EUROPA-FAVORITTEN: Bilsalget fortsetter å falle, men det er ingen tvil om hva europeiske bilkjøpere likevel helst vil ha. Volkswagen har tre av de fire øverste plassene på salgslistene i Europa, med Golf aller øverst. Foto: Volkswagen AG
EUROPA-FAVORITTEN: Bilsalget fortsetter å falle, men det er ingen tvil om hva europeiske bilkjøpere likevel helst vil ha. Volkswagen har tre av de fire øverste plassene på salgslistene i Europa, med Golf aller øverst. Foto: Volkswagen AG

Nye tall for bilsalget:

Nedgang i Europa, historisk fall i Kina

Bilsalget i Europa fortsatte å falle i desember. Nybilregistreringene falt 8,4 prosent i desember sammenliknet med desember i 2017. I Kina falt det samlede bilsalget i 2018 – for første gang siden 1990.

Publisert Sist oppdatert

Det er antagelig ulike årsaker til fallet i de to markedene:

I Kina er det nært knyttet til redusert økonomisk vekst og handelskrigen med USA. Bilsalget i verdens største bilmarked falt 2,8 prosent, anført av et fall i personbilsalget på 4,1 prosent.

Det ble solgt 28,08 millioner kjøretøy i Kina i 2018, hvorav 23,71 millioner var personbiler.

Kina hadde et rekordhøyt bilsalg i 2017.

Les også: Advarer mot kollaps i elbilsalget

WLTP-trøbbel

I Europa er det nye testprosedyrer som har slått inn for fullt. Flere produsenter har slitt med å lansere WLTP-testede modeller i tide, og det har gitt kraftige utslag på salgstallene.

Samtidig har enkelte av de nasjonale markedene slitt med å matche rekordhøye salgsnivåer de siste årene.

Det totale 2018-salget i Europa var hårfint opp med 0,1 prosent, men siden WLTP ble innført 1. september har kurvene pekt bratt nedover.

Spania og Frankrike er blant markedene som hadde vekst i 2018.

Les også: Dette må du vite om WLTP-testene