TIDLØS: At bilens design i store trekk er minst 13 år gammel spiller ingen rolle.

Test: Skoda Citigo e iV (elbil)

Den smarteste blant de minste

Volkswagen-konsernet ruller tre elektriske minibiler ut til folket. De er til forveksling like. Men vi prøver oss på å kåre det smarteste kjøpet: Skodas første elbil Citigo e iV.

Publisert Sist oppdatert

Vi skal ikke gjenta hele gjennomgangen av disse småbilenes kvaliteter. Du kan lese alle detaljene i vår test av VW e-up! – som er utgangsmodellen for trillingene.

Vi skal repetere noe av det viktigste lengre nede i denne teksten, men bare straks ta argumentenet for hvorfor velge én framfor to andre.

Skoda Citigo e iV 2020

73 poeng

Drivlinje: Elektrisk, 60 kW/83 hk (212 Nm) 0-100 km/t: 12,3 sek (fabrikktall). Toppfart: 130 km/t. Forhjulsdrift, direkte transmisjon. Forbruk (blandet kjøring, fabrikktall): 13,5 - 16,4 kWt/100 km. Bilens vekt/maks nyttelast: 1160/340-370 kg. Dekkdimensjon: 185/50 R16. Bagasjerom i liter: 250/923. Lengde/bredde/høyde:360/165/149.

Komfort 8/10

Overraskende bra, særlig i denne klassen. Oversiktlig og lettkjørt i byen, men både stabil og rimelig støysvak på landeveien. Litt mer dekkstøy med 16-tommerne på denne Skodaen enn i VW e-up! med 15-tommere. Duger helt greit til langkjøring komfortmessig. Begrenset bakseteplass er likevel bedre enn man ville forvente gitt størrelsen.

Design 6/10

Bilen har en tidløs, nøytral formgivning og design. Den har en egen Skoda-front og litt annerledes hekkdesign, men er ellers så å si maken til sine søsken, VW e-up! og Seat Mii Electric, utformet for å være praktisk snarere enn designmessig dynamisk og spennende.

Kjøreegenskaper 7/10

Forutsigbar og trygg kjørefølelse. Styringen er passe direkte, men ufølsom. God balanse og retningssikkerhet på veien. Kvikk nok selv med 83 hester, og kan være morsom å kjøre aktivt, umiddelbart moment kan fort gi hjulspinn på den relativt lette bilen.

Miljø og forbruk 9/10

13,4 kWt i gjennomsnittsforbruk med en hel del langkjøring er slett ikke verst. Miksen var relativt lite bykjøring, en overvekt av riksvei/fylkesvei og en del motorvei i 100-110 km/t. Det er mindre enn oppgitt forbruk, men her er vi fornøyd.

Utstyr 6/10

Med unntak av fraværet av automatisk nødbrems, er utstyrsnivået akseptabelt for pris- og størrelsesklassen. Innstegsversjonen er spartansk utstyrt. Det er definitivt lønnsomt å legge ti prosent mer penger i Style-graden (testbilen), også med tanke på videresalg.

Praktisk 6/10

Bagasjevolumet på 250 liter er begrenset, men så bra man kan forvente i en så liten bil. Kort lastegulv og høy lasteterskel. Separat til kablene. Bilen har plass til maksimalt fire personer og baksetet er ikke for de storvokste, men det er bra at bilen har fire dører og plassforholdene er omtrent så bra som mulig innenfor 3,6 meters lengde. Enkel, minimalistisk betjening, god oversikt fra førerplass. Begrenset ladehastighet trekker ned.

Pris 10/10

Meget prisgunstig sammenliknet med konkurrentene - en anelse rimeligere enn VW e-up! og litt dyrere enn Seat Mii Electric. Vi antar det i det store og hele oppveies av litt varierende annenhåndsverdi (merke-image). Pris fra under 200.000 kroner levert Oslo er en svært god pris. 225.000 kroner med øverste utstyrsnivå, med frakt, metallic lakk og vinterhjul.

Driftskostnader 9/10

Serviceintervall er ved 15.000 km eller 36 mnd, avhengig av hva som inntreffer først. Biladministrasjonsselskapet LeasePlan vurderer den som billig i drift og forutser lave servicekostnader, uten store overraskelser. Lavt strømforbruk er ytterligere et pluss.

Sikkerhet 4/10

VW e-up!, som er så å si identisk, ble nylig testet av Euro NCAP. Fravær av automatisk nødbrems ga bare tre stjerner, og det er ikke akseptabelt i dag, heller ikke i minibil-klassen. Den redder noen poeng ved at kollisjonssikkerheten er bra til tross for at bilen ble utviklet for over ti år siden: 81 prosent score for voksenbeskyttelse og 83 prosent for barnebeskyttelse. Men dårlige 46 for fotgjengerbeskyttelse og 55 for sikkerhetsutstyr.

Annenhåndsverdi 8/10

Vi tror dette kan bli en populær bil på bruktmarkedet. Biladministrasjonsselskapet LeasePlan estimerer årlig prisfall til 25.000 til 30.000 kr i året.

Verdien av merkevare

VW e-up!, Skoda Citigo e iV og Seat Mii Electric er så like som det er mulig å lage tre forskjellige bilmodeller.

Rent umiddelbart er prislappen den største forskjellen: Seat kommer ut 12.000 kroner rimeligere enn VW for den enklest utstyrte modellen, med Skoda plassert omtrent midt mellom.

Vårt viktigste argument er det som skjer i det andre enden av eierløpet: Skodas imponerende reise i status blant norske bilkjøpere gjør at vi tror merket er svært nær samme pondus som Volkswagen i annenhåndsverdi.

Noe vektigere argument for vår vinner kan vi dessverre ikke by på. Er du blant dem som sover bedre med en VW i garasjen, eller vil prøve deg på en spansk en, så velger du ikke Skoda.

Forskjellene er ikke større enn det.

Prisvinner

Det er marginale designforskjeller i front og hekk, ikke større enn at de er langt, langt innenfor av smak og behag – og derfor ikke påvirker vår poengsetting.

Citigo e iV kommer med 11 ulike fargealternativ, VW e-up! med 7 og Seat Mii Electric med 4. Litt overraskende er spanske Seat den mest trauste i bruk av fargepaletten, men det er gjerne norske bilkjøpere også. Skoda skal uansett ha pluss for noen lekre fargealternativer; i denne prisklassen kan det være et argument som veier mer enn ellers.

For prisen er bilens største pluss:

Citigo e iV starter på 184.040 kroner.

Og for dem som ikke har stor familie, skal på hytta et par ganger i måneden eller skal bruke bilen til å trekke en henger, vil disse minibilene fylle hverdagsbehovet svært godt.

Det betyr at den selvfølgelig er naturlig å velge bort for mange, men tenk deg om én gang til hvis du avfeier modellene fordi bilene i denne knøtteklassen aldri før har hatt verken plass eller rekkevidde.

Ting er i ferd med å endre seg: I vår store rekkeviddetest i vinter gikk trillingene lengre enn begge de bestselgende VW e-Golf og Nissan Leaf (40 kWt).

SKODA CITIGO-E iV: Eksteriør
SKODA CITIGO-E iV: Eksteriør
SKODA CITIGO-E iV: Eksteriør
SKODA CITIGO-E iV: Eksteriør
SKODA CITIGO-E iV: Eksteriør
SKODA CITIGO-E iV: Eksteriør
SKODA CITIGO-E iV: Eksteriør
SKODA CITIGO-E iV: Eksteriør

Tre like bær

Så hva slags bil snakker vi om?

For 13 år siden presenterte Volkswagen konseptversjonen av sin bymodell Up, men da bilen kom på markedet i 2011 viste det seg at konsernet hadde gått svanger med trillinger: Ut kom ikke bare Up, men også Seat Mii og Skoda Citigo.

Ytterligere to år senere kom VW e-up!, altså den elektriske varianten, som siden har vært den dominerende modellen i dette segmentet. I Norge har salget av minibilene ligget på noen få tusen biler i året.

Når Skoda og Seat supplerer med elektriske utgaver kan vi forvente at salget vokser, kanskje opp over 10.000 biler i året.

Rekkevidden har vært utfordringen for disse bilene: Vinterstid krøp den under ti mil og begrenset dermed bruksmønsteret betraktelig. Nå er energilageret nesten doblet, slik at Citigo-e iV – som Mii og e-up! – har 32,3 kilowattimer til disposisjon (36,8 kWt brutto) når den er fulladet.

Hva gjelder?

Angående oppgitt rekkevidde er det ikke lett å bli klok på hva som egentlig gjelder.

Fra importøren fikk vi oppgitt 258 kilometer (WLTP) som standard rekkevidde. På nettsiden til Skoda står det «inntil 260», mens det i brosjyren står «inntil 257 kilometer», mens det i øvrig europeisk informasjonsmateriell oppgis 265.

Forstå det den som kan.

Testbilen med sine 16-tommers felger skal ha 251 kilometer rekkevidde (WLTP). Uansett er det hva man oppnår i praksis som er viktig, og her skuffer ikke trillingene fra VW-konsernet.

SKODA CITIGO-E iV: Interiør
SKODA CITIGO-E iV: Interiør
SKODA CITIGO-E iV: Interiør
SKODA CITIGO-E iV: Interiør

Hovedpunktene

For alle tre gjelder disse hovedpunktene, som vi skrev i e-up-testen:

Funksjon har vunnet over form i utviklingen av denne bilen. Designet er stødig, ikke lekent. Men plassen er utnyttet meget godt. Med bare 360 cm lengde er bilen 70 cm kortere enn VW Golf, men det er likevel fire dører, bakluke og plass til fire. Ja, vi fikk en skipose inn i bilen, men det er ikke plass til både stafettlag og utstyr.

Vår høyeste testsjåfør, på 188 cm, klarte akkurat å presse seg inn bak, og hadde da hodet nesten i taket. Justérbar nakkestøtte på bakre rad var da ekstra kjærkomment.

Bagasjerommet er på 250 liter, med ekstra fordypning til ladekabler og kroker til handleposer.

Førersetet har god utforming, det er lett å finne naturlig kjørestilling, men det viktigste stikkordet er «enkelhet». Instrumentpanelet består av tre runde, analoge instrumenter – med energimåler til venstre, fartsmåler i midten og gjenstående batterikapasitet til høyre. Glem stor infotainment-skjerm eller integrert navigasjon i denne bilen!

En praktisk utformet holder øverst på dashbordet gjør smarttelefonen din, koblet til bilen, til digital reisepartner, om ønskelig. Med appen installert kan du med den styre telefonen, navigasjonen, kjørecomputeren og radio/andre media. Dessuten kan du med mobilen styre klima og lading hjemmefra. Hendig!

Anvendelig bil

Den generøse batteripakken gjør Citigo-e iV til en riktig anvendelig bil. Våre testrunder med bilen har foregått under vinterlige forhold og tidlig vår med under ti grader. Da den ble kjørt helt tom i vintertesten klarte den imponerende 220 kilometer, altså et reelt snittforbruk på 14,7 kWt/100 km.

Under våre noe mer vårlige testrunder har vi kommet over 230 kilometer før det måtte lades, og ville da antakelig kunne lagt til en mil eller to før batteriet var tømt. En standard testrunde i temperaturer på 5 til 8 grader på tørre veier ga et snittforbruk på 13,4 kWt/100 km (som gir teoretisk rekkevidde 241 kilometer).

Under økonomikjøring med innstilling Eco+, kom vi godt ned på 11-tallet.

Det lønner seg å bruke regenerering aktivt. Denne styres med girspaken og kan justeres i fire trinn – mer regenerering (eller «rekuperasjon», som Skoda kaller det) til venstre, mindre til høyre. Eller maksimal regenerering umiddelbart (trinn fire), ved å trekke spaken til seg (posisjon «B»).

Skuffer på hurtiglading

Som de andre er Citigo-e iV likevel ikke helt egnet til virkelig lange turer, og det handler om begrenset ladekapasitet. Under ulike hurtiglade-tester har vi slitt med å komme i nærheten av den oppgitte ladeeffekten på 40 kWt (CCS DC-hurtiglading), et tall som i seg selv slett ikke imponerer i 2020.

Produsenten har tatt høyde for at dette er teoretisk maksimaleffekt, og beregner likevel en time for å lade til 80 prosent kapasitet, noe som stemmer ganske bra med vår test.

Men det betyr mye ladetid på lange turer, pluss tiden i eventuell ladekø.

Citigo e iV en ombordlader på 7,2 kilowatt og ladetid hjemme med dertil egnet veggboks oppgis til 11 timer.

Doblet batterikapasitet betyr ikke at øvrige tekniske data er løftet: 83 hk og 210 newtonmeter fra stående start gjør den 1200 kg tunge bilen kvikk nok: 12,3 sek på 0-100 km/t (noen forklaring på forskjellen i forhold til de 11,9 sekunder e-up! klarer, har vi ikke).

Men bilen er ikke bygd for å kjøre i mye over 100 km/t, derimot klarer den seg bra med fartsholderen på 110 km/t på motorveien. Pluss for lavt støynivå, selv om vi registrerte en anelse mer dekkstøy i Citigo e enn VW e-up! – som skyldes større og bredere dekk.

Holder ikke

Vår testbil var en Citigo e iV Style, som med det meste av utstyr og 16 tommers dekk fikk anslått WLTP-rekkevidde redusert til 251 km. Kjøreegenskapene er forutsigbare og gode.

Men som for de andre trillingene må vi trekke mange poeng for sikkerhet grunnet fravær av automatisk nødbrems – noe som faktisk var tilgjengelig tidligere. Tre stjerner i Euro NCAPs sikkerhetsvurdering holder rett og slett ikke i dag.

Kollisjonssikkerheten i seg selv er bedømt bra, både for voksne og barn, men den scorer dårlig på beskyttelse av fotgjengere ved påkjørsel og altså fravær av den typen sikkerhetsutstyr Euro NCAP har bedømt som vesentlig i våre dager.

Oppsummert:

Forskjellene er små mellom de tre. Når vi tvinges til å velge en vinner, så kommer altså Skodas første elbil best ut.

Men det er ingen knockout i trillingkampen.