BEHAGELIG: VW Tiguan er stabil på veien og fast i understellet, uten at den blir slitsomt stiv.Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
Test: Volkswagen Tiguan (diesel)
Diesel på sitt beste
Tiguan hadde nok kommet i en hybridversjon om det ikke var for dieselskandalen i 2015 som tappet Volkswagen for mye økonomisk muskelkraft. Dermed har Tiguan mistet viktige markedsandeler, men er ironisk nok den mest solgte diesel-SUV-en i Norge.
Scorer høyt på fire avgjørende komfortfaktorer: Behagelig automatkasse, motor med ypperlige hverdagskvaliteter, bra støydemping og gode seter. Klimastyring i baksetet og adaptive LED-lys bidrar ytterligere til høy karakter.
Design
7/10
Stramt og muskuløst utseende med typiske VW-trekk. Innvendig er alt enda mer merketypisk. Logisk og lettbetjent, men litt dystert og kjedelig. Og andre produsenter har passert VW i materialkvalitet.
Kjøreegenskaper
8/10
VW er mestere i å kombinere god kjørekomfort på langkjøring, med sikre, stabile egenskaper på svingete veier. 150 hk og 340 newtonmeter gjør Tiguan dieseltypisk, med nok krefter i mellomregisteret, men kortpustet på høyere turtall.
Utstyr
8/10
Grunnversjonen «Businessline» er ok utstyrt, men for best komfort og restverdi anbefales tilleggsutstyr som ryggekamera, skinnseter, innsvingbart hengerfeste, elektrisk bakluke og parkeringsvarmer. Mye av dette ligger i greit prisede pakker.
Praktisk
8/10
Fleksibelt bagasjerom (fra 520 til 615 liter) gjør dette til den mest fleksible kompakt SUV-en. Store dører og høy sitteposisjon gir lett adkomst. Hengervekt på 2.500 kilo og bakkeklaring på 19 cm gjør den også egnet til litt tøffere bruk.
Sikkerhet
8/10
Fem av fem stjerner fra Euro NCAP i 2016. Sikkerheten til voksne og barn er godt ivaretatt i både front- og sidekollisjoner. Automatisk nødbrems for fotgjengere. Aktivt panser som løfter seg ved påkjørsel.
Annenhåndsverdi
8/10
Markedsverdien holder seg litt bedre enn snittet både i markedet og i klassen. Leaseplan anbefaler utstyrsgraden «Businessline» pluss en del tilleggspakker (komfort- og transport) – i kombinasjon med automatgir (standard), firehjulsdrift og tilhengerfeste.
Men i mellomregisteret – der biler flest befinner seg det meste av tiden – spiller dreiemomentet og den smidige girkassen ypperlig på lag.
Da er 150 hester mer enn tilstrekkelig, og diesel i en slik bil føles som det naturlige valget.
DSG-giret skifter lynraskt og nærmest sømløst i fart, men oppleves litt hakkete i typiske parkeringssituasjoner – likt alle girkasser med denne teknologien.
Også ved kickdown er responsen tregere sammenliknet med de andre girkassene i testen.
Det innvendige støynivået er, sammen med Mazda CX-5, det mest behagelige. Den er stabil på veien og fast i understellet, uten at den blir slitsomt stiv. Setene er meget gode.
Tiguan får et digert pluss fra Motor for baksetene som kan skyves 18 centimeter.
Dermed kan bagasjeromvolumet økes fra 520 til 618 liter de gangene du trenger maksimal bagasjeplass, men fortsatt vil ha plass til noen i baksetet – fortrinnsvis barn.
Trenger du enda mer plass, så får du også en forlenget versjon med både fem og sju seter.