BOKSEN GÅR: Nye Kia e-Soul er i mangt og mye lik modellen den erstatter, Soul Electric. De største forandringene har skjedd under skallet – på rekkevidde- og sikkerhetsfronten.Foto: Kia
Test: Kia e-Soul (elbil)
Skjønnheten kommer innenfra
Kanskje er det modellnavnet som forplikter: Kia dyrker i hvert fall de indre kvalitetene med sin e-Soul. Motor kjørte bilen imponerende 478 kilometer uten å lade.
De koreanske bilprodusentene har gått i bresjen for å kurere oss for rekkeviddeangsten. Og all ære til dem.
Konsernsøsknene Hyundai Kona, Kia e-Niro og Kia e-Soul går nå uproblematisk nærmere 50 mil på en kjølig julidag. Utslippsfritt.
Kia e-Soul 2019
68 poeng
Drivlinje: Elektrisk, 150 kW/204 hk (395 Nm)
0-100 km/t: 7,9 sek. (fabrikktall) Toppfart: 167 km/t.
Forhjulsdrift, trinnløst automatgir
Rekkevidde (blandet kjøring): 452 km (WLTP)
Billigste modell har 136 hk og rekkevidde på 276 km, mot 204 hk og 452 km rekkevidde på den dyrere (og testede) modellen.
Bilens vekt/maks nyttelast: 1682/423 kg
Dekkdimensjon: 215/55R17
Bagasjerom liter/hengervekt: 315/0
Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 420/180/160/15 cm
Komfort
5/10
Bra støynivå. Her har Kia gjort en solid jobb med både dekkstøy og vind fra det høye karosseriet. På ujevn norsk landevei blir bilen stump og nervøs, og vi hadde ønsket bedre stabilitet i høyere fart. For aggressive førerassistanseinngrep etter vår mening.
Design
5/10
Den særpregede taklinjen og vindusprofilene er beholdt, ellers er lyktedesignet kraftig endret og bilen har fått litt større overheng foran og bak. Vi har ennå ikke møtt noen som mener resultatet er spesielt vellykket. Interiøret derimot, er på alle vis blitt bedre.
Kjøreegenskaper
6/10
Ingen kjøper e-Soul for moroa skyld, men i et sikkerhetsperspektiv oppleves bilen som trygg og stabil. 204 hester er meningsløst mye – med mindre du kjører på motorvei med mye last og lite tid. Dreiemomentet er det samme i versjonen med 136 hk., som i daglig kjøring oppfattes som like sprek.
Miljø og forbruk
10/10
Vi kjørte for eksperimentets del bilen ned til 0 prosent batterikapasitet – og endte på 478 kilometer, altså bedre enn fabrikken oppgir (452 km.) Etter en tur Kristiansand-Oslo med tre personer og bagasje hadde bilen fortsatt 10 mils rekkevidde. Meget gode tall.
Utstyr
9/10
På toppmodellen har du det meste Kia kan tilby, inkludert skinn, soltak, varme i rattet og kjøling i setene. Da mangler du bare vinterhjul og ønsket lakkfarge – og eventuelt en SUV-pakke (sorte skjermkanter, beskyttelsesplate på siden) som trolig vil kle bilen.
Praktisk
6/10
Svært romslig kupe, enkel ut- og innstigning. Bagasjevolumet har økt til 315 liter. Selve bagasjeromsgulvet er grunt, tilsvarende lengden på en kabinkoffert, og lastekanten blir høy når gulvet senkes for maks volum. Vinterens erfaringer med e-Niro viste at ladeluke i fronten ikke er ideelt.
Pris
5/10
Startpris på 357.900. Da får du suveren rekkevidde og mye utstyr, men også lite bagasjeplass og begrenset langturkomfort. Prisspranget opp til en større, mer komfortabel og tilsvarende utstyrt Kia e-Niro er såpass lite at e-Soul framstår som ganske dyr.
Driftskostnader
7/10
Serviceintervall på 1 år/15.000 km, avhengig av hva som inntreffer først. Til sammenligning har Leaf og Ampera-e 1 år/30.000 km. Det betyr at e-Soul kan bli dyrere enn disse hvis du kjører mer enn 15.000 km i året. Servicekostnad er på nivå med konkurrentene.
Sikkerhet
8/10
Den nye modellen er foreløpig ikke testet av Euro NCAP, men skuffende resultat av forgjengeren i 2014 – primært på grunn av manglende aktive sikkerhetssystemer. Nå er det meste på plass, blant annet automatisk nødbrems med fotgjengergjenkjenning, blindsonevarsler, og varsling for trafikk bak ved rygging.
Annenhåndsverdi
7/10
Biladministrasjonsselskapet Leaseplan anslår et årlig verditap på 45-55.000 kroner de tre første årene. Men ikke enkelt å forutsi en e-Souls økonomiske livsløp. Utvalget av brukte elbiler øker, og Kia har problemer med å levere nok biler i Norge. Dette påvirker verdien.
Vi kan også legge til Huyndai Ioniq, som ikke har den samme rekkevidden i dagens versjon (ny modell kommer senere i høst), men som er blant markedets mest energieffektiv elbiler.
De nevnte 478 kilometerne ble oppnådd da Motor og NAF nylig presset e-Soul og åtte andre elbiler til det ytterste. Altså ingen dagligdags øvelse.
PS: Kia har annonsert at bilen kommer med mulighet for hengerfeste (inntil 300 kg) fra august 2020.
Vi er ikke like tilfreds med retningsstabiliteten. Styringen føles litt syntetisk og hakkete, som om dekkene har for lite luft.
Opplevelsen blir ikke bedre av en filvarsler som griper ganske brutalt inn, og en filsentreringsfunksjon med omtrent samme temperament.
Også dette erfarte vi med e-Niro. Begge funksjonene slo vi av. Med last og på ganske slett asfalt, takler e-Soul underlaget greit. Ulastet og på ujevn landevei, blir den som tunge elbiler flest – stiv og stumpete.
Konklusjonen er uansett at e-Soul er en bil som egner seg best i ganske urban trafikk.
e-Soul tilbys også med en mindre batteripakke enn Motor har testet denne gangen. Den har 39 kWt, 136 hester og en rekkevidde på 276 kilometer. Denne kan du få i den billigste utstyrsversjonen «Classic». Resten er «Active» og «Exclusive». «Classic» mangler varmepumpe, som er standard på de øvrige modellene. Men samtlige har væskekjølt batterivarmer. Ved hurtiglading på 50 kilowatt skal det ta henholdsvis 45 minutter og en time å lade det minste og det største batteriet til 80 prosent. e-Soul har mange komfordetaljer man savner i andre biler. Varme i rattet og kjøling i setet er to av dem. Og vi gjentar gjerne vår begeistring for den særdeles praktiske løsningen med info i displayet som viser hvilket trinn du har vinduspusserne i. Den infoen finner du ikke på en mørklagt vinduspusserspak. Samme info får du når du justerer lyset. Denne finessen finner vi bare i Kia og Hyundai. Det burde vært standard i alle biler.
Kia refererer til eksisterende Soul-kunder når utseendet til nye e-Soul blir et tema. Det er en velbrukt metode, ofte også en unnskyldning, for ikke å gjøre mer omfattende og dyrere inngrep. Fornøyde, eksisterende kunder ønsker naturligvis ikke store endringer, bare noen små. Derfor er den karakteristiske taklinjen og vindusprofilene beholdt fra forgjengeren. Ikonisk for noen, snodig for andre. Spørsmålet er vel enkelt og greit om man liker det man ser? Og svaret er vel like enkelt og greit: Nei. Det var i hvert fall tilbakemeldingen fra alle vi har møtt på vår rundt 200 mil lange vei med e-Soul, inkludert den nevnte øvelsen, der vi kjørte batteriet til null. Men det skal nevnes at Kia har gjort langt større endringer på sin siste Soul enn bilprodusenter flest som lener seg til argumentene om at de lojale bare vil perfeksjonere det eksisterende. De mest opplagte og synlige forskjellene ser man i lyktedesignet og på et instrumentpanel som både er blitt penere og mer kvalitetspreget. De mindre synlige endringene har vi allerede vært inne på: Batterieffekten og rekkevidden. I tillegg er bilen proppet med aktive sikkerhetssystemer. Noen av dem kan du velge å bruke. Andre får du forhåpentligvis aldri oppleve effekten av. Mangelen på hjelpemidler til en sløv sjåfør, var viktigste årsak til at forgjengeren bare fikk fire av fem stjerner i kollisjonstesten til Euro NCAP. Vi forventer at e-Soul nå er oppe på en solid sammenlagtscore verdt fem av fem stjerner. Liker du utseendet, så liker du trolig resten. Og er du skeptisk til utseendet, så anbefaler vi deg likevel å teste ut resten. e-Soul har praktiske egenskaper og masse komfortutstyr til hverdagsbruk – og rekkevidde for de store utfluktene. Det er en kombinasjon som fortsatt er svært etterspurt til en overkommelig sum her i landet. Så er det dessverre også et faktum at Kia har problemer med å levere de etterspurte bilene. Det er en faktor som vil styre mye av e-Souls skjebne.