STRENGERE OPPSYN: Nye Hilux ser tøffere ut enn forgjengeren, synes vi. Foto: Toyota

Arbeidshest blir ny:

Her er nye Toyota Hilux

Arbeidshesten Hilux har opparbeidet seg noe nær legendestatus, over 50 år etter at den ble lansert. Men den er ikke bestselgeren i klassen lenger. Nå kommer en ny generasjon, som kanskje kan endre på det.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Toyota lanserer en ny generasjon av en storselger: Pickup-en Hilux.

Fem måneder inn i 2020 er Toyota Hilux den tredje mest solgte pickup-en her til lands, med 290 registrerte eksemplarer ifølge statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Foran seg har den bestselgeren Ford Ranger (421 biler), og VW Amarok (333).

Begge disse har til felles en mer slående design og hakket mer personbil-aktige egenskaper.

Les også: Frekkere spesialmodell av Ford Ranger

Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)

Kraftigere design... og motor

Med denne nye generasjonen Hilux regner vi med at Toyota satser på å ta tilbake markedsandeler. 

Med ny design håper de at bilen skal bli lagt mer merke til på veien. 

Av andre grep som er tatt er oppgradert utstyr og et utvidet modellutvalg.

Dieselmotoren på 2,8 liter har fått mer konkurransedyktige ytelser: 204 hestekrefter og 500 newtonmeter. Det skal gi 0 til 100 på 10 sekunder, vesentlig raskere enn dagens modell med sin 2,4-litersmotor, som trenger 12,8 sekunder på øvelsen.

Produsenten hevder også at forbedret demping, nye foringer og bladfjærer med ny design skal gjøre pickup-en mindre følsom for ujevnheter og dermed gi både bedre komfort og kjøreegenskaper.

Disse grepene er tatt for, ifølge Toyota, å sikte seg inn på det voksende europeiske fritidsmarkedet. Det er også grunnen til at de lanserer en mer eksklusivt stylet versjon med høyt utstyrsnivå - toppmodellen Invincible.

Tanken er at det i større grad skal være en pickup for både arbeid og fritidskjøring.

MER TIDSRIKTIG: Interiøret er oppgradert, blant annet med mer moderne multimedia-system.

LEGENDE-STATUS: Invincible («uovervinnelig») -toppmodellen kunne godt vært et hint til den berømmelige Top Gir-episoden hvor teamet til Jeremy Clarkson forsøkte å ta livet av en Hilux ved å slippe den fra en kran i fritt fall, sprenge den, skyte den i filler og drukne den – uten å lykkes…

 

Fortsatt tøff

Likevel bevarer den, i motsetning til nyere konkurrenter, en karosseri-på-ramme-arkitektur. Dette sørger ifølge produsenten for at den tåler vridningskrefter bedre og over lengre tid. Toyota hevder det gir den ekstreme offroad-egenskaper.

Alle Hilux-modeller med firehjulstrekk (Single Cab, Extra Cab and Double Cab) får den samme 1-tonns lastekapasiteten og de kan trekke tilhenger på inntil 3,5 tonn.

Fronten er helt ny, med tredimensjonal grill og frontfanger, LED-front- og baklykter i ny design, en ny slipt og svart finish på de 18-tommers aluminiumsfelgene og tilskudd av tre nye eksteriørfarger – Emotional Red II, Dark Blue og Oxide Bronze metallic.

Modernisert indre

I det oppgraderte interiøret finnes en ny infoskjerm i instrumentpanelet, og en ny 8-tommers skjerm i midtkonsollen med mekaniske knapper og vridere for enklere betjening.

Toyota lover at multimedia-systemet har raskere software og skjermrespons, og bilen utstyres med både Apple CarPlay og Android Auto for integrasjon med smarttelefon.

Utstyrslisten inkluderer nøkkelløs tilgang og start, navigasjon, automatisk klimaanlegg, parkeringssensorer foran og bak og et JBL Premium lydanlegg med ni høyttalere, en 8-kanals forsterker på 800 watt og Clari-Fi lydpleieteknologi.

Tilgjengelig ekstrautstyr inkluderer blant annet sportsstativ, låsing av bakluken, hardtop og 12-volts-uttak på planet.

Salget av nye Hilux starter i juli i Øst-Europa og i oktober i Vest-Europa.