Kvartalsrapporter fra VW og Tesla:
Gjett hvem av disse som tjener 20 millioner hver eneste time
Volkswagen hadde et overskudd på over 20 millioner i timen, hver time døgnet rundt, i årets andre kvartal. Likevel falt aksjen over tre prosent på børsen. Tesla tapte 2,8 millioner kroner hver eneste time i samme periode. Men aksjen steg kraftig på børsen.
Et overskudd i første halvår på nær 63 milliarder kroner var ikke nok for aksjemarkedet.
Volkswagen-aksjen falt over tre prosent på tyske børser, først og fremst på frykt for utfordringene som følger av den nye testsyklusen WLTP.
Den nye målemetoden innføres 1. september, og vil stille bilindustrien på store prøver.
Les også: Ny testmetode kan gi avgiftshopp
Tapte mer enn ventet
Men da Tesla kom med sine kvartalstall sent onsdag, var det ingen som ventet overskudd – eller problemer knyttet til WLTP. Spørsmålet er hvor mye penger selskapet svir av i forsøket på å få opp produksjonsvolumet på sin «folkevogn», Tesla Model 3.
Selskapet har nå flere uker i sommer hatt en produksjon på 5000 Model 3-biler per uke, og venter å kunne heve det volumet til 6000 biler ukentlig i løpet av august.
Tesla-gründer Elon Musk mener at selskapet vil tjene penger på driften i løpet av inneværende år.
Tesla tapte mer penger enn ventet, men hadde samtidig større inntekter enn analytikerne hadde varslet. Underskuddet i andre kvartal ble på 742 millioner dollar (omlag 6,06 milliarder kroner).
Les også: Vi har prøvekjørt Tesla Model 3
Frykter WLTP
Volkswagen-gruppen hadde et overskudd i andre kvartal på 4549 millioner euro, drøyt 4,5 milliarder euro (ca. 42,9 milliarder kroner), men VW-overskuddet er svekket av ekstraordinære kostnader knyttet til dieselgate i dette kvartalet på 1,6 milliarder euro (ca. 15,2 milliarder kroner).
Omsetningen økte med 4,1 milliarder euro til 119,4 milliarder euro (ca. 1138,5 milliarder kroner), målt mot samme kvartal i 2017. Konsernets overskudd etter skatt og ekstraordinære kostnader i første halvår var på 6,6 milliarder euro (ca. 62,9 milliarder kroner).
– Vi hadde et suksessrikt første halvår, med vekst i både omsetning og fortjeneste. Men vi kan ikke hvile på laurbærene. Det venter oss store utfordringer i de neste kvartalene, spesielt knyttet til den nye testsyklusen WLTP. Dessuten er den økende proteksjonismen noe som byr på store utfordringer for den globalt integrerte bilindustrien, sier VW-sjefen Herbert Diess.
Les også: Dette er modellene som kommer de neste månedene
Seat vokser mest
Volkswagen leverte 5,5 millioner biler i årets seks første måneder, opp 7,8 prosent sammenliknet med 2017.
Seat er stadig det minste av konsernets merker, men hadde den suverent sterkeste veksten med en omsetningsøkning på 14,5 prosent i første halvår. Også VW og Audi (inkludert Lamborghini og Ducati) hadde vekst i både omsetning og overskudd målt mot første halvår 2017. For Skoda økte omsetningen, mens driftsmarginen falt noe tilbake.
For året som helhet varsler VW en svak økning i salgsvolumet sammenliknet med 2017, og det er ventet en margin før ekstraordinære kostnader på rundt sju prosent.