittet i markedet, og bedre enn snittet i klassen, ifølge Autolease. De anbefaler 1.0T Ecoboost 100 hk med 5 dører i utstyrsnivå ST Line eller Titanium for at bilen skal holde seg best i pris. Legg på en parkeringspakke samt komfortpakke så har du en komplett bil.

Bilen er blitt sju centimeter lenger enn den gamle, noe som gir litt bedre beinplass i baksetet og litt større bagasjerom.

Les også: Her er bilnyhetene i månedene som kommer

LITT STØRRE: Fiesta er blitt sju centimeter lengre, noe som gir litt bedre beinplass bak og litt større bagasjerom.
LITT STØRRE: Fiesta er blitt sju centimeter lengre, noe som gir litt bedre beinplass bak og litt større bagasjerom.

Dette er kanskje den morsomste småbilen for deg som liker litt sporty kjøreegenskaper. Den er stabil og god på veien i de fleste situasjoner.

I tillegg er motoren overraskende energisk til å være en tre-sylindret.

Minuset er at den slipper ut like mye NOx som en dieselbil.

Utstyret i bilen er nå omtrent det samme som du finner i storebror Mondeo.

Fiesta er den første Ford-modellen som leveres med videreutviklede varianter av både fotgjengeroppdagelse og nødbremsassistent. Systemene klarer nå å fange opp personer som er foran i veibanen også når det er mørkt.

Den har en rekke andre førerassistanse-systemer og kan til og med parkere seg selv.

Dessverre må du betale ekstra for dette utstyret. Ikke en gang vår Titanium-utgave med 100 hesters bensinmotor og Titanium-utstyr har dette.

Prisen for testbilen er 234.000 kroner ferdig på veien, mens billigste Fiesta med 85 hesters bensinmotor koster 197.000 kroner.

IKKE STANDARD: Fiesta er først ute med den nye og forbedrete utgaven av Fords nødbremsassistent, men dette er overraskende nok ikke standard.
IKKE STANDARD: Fiesta er først ute med den nye og forbedrete utgaven av Fords nødbremsassistent, men dette er overraskende nok ikke standard.
Powered by Labrador CMS