SUKSESSEN GLIPPER? Utleveringene av VW ID.3 falt som en stein i januar.
Foto: VOLKSWAGEN AG
Historisk fall i januar:
VW-registreringene i fritt fall etter ID.3-problemer
Volkswagen stuper til en 7. plass på registreringsstatistikken - det er uhørt for merket som har tilbragt årevis på den norske biltoppen.
Det ble registrert 10.301 nye personbiler i januar, 7,7 prosent flere enn i januar 2020.
Det viser de ferske registreringstallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Elbil-andelen i januar var 53 prosent. Statistikken toppes imidlertid ikke denne gangen av en elbil, men av SUV-en Toyota RAV4, som selges både som ladbar og ikke-ladbar hybrid, altså med bensin- og elektromotor.
Den skjøv fjorårsvinneren, el-SUV-en Audi e-tron, ned på en fortsatt sterk andreplass.
Men den store overraskelsen kommer på merkestatistikken. Ikke fordi Toyota også der kom på en solid førsteplass, men fordi Volkswagen glimret med sitt fravær blant de tre beste for første gang nærmest i manns minne.
Den var ikke en gang blant topp seks!
Voldsom nedtur
Fallhøyden var stor for bilprodusenten som tradisjonelt er markedsleder eller i det minste helt i toppen på salgsstatistikken her i landet.
Med et minus på 46 prosent i forhold til samme måned i fjor må det ha gjort vondt for VW i januar.
I januar i fjor ble det registrert 995 biler av merket Volkswagen. Resultatet den måneden var for øvrig uvanlig svakt – og både Toyota og Audi (takket være e-tron) lå foran på registreringsstatistikken den måneden.
Men 537 biler registrert i måneden som nettopp er avsluttet, er katastrofalt dårlig.
Enda mer sjokkerende:
Ingen Volkswagen blant de 20 mest solgte modellene, noe som så vidt vi vet ikke har skjedd siden bilsalget ble frigitt i Norge for 61 år siden.
Mangler biler
I et marked hvor nå over halvparten av bilkjøperne velger elbil, er det tyske merket avhengig av nykommeren, elbilen ID.3, etter at produksjonen av storselgeren e-Golf ble stanset i fjor.
Importøren forklarer det svake salgstallet i januar med at lanseringsmodellen av ID.3 nærmer seg utsolgt.
– Vi er nå midt i en overgang til mer ferdigspesifiserte modeller av ID.3, som er forventet å bli levert i månedene som kommer, ikke minst ID.3 med mindre batteripakke som har hatt en god mottakelse, sier Anita Svanes, kommunikasjonssjef i Volkswagen Personbil.
– Og i tillegg er ID.4 rett rundt hjørnet, som det også er store forventninger til, legger Svanes til.
Fjorårskampen kostet
Det er sant at VW hadde et kraftig kjør på slutten av fjoråret for å holde av for Tesla som gjorde alt for å slå ID.3 til andreplassen for 2020 (og klarte det, utrolig nok, på selve nyttårsaften).
– Vi var heldige og fikk et veldig solid volum med de ulike versjonene av lanseringsmodellen ID.3 1ST til landet i fjor, forklarer Svanes.
– Disse var svært populære og ble solgt raskt og i stort antall mot slutten av fjoråret. Selv om vi startet utleveringene i midten av september, endte ID.3 opp som den tredje mest solgte modellen i 2021, og det er vi selvsagt svært fornøyde med, avslutter kommunikasjonssjefen.
Topp 20 i januar - bilmerker
#
|
Merke
|
Registrert
|
Endring fra 2020
|
1 | Toyota | 1318 | +15 prosent |
2 | BMW | 1073 | +16 prosent |
3 | Volvo | 1060 | +52 prosent |
4 | Audi | 813 | -18,62 prosent |
5 | Peugeot | 775 | +410 prosent |
6 | Mercedes-Benz | 745 | +75 prosent |
7 | Volkswagen | 537 | -46 prosent |
8 | Polestar | 444 | +100 prosent |
9 | Kia | 416 | +70 prosent |
10 | Nissan | 395 | -23 prosent |
11 | MG | 298 | +4157 prosent |
12 | Skoda | 298 | -23 prosent |
13 | Hyundai | 271 | -57 prosent |
14 | Mazda | 249 | +124 prosent |
15 | Ford | 168 | -0,6 prosent |
16 | Lexus | 156 | +169 prosent |
17 | Opel | 152 | +20 prosent |
18 | Citroën | 135 | +41 prosent |
19 | Mitsubishi | 134 | -56 prosent |
20 | Renault | 132 | -76 prosent |
| Totalmarked | 10.301 | +7,74 prosent |
Topp 20 modeller i januar 2021:
#
|
Merke
|
Modell
|
Antall
|
1 | Toyota | RAV4 | 812 |
2 | Audi | e-tron | 734 |
3 | Volvo | XC40 | 528 |
4 | Peugeot | 2008/e-2008 | 498 |
5 | Mercedes-Benz | EQC | 467 |
6 | Polestar | 2 | 443 |
7 | Nissan | Leaf | 334 |
8 | BMW | X1 | 291 |
9 | Volvo | XC60 | 285 |
10 | Kia | Niro/e-Niro | 281 |
11 | MG | ZS EV | 273 |
12 | BMW | X3 | 195 |
13 | Mazda | MX-30 | 182 |
14 | Toyota | Yaris | 165 |
15 | Toyota | Corolla | 164 |
16 | Peugeot | 208/e-208 | 168 |
17 | BMW | i3 | 159 |
18 | Hyundai | Kona Electric | 152 |
19 | BMW | X2 | 147 |
20 | Mitsubishi | Outlander PHEV | 134 |
| Totalmarked | | 10.301 |
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken