Ny Superb i ladbar utgave:
Plugger inn diesel-flaggskipet
Ingen kan selge dieselbiler som Skoda. Nå kommer en kraftig oppgradering av Superb, som samtidig blir den første av de større Skoda-modellene i ladbar utgave.
I Norge har Octavia hatt stålgrep om posisjonen som mest solgte Skoda-modell – og mest solgte dieselbil overhodet – de siste par årene.
Med nye Superb kan den interne duellen – og den nasjonale dieselkampen – kanskje bli mer spennende.
Les også: Her er Skodas aller første elbil
Skoda kommer med sin oppgraderte Superb som ladbar, men plug-in-modellen blir bare å få med forhjulstrekk. Diesel- og bensinvarianten kan derimot trekke på alle fire.
Til gjengjeld lokker Skoda med en Scout-variant av sine nye Superb, med 15 mm høyere bakkeklaring og en røffere look. Scout blir kun tilgjengelig med de største motorvariantene, 2.0 TSI (272 hk/360 Nm) og 2.0 TDI (190 hk/400 Nm).
Prisene på nye Superb kommer når bilen lanseres senere i sommer.
Superb Scout har format til å treffe godt blant dem som venter med elektrifisering, men vil trolig starte minst 60.000 kroner høyere i pris enn innstegsmodellen. I den grad prisdifferansene mellom variantene av stor-SUV’en Kodiaq er en god pekepinn, vil trolig Superb Scout ligge over 550.000 kroner.
Les også: Vår test av «gamle» Skoda Superb
Skapt for Norge
Skodas plug-in-debut kommer i form av en Superb med 1.4 TSI bensinmotor (156 hk). Den får elektrisk rekkevidde på 55 km (WLTP), som med et 50 liters tankvolum gir en totalrekkevidde på 850 km.
Bilens får CO2-utslipp på under 40 g/km, betydelig ned fra dagens dieselmodell som ligger på 152 g/km i CO2-utslipp.
– Dette er en bil som er skapt for norske forhold, med klasseledende plassutnyttelse, smarte løsninger, dynamisk og attraktivt design, samt et særdeles konkurransedyktig startpris, sier Thomas Meiner, direktør for Skoda i Norge.
Les også: Tsjekk den elbilen!
Skoda-klassiker
Superb er en av Skoda-merkets virkelig klassiske modeller. Den første kom i 1934, som merkets luksusbil – og deres første firehjulstrekker.
Den moderne versjonen ble introdusert på VWs Passat-plattform i 2001 (da bare i sedanutgave).
Det er lite trolig at Skoda-importør Møller tar inn sedan-utgaven av nye Superb.
Norske Skoda-kjøpere vil ha stasjonsvogn. Og helst diesel. Av dagens modell har diesel med firehjulstrekk stått for mellom 80 og 90 prosent av salget i Norge.
Superb har ligget stabilt blant de 4-5 bestselgende dieselbilene i Norge, om enn ikke på bestselgeren Octavias nivåer.