XC90 bråker mer enn gamle Volvo 240:
Avslørende støymålinger på grov asfalt
Moderne biler kan snart kjøre av seg selv. Men på andre viktige områder har utviklingen stått stille de siste 30 årene.
DETTE ER SAKEN: Vi Bilägare støytestet en snart 30 år gammel Volvo 240 i 110 km/t på grov asfalt. Blant 50 nye biler havnet den på 9. plass!
Vi i Motor påpeker ofte hvor dårlig støyisolert mange av dagens moderne biler er. Motor- og vindstøy er stort sett godt dempet, men bråket fra underlaget kan være øredøvende.
De asiatiske produsentene er generelt svakest, med et stort unntak i Mazda – som har flere av de mest støysvake bilene i de ulike klassene.
En støytest som svenske Vi Bilägare har foretatt (krever innlogging) på typisk nordisk asfalt av den groveste typen, underbygger dette.
Faktisk er den snart 30 år gamle ur-Volvoen 240 mer stillegående i motorveifart på denne asfalten enn den splitter nye prestisje-SUV-en XC90.
Og den er bedre enn ytterligere 40 nybiler på markedet!
Les også: Ny teknologi skal halvere veistøyen
Klassikertest
Magasinet testet også ytterligere to klassikere etter samme kriterier som de 50 nye bilene i testen:
Jaguar XJ6 Sovereign 4,2 fra 1985 og Mercedes 200 T W123 fra 1986.
Jaguaren markerte seg også svært positivt, med en 20. plass av de 50 – og med et generelt lavfrekvent støybilde, som er snillere mot det menneskelige øret.
Mercedesen derimot, falt igjennom.
Det vil si: Med sin 36. plass havnet den på nivå med en helt ny Opel Astra…
Les også: Dette er elbillanseringene du bør merke deg i 2020
Mer gummi
– Gamle biler har generelt mer gummi som isolerer karosseriet fra vibrasjoner i veibanen. Både i dekkene, som har høyere dekkside (profil), og i fôringene i hjulopphenget, sier Nils Svärd, reporter i Vi Bilägare – og ansvarlig for de store sommer- og vinterdekktestene som publiseres i Motor.
Han ser omsider tegn til bedring på dagens biler.
Bilene i de dyreste prisklassene med store hjul, kan utstyres med hjul som har en vibrasjonsdempende filtmatte inne i selve dekket.
– Disse mer stillegående dekkene er spesielt effektive på den grovere asfalten. Hittil er det bare dyre premiumbiler som bruker disse dekkene, men vi ser at de nå også begynner å bli tilgjengelig for vanlige kunder, sier Svärd.
PS! Denne testen ble opprinnelig gjort i 2016.