Intern debatt i Volvo:
«Vurderer å skrote Norges-favoritten»
Volvo har interne diskusjoner om å avslutte produksjonen av Norgesfavoritten V90. Det skriver den svenske utgaven av Auto Motor Sport.
AMS-redaktør Alrik Söderlind regnes som en de best orienterte journalistene om Volvo-konsernets gjøren og laden, og han skriver nå at det pågår en diskusjon i selskapet om det er klokt å starte arbeidet med en ny generasjon V90 – som eventuelt skal på veien senest i 2023.
V90 har vært en svært populær modell i Norge, men også hos oss er trenden som for Volvo internasjonalt:
SUV’ene står stadig sterkere.
I følge Auto Motor Sport vil trolig tre av fire nye Volvo’er være SUV’er i XC-serien i 2020, tall som trolig bare vil forsterke seg når XC40 snart kommer i helelektrisk versjon.
Les også: Bekrefter elektrisk XC40-lansering
God mottakelse
Volvo skal etter planen bygge mer enn 200.000 eksemplarer av XC40 i 2020, mens det i år bare lages 30.000 V90-biler.
Selskapet kom med sin noe mindre V60 i ny versjon i fjor, en modell som fikk ekstremt god mottakelse. Den selger nesten dobbelt så mye som storebror V90.
S-modellene, som selges nesten utelukkende i de amerikanske og asiatiske markedene, skal ikke være i fare for å stanses.
Les også: V90 i test – et lite stykke Norge
Dilemma
Auto Motor Sport refererer følgende dilemma:
Produksjonen går for fullt ved alle Volvos fabrikker. SUV’ene er dyrere å produsere, men ligger høyere i pris og har bedre inntjening enn stasjonsvognene. I tillegg vil utviklingen av en ny V90-generasjon ha en høy kostnad i seg selv.
På toppen av dette kommer EUs utslippskrav med full kraft fra 2021.
Dieselmodellene av dagens V90 (som utgjør omlag 40 prosent av det norske salget) har CO2-utslipp mellom 147 og 169 g/km.
EU truer med ekstreme bøter til alle produsenter for flåteutslipp over 95 gram.