STYRER SELV: Oscar Strandbråten er strålende fornøyd med å kunne stå på egne bein i arbeidslivet.
STYRER SELV: Oscar Strandbråten er strålende fornøyd med å kunne stå på egne bein i arbeidslivet.

Møller-satsing fikk Oscar (23) ut av NAV-mølla:

– Endelig kan jeg sikre meg en framtid

Jobbframtiden til Oscar Strandbråten er like blankpolert som bilene han klargjør for salg. Gjennom satsingen «Møller Medvind» har han fått en reell sjanse i arbeidslivet.

Publisert Sist oppdatert

Møller Medvind

  • Har siden 2018 jobbet med et todelt samfunnsoppdrag:
  • Å rekruttere ungdom under 30 år fra NAV og gi dem full fagopplæring med kosmetisk klargjøring og lakkforsegling av biler.
  • Et hovedmål er at de skal ende opp med full, fast stilling.
  • Det er også et mål å rydde opp i denne bilpleiedelen av bilbransjen som er preget av menneskehandel og svart arbeid.
  • I dag er det 60 ansatte, hvorav 30 er fulle stillinger.
  • Etablert av Mari Førde, fjerde generasjon i Møller-familien, og Bjørn Erik Tangen, nestor i Møller-systemet.

Fyrverkeriet kommer til å henge lenge og fargerikt over himmelen til 23-åringen fra Rælingen. Fra 1. januar er han fast ansatt hos Møller Bil på Ensjø i Oslo.

Dermed kobles han omsider fra alle de mindre lystige statistikkene som kommer fra NAV-systemet.

– Jeg trenger ikke lenger hjelp fra NAV, jeg trenger ikke at noen tilrettelegger og ordner for meg, sier Oscar.

Og han vet hvem han skal takke. Gjennom Møller Medvind har han fått en fair sjanse til å lykkes i arbeidslivet. Der rekrutteres unge mennesker som av ulike årsaker sliter med å tilpasse seg.

Nesten sjef

Etter fullført opplæringsperiode som bilpleier, får medarbeiderne tilbud om fast stilling i Møller Medvind. Deretter kan de ansettes av andre i bransjen som tilbyr fast jobb.

Eller kanskje helst – avansere et hakk i Møller-systemet. Det er der Oscar er nå. «Sjef for klargjøring for Audi Møller Bil Ensjø» står det på Facebook-profilen hans.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">FORNØYD: </span>Sjefen til Oscar på Møller Bil Ensjø, Jon Meiner, er strålende fornøyd med å ha fått en mann med Oscars kompetanse inn i staben.
FORNØYD: Sjefen til Oscar på Møller Bil Ensjø, Jon Meiner, er strålende fornøyd med å ha fått en mann med Oscars kompetanse inn i staben.

Vel, han er ikke helt der ennå. Men det er neppe så lenge til. For apropos ting som går høyt på himmelen rundt nyttår – les hva sjefen over Oscar og alle andre sjefer på Ensjø, sier:

– Selgerne våre roser ham opp i skyene. De har aldri sett blankere og finere biler, fastslår Jon Meiner – daglig leder på Møller på Ensjø.

Har seks biler

Etter år med trøblete ansettelsesforhold i andre bransjer og laber entusiasme, har Oscar blitt en liten kunstner innenfor bilpleie. Han så ikke for seg den statusen for noen år siden, selv om biler alltid har vært en hovedinteresse.

Det synes best i langt lystigere statistikker enn de NAV opererer med. I statistikken til Statens Vegvesen er han i øyeblikket registrert med seks biler.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BLANK: </span>Oscar stortrives når han kan få biler til å skinne litt ekstra, som denne Audi e-tron.
BLANK: Oscar stortrives når han kan få biler til å skinne litt ekstra, som denne Audi e-tron.

Begynte å øve

– Det er 90-tallsmodeller alle sammen. De er ikke så dyre. Og så er de enklere å skru på, sier Oscar.

Han har også et fagbrev som telekommunikasjonsmontør.

– Jeg har hatt to-tre jobber før, det har vært helt ræva, sier han oppriktig.

– Det var dårlige sjefer, dårlige arbeidskollegaer, dårlig stemning. Jeg trodde egentlig alle bedrifter var sånn, utdyper han.

Og kanskje derfor gikk det tregt den første tiden i Møller Medvind også. Motivasjonen var ikke helt på topp.

– Jeg sleit mest, og hang litt etter. Men så begynte jeg å øve meg litt også på egne biler. Jeg lærte meg hvordan de ble finest, sier Oscar.

Måtte betale kaffen

Han ser tilbake på tiden hos Møller Medvind med stor takknemlighet.

– Sjefene der tok vare på sine ansatte. Det var lov å snakke med de andre, ta seg noen pauser. På noen av de andre jobbene jeg har vært, måtte vi til og med betale for kaffen, sier Oscar.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GRÜNDERE: </span>Mari Førde og Bjørn Erik Tangen er drivkreftene bak Møller Medvind.
GRÜNDERE: Mari Førde og Bjørn Erik Tangen er drivkreftene bak Møller Medvind.

Fullverdige liv

Mari Førde er fjerde generasjon i Møller-familien, og daglig leder for Møller Medvind. Hun etablerte satsingen sammen med Møller-veteranen Bjørn Erik Tangen i 2017, og startet det i praksis året etter.

Hun er klar som en nyvasket frontrute på hva som må til for at disse ungdommene skal kunne rive papirene fra NAV i to.

– Fast stilling. Faste, fulle stillinger. Ser de denne muligheten til å kunne leve fullverdige liv, så øker motivasjonen, fastslår hun.

Forpliktelser

– Jeg har vært leder i 40 år. Jeg har aldri investert penger i en midlertidig ansatt, supplerer Tangen.

Jo flere steder man har jobbet midlertidig, desto flere hull i CV-en. Det blir en ond spiral.

Hos Møller Medvind er det en forutsetning at arbeiderne skal tilbys fast jobb, men det er naurligvis ingen selvfølge. Som på alle arbeidsplasser er det gjensidige forpliktelser.

Tenke seg om

Den andre biten av samfunnsoppdraget handler om å rydde opp i en bransje som i stor grad er pill råtten.

– Den er preget av mye kriminalitet. Det er menneskehandel og svart jobbing, sier Tangen – som oppfordrer folk til å tenke seg litt om når de føler seg fristet av de ekstremt lave prisene på vask og pleie av bil.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GARASJEN:</span> Oscar med to av sine stoltheter, en rød Mitsubishi Eclipse og en blå Audi S8. Han har seks biler til.
GARASJEN: Oscar med to av sine stoltheter, en rød Mitsubishi Eclipse og en blå Audi S8. Han har seks biler til.

Hos Møller Medvind skal det være trygge og regulerte arbeidsforhold – og priser som speiler det norske arbeidslivet. Ambisjonen er å hvitvaske bransjen og utslette de mange useriøse aktørene.

Prisen går opp

Førde forteller gjerne om alle de fine tilbakemeldingene de får fra selgere og kunder som speiler seg i blanke biler. Men det er også en kommersiell side ved satsingen som er svært målbar.

– Ståtiden på brukte biler går ned, og prisene går opp, sier hun.

Nå er planen til Oscar å kjøpe seg et hus med diger garasje. Eller kanskje helst omvendt: Diger garasje med hus.

– Også skal jeg jobbe her da. Det er viktigst, sier Oscar og smiler.