TØFF PÅ VINTERVEIEN: Motor har testet tre kompakte SUV'er med firehjulstrekk. Foto: Tomm W. Christiansen

Motor har testet små firehjulstrekkere:

Prisforskjellen? 144.000 kroner

En ukjent rumener med velkjent fransk teknikk henger seg på de etablerte japanerne i klassen av små firehjulstrekkere. På papiret er outsideren et kupp. Men hvordan fungerer den i praksis? Motor har testet Dacia Duster, Subaru XV og Suzuki Vitara.

Publisert Sist oppdatert

Motor ønsker vinteren velkommen ved å teste tre kompakte SUV’er med drift på alle fire.

Subaru XV, Subarus mest populære modell, kom i helt ny versjon på tampen av fjoråret. 

For folk flest så den mer eller mindre kliss lik ut forgjengeren. Det var også hensikten. Man klusser ikke med en suksess, som dessuten er sikrest i sin klasse.

Suzuki Vitara fyller 30 år i år og markerer det med en ørliten facelift og noen nye førerassistansesystemer. Suzuki har hele fire av de rimeligste firehjulstrekkerne på markedet.

Trykk på bildene for å komme rett til enkelttestene!

Dacia Duster koster 109.000 mindre enn Suzuki Vitara og 144.000 mindre enn en Subaru XV. Dagens modell er mange klasser bedre enn sin primitive forgjenger.

Oppleves den fortsatt som mye billigere enn konkurrentene – eller er det rett og slett en fullgod SUV for pengene?

XV har sitt velprøvde permanente firehjulstrekk. Duster og Vitara har løsninger der bilen normalt er forhjulsdrevet, men firehjulsdrevet når sensorer registrerer hjulspinn. Eventuelt kan firehjulsdriften kobles av og på fra førerposisjon.

Utseende og dimensjoner forteller oss at bilene hører hjemme i hver sin ytterkant av Golf-klassen. Men de røffe pynteeffektene og bakkeklaringen løfter dem bokstavelig talt opp et SUV-nivå. 

Skjønt, 30-åringen Vitara har sunket litt sammen på sine eldre dager. Bakkeklaring på 18,5 centimeter er bare fire centimeter mer enn en Golf. Duster derimot, har 20,5 centimeter ned til bakken og XV hele 22.

Kjøreopplevelsene er høyst ulike. Dacia har dieselmotor og manuelt gir. Subaru har sin tradisjonelle boxermotor uten turbo og trinnløs automat. Suzuki har bensinmotor med turbo og sekstrinns automat.

Subaru XV, Subarus mest populære modell, kom i helt ny versjon på tampen av fjoråret.

For folk flest så den mer eller mindre kliss lik ut forgjengeren. Det var også hensikten. Man klusser ikke med en suksess, som dessuten er sikrest i sin klasse.

Les også: Flere biltester finner du her!