SVAKHET: De siste generasjonene Volvo takler ikke støy fra underlaget like bra som før. Den store luksus-SUV-en XC90 er et eksempel på det.
SVAKHET: De siste generasjonene Volvo takler ikke støy fra underlaget like bra som før. Den store luksus-SUV-en XC90 er et eksempel på det.

XC90 bråker mer enn gamle Volvo 240:

Avslørende støymålinger på grov asfalt

Moderne biler kan snart kjøre av seg selv. Men på andre viktige områder har utviklingen stått stille de siste 30 årene.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Vi Bilägare støytestet en snart 30 år gammel Volvo 240 i 110 km/t på grov asfalt. Blant 50 nye biler havnet den på 9. plass!

Vi i Motor påpeker ofte hvor dårlig støyisolert mange av dagens moderne biler er. Motor- og vindstøy er stort sett godt dempet, men bråket fra underlaget kan være øredøvende.

De asiatiske produsentene er generelt svakest, med et stort unntak i Mazda – som har flere av de mest støysvake bilene i de ulike klassene.

En støytest som svenske Vi Bilägare har foretatt (krever innlogging) på typisk nordisk asfalt av den groveste typen, underbygger dette.

Faktisk er den snart 30 år gamle ur-Volvoen 240 mer stillegående i motorveifart på denne asfalten enn den splitter nye prestisje-SUV-en XC90.

Og den er bedre enn ytterligere 40 nybiler på markedet!

Les også: Ny teknologi skal halvere veistøyen

Klassikertest 

Magasinet testet også ytterligere to klassikere etter samme kriterier som de 50 nye bilene i testen:

Jaguar XJ6 Sovereign 4,2 fra 1985 og Mercedes 200 T W123 fra 1986.

Jaguaren markerte seg også svært positivt, med en 20. plass av de 50 – og med et generelt lavfrekvent støybilde, som er snillere mot det menneskelige øret.

Mercedesen derimot, falt igjennom.

Det vil si: Med sin 36. plass havnet den på nivå med en helt ny Opel Astra…

Les også: Dette er elbillanseringene du bør merke deg i 2020

Mer gummi

– Gamle biler har generelt mer gummi som isolerer karosseriet fra vibrasjoner i veibanen. Både i dekkene, som har høyere dekkside (profil), og i fôringene i hjulopphenget, sier Nils Svärd, reporter i Vi Bilägare – og ansvarlig for de store sommer- og vinterdekktestene som publiseres i Motor.

Han ser omsider tegn til bedring på dagens biler.

Bilene i de dyreste prisklassene med store hjul, kan utstyres med hjul som har en vibrasjonsdempende filtmatte inne i selve dekket.

– Disse mer stillegående dekkene er spesielt effektive på den grovere asfalten. Hittil er det bare dyre premiumbiler som bruker disse dekkene, men vi ser at de nå også begynner å bli tilgjengelig for vanlige kunder, sier Svärd.

PS! Denne testen ble opprinnelig gjort i 2016.