LILLE STORE POLO: Polo er blitt betydelig lengre, lavere og bredere, noe som også har gitt mulighet for å lage et mer dynamisk og maskulint design. Foto: VW

Kommer til Norge i november:

10 ting du må vite om nye VW Polo

Med rundt 14 millioner solgte biler er VW Polo en av verdens mest suksessfulle småbiler. Den kom på veien første gang i 1975, og nå er sjette generasjon på vei. Her er 10 ting du må vite om bilen.

Publisert Sist oppdatert

Les også: Dette blir VWs nye bestselger!

1. November. Nye Polo kommer til Norge i november, men de som ønsker kan bestille bilen allerede nå.

2. Prisen starter på 193.600 kroner pluss frakt og leveringskostnader for bilen med minste bensinmotor og manuelt gir. En bil med 95 hesters bensinmotor, DSG automatgir og Highline utstyr, starter på 249.900 kroner.

3. Plassen innvendig er blitt betydelig større. Akselavstanden er økt med ni centimeter og det betyr at to voksne har bra beinplass bak og bagasjerommet er økt fra 280 til 351 liter. Dette er ti liter mer enn i elektriske VW Golf og bare 29 liter mindre enn en vanlig Golf.

Se vår test av plug-in-hybrider!

4. Motorer. Bilene som er klare for bestilling har bensinmotorer med tre sylindrer på 65 eller 95 hester. Sistnevnte har turbo og kommer også med 7-trinns DSG automatgir med dobbeltkløtsj. En 115 hesters utgave og flere dieselmotorer blir tilgjengelig litt senere.

5. GTI. Litt senere i høst åpnes det for bestilling av den aller sportsligste Polo-modellen – en GTI med 200 hester og DSG automatgir. En tilsvarende bil med manuelt gir kommer neste sommer.

6. Sikkerhetssystemer. Polo kommer med sikkerhetsutstyr som vi hittil bare har sett i større biler. Polo får LED hovedlys, blindsonevarsler, automatisk kollisjonsbrems på landeveien, automatisk bybrems for biler og fotgjengere og så videre.

Les også: Med disse elbilene skal VW knekke Tesla

7. Digital hverdag. Polo er den første bilen i denne klassen med hel-digitale instrumenter. I tillegg har den trådløs oppkopling for smarttelefoner og induktiv lading for disse.

8. Design. Nye Polo er betydelig lengre, lavere og bredere enn dagens utgave – med mer dynamiske proporsjoner. Det har gitt designerne mulighet til å lage en bil med et mer maskulint og kraftfullt utseende.

9. Utstyr. De fleste kommer til å velge bilen med Comfortline-utstyr. Det inkluderer blant annet adaptiv fartsholder som holder konstant avstand til bilen foran i hastigheter fra 0-210 km/t og en 8-tommers berøringsskjerm som pynter opp i bilen. 

10. Førsteinntrykk. Vår kollega Søren W. Rasmussen i dansk Motor har allerede kjørt nye Polo og konkluderer som følger: «Det er vanskelig å bli annet enn begeistret for nye Polo. Plass, kjøreegenskaper, komfort og den generelle følelsen av kvalitet imponerer. I tillegg ser bilen bra ut.»

Les også: Vi testet fire kompaktbiler. Gjett om VW Golf vant…