HØY BAKKEKLARING: Subaru-kundene vil ha høy bakkeklaring, derfor blir salget av XV-utgaven (bak) betydelig større enn av vanlige Impreza. Foto: Rune Korsvoll

Kommer til Norge i november:

Nye Subaru Impreza klargjort for hybrid og el

I november er det klart for nye Subaru Impreza og XV på norske veier. Bilene ser ikke veldig forskjellige ut sammenliknet med dagens modeller, men faktum er at de er bygget på en helt ny plattform som er klargjort hybrid- og eldrift.

Publisert Sist oppdatert

– For oss blir dette viktige biler – kanskje først og fremst XV-utgaven, som er en SUV. Kundene vår vil gjerne ha høy bakkeklaring i tillegg til firehjulsdrift, sier Stian Trane, som er informasjonsdirektør hos den norske Subaru-importøren.

Les også: Motor tester bilene som er best på barske vinterveier

– Det er en stund siden vi fikk en ny modell på veien forrige gang, så derfor er det ekstra stas med ny Impreza og XV, sier Trane.

Tradisjonen tro er firehjulstrekk standard på alle Subaru-utgavene.

Selv om utseendet er lite forandret fra dagens modell, skal det ifølge Subaru vise en ny designretning fra den japanske bilprodusenten.

Størrelsen er også omtrent den samme og under panseret kan du velge mellom to firesylindrete bokser-motorer på henholdsvis 114 eller 156 hester.

Bakkeklaringen på XV er på hele 22 centimeter. Dette er høyere enn de fleste konkurrentene, så den bør fint klare å seg fram til hytta selv om veien er gjensnødd.

Les også: De sikreste bilene for barnefamilier

Nøyaktig når bilen kommer med en eller annen form for elektrifisering sier ikke Subaru noe om.

Prisen på Impreza starter på 379.399 kroner ferdig på veien, inkludert automatgir, når den kommer til Norge i november.