GJENKJENNELIG: Med sin lysende ribbe i grillen og karakteristiske lysdesign under støtfangeren, blir det lett å kjenne igjen Volkswagen Golf i GTI- og GTE-utførelse. Foto: Volkswagen AG

Nå kommer åttende generasjon Golf GTI:

Grillen er mer lysende enn framtiden

Ikonet Golf GTI har ikke planer om å kaste bensinkortene riktig ennå. Nå er den her i sin åttende utgave – lett gjenkjennelig med sin lysende grill.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Helfossile Golf GTI og ladehybriden Golf GTE får likt antall hestekrefter: 245.

Råtassene i Golf-porteføljen skulle hatt sin verdenspremiere på bilutstillingen i Genève. Den er avlyst på grunn av Corona-frykten.

Bilene derimot, kommer.

Det sier litt om tiden vi er inne når klassikeren GTI – racerbilen for folk flest – i 2020 har samme effekt som en Golf GTE – ladehybriden for folk flest. Det batterielektriske tilskuddet til motorteknologien har gitt bilene kraftressurser som var utenkelige for bare få år siden.

Faktum er at de fleste store – og noen mindre – elbiler i dag banker en Golf GTI i alle klassiske fartsdisipliner. Men: De ligger uendelig mange billengder bak på områder som handler om klassisk kjøreglede. Og den gamle legenden har ikke planer om å kaste bensinkortene riktig ennå.

GTI og ladehybriden GTE får nå samme antall hester: 245. Ladehybriden kommer også i en litt mildere og mykere variant med 204 hester.

Motefenomen

De to raskeste Golfene – inntil det kommer en R-versjon med 333 hester og firehjulsdrift – har blant annet dette felles:

Digitalt instrumentdisplay og et 10-tommers infotainmentsystem. Funksjonen «We Connect», som gjør deg konstant pålogget med strømmetjenester, internettradio og andre nettbaserte funksjoner. Nye støtfangere, takspoiler, nye diffusorer og nye emblemer som skiller dem fra de mer siviliserte Golfene.

Og – ikke minst: En belyst grill som standard. Dette vil dukke opp på stadig flere nye modeller, og blir nok det nye motefenomenet i mange år framover.

60 km på strøm

GTI sine 245 hester 370 Nm. kommer fra en 2,0 liter bensinturbo. 6-trinns manuelt gir er standard, 7-trinns dobbelkløtsjautomat kan bestilles. GTE har samme effekt, men kan naturligvis også kjøres helelektrisk. 

Oppgitt rekkevidde på strøm er solide 60 kilometer.

VW har perfeksjonert understellet i både Golf GTI og Golf GTE, og Golf GTI får et sportsunderstell som er 1,5 centimeter lavere enn standard.

Golf GTE kan bestilles fra juni med levering fra august. Golf GTI kan bestilles fra juli med levering fra september.