OPPGRADERT: Mazda CX-5 har fått nytt design på det gamle karosseriet og mer utstyr, men kanskje viktigst – bedre støydemping. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
OPPGRADERT: Mazda CX-5 har fått nytt design på det gamle karosseriet og mer utstyr, men kanskje viktigst – bedre støydemping. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Motor-test: Mazda CX-5

Stillest i klassen

Med siste generasjon CX-5 viser Mazda at de kan lage stillegående biler hvis de vil. I denne testen har CX-5 det mest behagelige støybildet på grovkornet norsk asfalt.

Publisert Sist oppdatert

Mazda CX-5 2019

73 poeng

Drivlinje: 4-sylindret bensinmotor, 143 kw/194 hk (258 Nm) 0-100 km/t: 9,2 sek. (fabrikktall) Toppfart: 195 km/t Firehjulsdrift, 6-trinns automatgir

Komfort 8/10

Behagelige seter, men litt kort sittepute for enkelte. God sikt fremover, bra plassering av instrumenter. Lavest innvendig støy i testen, men litt rå lyd under akselerasjon. Barna sitter godt i baksetene, med separat varmeregulering som stort pluss.

Design 8/10

Fikk et mer særpreget utseende etter den omfattende faceliften i 2017. Klassisk og funksjonelt interiør uten dilldall. Høy kvalitet på alle overflater, men den lille infoskjermen ødelegger en ren og elegant helhet.

Kjøreegenskaper 8/10

194 hk. gjør CX-5 meget kvikk. Styringen er lett, men presis, og bilen føles kjapp og smidig på landeveien. Flisespikkeri for de mest sportslige av oss: Girkassen kunne trengt ett eller to trinn til for å holde motoren i konstant optimalt turtall.

Utstyr 8/10

I utstyrsgraden Optimum, som vi anbefaler, får du blant annet varme i rattet, kjøling i skinnsetene, varme i baksetet, head up display, 19-tommers lettmetallfelger, elektrisk bakluke, full LED-lys og alt av siste sikkerhetsutstyr.

Praktisk 7/10

Bagasjevolum på 506 liter er i nedre sjikt. Den skrånende hekken koster en del plass. Høyest bakkeklaring (19,5 cm.). Uoversiktlig under rygging, men det avanserte og tydelige ryggekameraet er et utmerket hjelpemiddel.

Pris 7/10

Vår testbil (557.600 kroner) har det meste Mazda kan tilby av utstyr, kombinert med den største motoren, firehjulstrekk og automatgir. Hvis du kan nøye deg med 165 hester og ørlite mindre utstyr, så sparer du nesten 50.000 kroner.

Driftskostnader 7/10

Service en gang i året eller ved 20.000 km. Gjennomsnittlige service- og delepriser. Mazda har vært nyskapende med motorteknologien de siste årene, men frykt for eventuelle barnesykdommer har vist seg ubegrunnet.

Sikkerhet 8/10

Fem av fem stjerner i Euro NCAP i 2017. Meget god sikkerhet for voksne (95 prosent) og bra for barn (80 prosent). Testbilen fikk trekk for mangel på aktiv filholder. Dette er standard i Norge.

Annenhåndsverdi 7/10

Kompakt-SUV med alle egenskaper nordmenn etterspør. Godt selgende modeller er også attraktive som brukt. Firehjulsdrift og automatgir er et krav på bruktmarkedet – og helst i utstyrsgraden Optimum.

Inntrykket fra CX-5 forsterkes i nye Mazda 3.

Mazda ser omsider ut til å kunne slette et minus som er blitt heftet ved de fleste av konsernets biler. Da står det stort sett plusser tilbake.

CX-5 ble en umiddelbar suksess da den kom til Norge i 2013. Fire år senere kom den i en kraftig oppgradert versjon – med nytt design på det gamle karosseriet og mer utstyr.

Men kanskje viktigst: Bedre støydemping.

Likevel er den litt sporty kjørefølelsen ivaretatt. Materialkvaliteten er også helt i toppsjiktet i klassen.

Den lille infoskjermen er derimot moden for å byttes. Men forhåpentligvis beholder Mazda den forbilledlige betjeningen med ratt og et par knappe i midtkonsollen.

En bensinmotor trenger turtall for å prestere litt ekstra. Automatkassen i CX-5 har bare seks trinn. Det betyr at kombinasjonen kan føles litt masete hvis du har litt dårlig tid.

Men under normal kjøring underbygges følelsen av stillhet og harmoni. Forbruket er imidlertid for høyt.